2008-03-07, 22:59
Medlem
Scanlines avatar
Nu är det så att jag har några kycklinglår (med skinn) som väntar på att bli tillagade, men det var ett bra tag sedan lagade sådana så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Därför hoppas jag att jag kan få några bra tips av er. Det blir ris till, så det skulle vara bra om de tillagades på något sätt som gör att det blir litet sky över som man kan göra sås på.
Citera
2008-03-08, 08:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanline
Nu är det så att jag har några kycklinglår (med skinn) som väntar på att bli tillagade, men det var ett bra tag sedan lagade sådana så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Därför hoppas jag att jag kan få några bra tips av er. Det blir ris till, så det skulle vara bra om de tillagades på något sätt som gör att det blir litet sky över som man kan göra sås på.
Ett vanligt sätt att tillreda kycklinglår är att ta ur benen (och avlägsna skinnet) samt banka ut köttet platt. Salta och peppra lätt. Därefter kan du rulla in kryddsmör eller riven ost (gärna med lite citron/limezest), fästa med några baconskivor samt bryna lätt i smör/oljeblandning tillsammans med lite schalottenlök och timjan. Skvätt också gärna i lite vittvin efterhand.

Sjud en liten stund och omplacera därefter rulladerna till en förvärmd ugn på 175 grader i ca 20 minuter. Glöm inte att deglasera pannan och addera denna vätska till rulladerna. På det viset får du ut mer "sås".

~Paul~
Citera
2008-03-08, 11:12
Medlem
Kingen_kings avatar
Bryn dom lite snabbt i panna. Lägg dom i en ugnsform. Salta peppra. Fräsur pannan med lite vatten eller vitt vin. Tillsätt en hönsbulongtärning och en matsked honung och lite curry. Slå över och in i ugnen. Ös dom ett par gånger.

Ta en kastrull och ha i en matsked smör. Tillsätt ett par teskedar curry och fräs det. Slå över buljongen och låt det puttra ett par minuter. Red av med maizena. Smaka av och krydda efter behov. Servera med jasminris.

Klassiker! Kyckling och curry.
Citera
2008-03-08, 11:33
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Gnid in rikligt i grillkrydda eller egen blandning, lägg på galler över droppfat i ugnen på 175-200c efter storlek, har du termometer så använd den på ena.
Citera
2008-03-08, 19:11
Medlem
Scanlines avatar
Tack för era svar, det var bra uppslag alla tre! Jag kör en variant på Kingens förslag med curry och mango, men jag har även införskaffat kycklinglårfiléer för att genomföra dePaul's förslag vid ett senare tillfälle. Bacon är aldrig fel.
Citera
2008-03-08, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för era svar, det var bra uppslag alla tre! Jag kör en variant på Kingens förslag med curry och mango, men jag har även införskaffat kycklinglårfiléer för att genomföra dePaul's förslag vid ett senare tillfälle. Bacon är aldrig fel.
OK, lycka till .

~Paul~
Citera
2008-03-08, 19:52
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Bra intiativ med mangon. Hoppa över honungen då, eftersom sötman finns i mangon. Det ska jag prova!
Äpple funkar också bra.

För övrigt så gör jag precis nu samma sak fast med fileér...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in