2009-09-20, 20:08
Medlem
Malreeks avatar
mindre motionslopp verkar vettigt faktiskt, ska ha det i åtanke när jag planerar hur jag ska göra. Då återstår bara hård träning och kostprogram så får vi se hur det går...
Citera
2009-09-28, 22:48
Medlem
Malreeks avatar
Hej joo hade tänkt införskaffa mig en racer cykel till race så hörde jag att det fanns olika cyklar, höst ,vinter , vår och sommarcyklar. Jag menar räcker det inte bara med en cykel ? Hur skiljer sig cykeln under dom olika årstiderna då om man pratar att man inte kan cykla då och då typ sommar vinter höst osv ?
Någon rekomendation på cykel som man kan köpa ?
Citera
2009-09-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malreek
Hej joo hade tänkt införskaffa mig en racer cykel till race så hörde jag att det fanns olika cyklar, höst ,vinter , vår och sommarcyklar. Jag menar räcker det inte bara med en cykel ? Hur skiljer sig cykeln under dom olika årstiderna då om man pratar att man inte kan cykla då och då typ sommar vinter höst osv ?

Om du ser på bilder av hur en racer ser ut, exempelvis http://www.cbdcycles.com.au/Images/C...3-ZIPP-808.png så borde du väl nästan lista ut att en sån cykel inte är optimal att cykla runt med i -20grader, halt underlag och snö...I VR som du tänkt cykla på sommaren är det en helt annan sak. Ska du cykla under vintern köper du endera en trainer till din racer och cyklar inomhus eller så köper du en mtb med bredare däck osv som du kan cykla med på vintern.
Citera
2009-09-29, 14:06
Medlem
Malreeks avatar
låter som en god idé, trodde man typ kunde modifiera den genom att byta däck eller liknande på en racer, men det är väl inte optimalt =)
Tack för tipsen i alla fall...Mycket som ska förberedas inför klassikern nästa år...
Citera
2009-09-29, 22:03
Medlem
Citat:

Ett tips som jag skrev tidigare i tråden är att låna boken "En Svensk Klasiker av Camilla Porsman".
Står mycket nyttigt i den om man inte gjort klassikern förut.
Sen angående cykel så köpte jag en Trekking cykel och den passar mig alldeles utmärkt för jag tyckte det var onödigt med en racer cykel för den har jag ingen nytta av hemma medan en Trekking cykel har jag nytta av.
Citera
2009-09-30, 00:08
Medlem
Citat:
Det som man vill ha under vinterhalvåret är ffa ordentliga stänkskärmar och plats för minst 35mm däck. Det har inte en renodlad räser, men en sån behöver man inte ha heller om man bara vill ha en cykel. Finns gott om nästan-räsers att välja på.
Citera
2009-09-30, 18:27
Medlem
Malreeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Ett tips som jag skrev tidigare i tråden är att låna boken "En Svensk Klasiker av Camilla Porsman".
Står mycket nyttigt i den om man inte gjort klassikern förut.
Sen angående cykel så köpte jag en Trekking cykel och den passar mig alldeles utmärkt för jag tyckte det var onödigt med en racer cykel för den har jag ingen nytta av hemma medan en Trekking cykel har jag nytta av.

Fundera på att läsa boken men avböjde, men nu när du verkar ha starka rekomendationer så kanske jag ändrar mig med tanke på du påpekar att det är ett plus att läsa den inför klassiker.
Tanken över cykeln har jag spånat på och kommit fram till att man kanske kan köpa en hybrid istället då, inte en racer eller trekking. Men tanken får fortsätta ett tag till.
Citera
2009-09-30, 18:46
Medlem
mishimas avatar
Du klarar dig rätt bra med billiga prylar. Det du behöver tänka på när du köper cykel är storleken så att den passar dig. Det finns bra cyklar på Blocket. Det finns måttabeller om du googlar. Annars går du till en cykelbutik så hjälper de dig.
Citera
2009-10-01, 22:54
Medlem
Malreeks avatar
Ja tack för tipset alla, ska tänka på det under fortsatt träning, mat och cykelråd.Kan berätta hur det går så småningom, men det lär dröja ....
Citera
2010-08-12, 12:59
Medlem
Tänkte att jag frågar här istället för att starta en helt ny tråd.

Om man ska försöka sig på en svensk klassiker, måste man då göra de olika delmomenten när de faktiskt utspelare sig, till exempel skulle jag kunna sticka iväg och springa lidingeloppet nu eller måste jag göra det när loppet är?
Citera
2010-08-12, 23:20
Medlem
Hur är det med tiderna? För om tidskravet på 30km är mer än tre timmar, kanske man vågar ge sig på en svensk klassiker, för liksom hur svårt kan det vara att cykla, simma och åka skidor?

Sen kan man få ett intyg eller någon marchettknapp eller liknande, så man kan stoltsera över att man gjort en svensk klassiker?
Citera
2010-08-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xykon
Tänkte att jag frågar här istället för att starta en helt ny tråd.

Om man ska försöka sig på en svensk klassiker, måste man då göra de olika delmomenten när de faktiskt utspelare sig, till exempel skulle jag kunna sticka iväg och springa lidingeloppet nu eller måste jag göra det när loppet är?

Tänk nu efter lite, hur många tävlingar får man göra när man vill? Ska jag ringa in och säga att jag just skidade vasaloppet på 2 timmar, så egentligen vann ju jag men lite synd att ingen såg det. Du måste väl även genomföra alla lopp inom ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in