2003-10-07, 21:27
Awaiting Email Confirmation
mjligen psykiskt

Personligen s tror jag att det r lite av en ngestattack du kan knna av.
Kodein har utlst liknande knslor hos mig tidigare, det har knts som om jag inte kan andas osv.. Men mag-kramperna knner jag inte igen.. ASS tror jag inte r s farligt, jag tar runt tre st treo varje dag och har inte upplevt ngra magbesvr pga det (ven om jag vet att det freligger en risk fr magsr), d r nog mycket annat som man stoppar i sig betydligt farligare..

Jag tror att det r kodeinet du knner av och att mag-kramperna och hjrtklappningarna beror p nervositet (ven om du inte r medveten om nervositeten)..
S har det iaf varit fr mig.. Kodein har aldrig fungerat tillfredstllande fr mig, dolcontin och andra morfin-baserade preparat r helt annorlunda. D kan man brja tala om eufori..

Jag tycker inte att du ska oroa dig, 4st treo komp r ju inte s vrst mycket.. Nr jag satt p rby s snackade heroinisterna om att tmma ett helt rr fr att uppn effekt (man spyr och mr sedan bra)..

Och jag hller med dig om att du inte br kontakta lkare, iaf inte om det inte r absolut ndvndigt. Mjligen anonymt, men jag skulle nd tippa p att det r frsta gngen du tar kodein och att reaktionen beror p psykiska faktorer.. I varje fall hjrt-klappningen.. Mag-kramper borde du inte f av s f tabletter.. Och magkramper kan ven vara av psykisk art (ven om jag inte upplevt det s sjlv, men morsan fr stndigt problem med magen nr ngot inte r som hon behagar)..

2047
Citera
2003-10-07, 21:44
Bannlyst
Jo du kanske har rtt. Fast ngestattack, jag hade inga andra symptom p ngest och mdde ganska bra fr jag knde helt klart av de positiva effekterna av kodeinet.

Jag hade inga hjrtklappningar, skrev jag det? Det var mer som en kramp/smrta som lg ver magen och vnster brsthalva.
Den brjade ungefr 30 min. efter intaget och blev frst vrre och frsvann gradvis och sedan helt efter T=O+1.30.
Massage funkade delvis fr att f bort den vrsta smrtan.
Citera
2003-10-07, 22:00
Fel av mig..

Nej, du skrev frmodligen inte hjrtklappningar..
Jag tolkade nog kramperna p samma stt - sjlv brukar jag ocks f kramper, inte klappningar - men eftersom det r ett s allmnt uttryck fr ngest s valde jag att skriva s..

Mina kramper/smrtor brukar tom. kunna strcka ut sig i vnster-armen, om du knner/knde lika dant s kan nog min diagnos stmma..

Men det r ju bra att du mr bttre nu.. Men hur r det med euforin, r du speciellt euforisk? Jag har lnge funderat p om det bara r jag som inte kan uppskatta kodeinet..

Sjlv blir jag mest smnig, det knns vldigt sederande men inte "mys-euforiskt" som morfin.. Kanske r det bara jag som knner s...
Hur knner du dig?

2047
Citera
2003-10-07, 22:20
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Citat:
ASS tror jag inte r s farligt, jag tar runt tre st treo varje dag och har inte upplevt ngra magbesvr pga det (ven om jag vet att det freligger en risk fr magsr), d r nog mycket annat som man stoppar i sig betydligt farligare..

Det finns inte mycket som vanliga mnniskor stoppar i sig som r vrre fr magen n vad just ASA r. Hur lnge har du tagit tre om dagen? Du borde verkligen ta det lite lugnare med det. Det hnder ganska ofta att jag har patienter som har magsr just p grund av ASA (vilket jag av lkare hrt att om man uppfunnit det idag s skulle det aldrig godknnas som lkemedel, inte mot smrta iaf).
Citera
2003-10-07, 23:13
Bannlyst
Asa

Acetylsalicylsyra r bttre n paracetamol enligt min mening, mycket vrre med medicin som innehller paracetamol, d detta kan orsaka leverskador och s kan man faktiskt bli beroende av paracetamol.

Sen finns det ASA med tillsatta buffrar ocks...

ASA skulle tydligen vara mycket nyttigt fr hlsan, enligt en ny upptckt detta ret, kommer inte ihg exakt fr vad men det var en ganska verraskande uptckt och det kunde bota en hel del sjukdomar (bakterie osv. har jag fr mig.) Sk och ls.

2047: Jo jag knde mig faktiskt lite euforisk, inte s starkt men liksom lugn och skn. Har inte tagit s mycket opiater frrut heller... Jag blev inte fr trtt heller. S frutom kramperna/smrtan s var det bra.
Citera
2003-10-07, 23:46
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Paracetamol i normaldos ger inte leverskador utan r ett bttre alternativ n ASA. Inom den slutna vrden anvnds aldrig ASA fr smrtlindring och som antipyretikum pga biverkningarna och att det kan ven interagera med andra lkemedel. Har aldrig hrt talas om ngon som blivit beroende av Alvedon. Hller man sig till max fyra gram paracetamol s drabbas man inte av leverskador. tar man dremot mer och blandar in alkohol i bilden s kar risken enormt mycket fr just sdana skador. ASA r som sagt nyttigt fr hlsan om det anvnds fr att frebygga hjrt- krlsjukdom och proppar i hjrnan (Trombyl, ASA i lgdos). Du fr grna ge mig en referens huruvida ASA r bra fr hlsan genom att det kan bota sjukdomar fr det har jag aldrig hrt talas om.

Om du har tillgng till FASS (fass.se) s kan du jmfra biverkningar mellan Alvedon och Treo s finner du en enorm skillnad...
Citera
2003-10-08, 07:44
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Acetylsalicylsyra r bttre n paracetamol enligt min mening, mycket vrre med medicin som innehller paracetamol, d detta kan orsaka leverskador och s kan man faktiskt bli beroende av paracetamol.

Sen finns det ASA med tillsatta buffrar ocks...

ASA skulle tydligen vara mycket nyttigt fr hlsan, enligt en ny upptckt detta ret, kommer inte ihg exakt fr vad men det var en ganska verraskande uptckt och det kunde bota en hel del sjukdomar (bakterie osv. har jag fr mig.) Sk och ls.

2047: Jo jag knde mig faktiskt lite euforisk, inte s starkt men liksom lugn och skn. Har inte tagit s mycket opiater frrut heller... Jag blev inte fr trtt heller. S frutom kramperna/smrtan s var det bra.

S lnge man inte ter fr mycket t gngen r vl inte paracetamol ngt problem. Annars skulle vl inte lkare ordinera t.ex Citodon under ngra lngre tidsperioder (6 mnader+).
Citera
2003-10-10, 01:15
Medlem
Unbalanceds avatar
Ngon mera som blir ngot fruktansvrt pedant under ett kodein rus...
Nr jag gr det brukar jag ta en 4-5st Panocod Brus t gnge. Det enda som jag inte gillar med Panocod r Paracetamolen...
Men efter denna "cocktail" s fr jag sn lust att plocka och fixa allt.
Kanske bara r jag...
Citera
2003-10-10, 01:29
Bannlyst
Tror inte direkt det r ngot som en lkare rekommenderar heller.
Jag tror inte det r bra fr levern om man tar det under s lng tid.
Sen s blir man ju beorende av det dr ocks.

Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
S lnge man inte ter fr mycket t gngen r vl inte paracetamol ngt problem. Annars skulle vl inte lkare ordinera t.ex Citodon under ngra lngre tidsperioder (6 mnader+).
Citera
2003-10-10, 07:58
Medlem
H h ja ja,, du skulle bara veta, lkare har ordinerat mig Citodon och nobligan sedan jag var 17 r,, jag r 29 nu,,, jag slutade dock med skiten i sommras, fy faan allts...

Angende att man kan f "rus" i kroppen,, det r en av de saker som gr att det var s viktigt att stoppa i sig ngra stycken, fr att f det dr ruset att vilja plocka, stda, gra nytta, man tar licksom igen lite av den sla tiden nr man inte ids gra ngt. Tjejen har blivit knepp mnga gnger klockan 22 tiden d jag bara mste plocka bort det och det frst innan jag kan sitta still....,kan sga att de rusen fungerar bttre ifrn nobligan retard d dom pillerna verkar lngre...
Citera
2003-10-10, 15:22
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Paracetamol och beroende? Det r ngot jag aldrig hrt talas om och har svrt att tro att det r s. Har du referens eller utgr du bara frn dig sjlv? Ska frga en lkare nsta gng jag jobbar.
Citera
2003-10-14, 20:30
Treo

Anledningen till att jag dricker treo r igentligen inte ASA'ns verkar.. Jag tror att det r koffeinet som frslavar mig, treo-missbruket har gtt i arv. Min morsa har tagit tre om dagen s lnge jag kan minnas. Lkarna har varnat henne, men hon kan inte sluta. Detsamma gller styvfarsan, som r nnu vrre - han gr som jag, brjar morgonen med en snabb treo istllet fr att vnta p kaffet.. Morsan ter tminstonde ngot innan hon tar sin treo.

Jag r vertygad om att det hela rr som om ett koffein-beroende, jag klarar av att avst frn treon om jag dricker starkt kaffe. Nr jag inte har rd s anvnder jag inte treo - d njer jag mig med kaffet.

Koffein r mer beroende-framkallande n mnga andra droger. Jag slutade med koffeinet helt en gng, fick ett ryck och hll upp i ngon vecka. Jag hade en pulserande huvudvrk i hela tre dagar - lste sedan ngonstans att det r artrerna i hjrnan som svller och orsakar huvudvrken, fr man sin dos koffein s krymper artrerna igen och man slipper huvudvrken.. Det var lttare att sluta med opiumet n vad det var att sluta helt med koffeinet fr mig iaf..

I vrat samhlle r folk fga informerade om hur beroende de verkligen r, hur starka droger de verkligen anvnder. Min morsa ser sig lite som en hlsosam mnniska, och det r hon - hon ser ut att vara 45r nr hon igentligen r 60.. Men hon missbrukar bde nikotin och koffein, tv av vrldens mest farligaste och mest beroende-framkallande droger. Hon anvnder inte mycket alkohol, kanske en gng i mnaden..

Men dremot s mste jag sga att jag tycker det r konstigt att ni, som r lkare, inte frsker pverka samhllet mer. Varfr r alkohol accepterat nr cannabis r frbjudet - sdant retar mig. Under de perioder som jag har rkt s har jag mtt bra rent kroppsligt, men fr att passa in bland nyktert folk s tvingas man supa (eller jag ska inte sga "tvingas" - alla kan vi vlja, men ni frstr vad jag menar). Jag r sjlv vldigt svag fr alkoholen - trots att jag knner till alla dess risker s tar jag grna en terstllare och efter ett par dagars missbruk s skiter jag fullstndigt i min hlsa.

Personligen tror jag att samhllets problem med sjukskrivningar speglar ett, mer och mer, utbrett alkohol-problem. Folk tar sig ett par l varje kvll dr jag bor (en liten ort i smland), man ser det inte som ett missbruk - alla gr ju det.. Sen r-super man p helger, tvlar om vem som tl mest hb..

Jag mdde fan bttre nr jag rkte brass.. Och jag r ganska vertygad om att jag hade levt lngre om jag valt den banan istllet fr den jag numera valt.. Men grs r inte accepterat och jag kan inte vertyga dessa mnniskor om att en holk och ngon enstaka ptndning skulle vara sundare n det destruktiva supandet som rder..

2047
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in