Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-03-16, 19:42
  #49
Medlem
Seamus Costellos avatar
Äh. Ångrade mig.
Citera
2008-03-17, 07:12
  #50
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Givetvis har klimatet en avgörande inverkan på VILKA råvaror som odlas. INTE KVALITETEN på dem. Kvaliteten på de råvaror som odlas efter svenska förutsättningar är av toppkvalitet.
Rotfrukter, fisk, kött, svamp, spannmål m.m. är råvaror som vi har goda förutsättningar att ta fram

Irrelevant. Självklart är det så att det finns en och annan fin svensk råvara, men i en objektiv jämförelse med t.ex Spanien, Frankrike eller t.om Danmark så är vår lägstanivå betydligt lägre. Det är ingen slump att Danmarks livsmedel tillhör landets främsta exportvaror eller att Frankrike är det land som får mest av EU:s jordbruksstöd.

Citat:
Nej det är nog ingen politisk övertygelse som gör att Svenskar inte är villiga att betala för kvalitativ mat..Det är nog snarare ren snålhet är jag rädd för.

Vilket sägs emot av det enkla faktum att svenskarna har en bättre köpkraft per kapita, i jämförelse med t.ex Frankrike eller Spanien. Vi borde alltså - ifall det inte fanns någon "snålhet" (vilket ju för övrigt är en övertygelse) kunna köpa bättre mat än i dessa länder, ifall din tes om att vi har likvärdig livsmedelsproduktion stämmer. Jag tycker det är ganska tydligt att den tesen inte att annat än nationalistiskt och okunnigt svammel.

Citat:
Att vi i perioder har haft avsaknad av goda råvaror, har inget som helst att göra med kvaliteten på de råvaror vi tar fram när väder och vind tillåter.

Det är ju knappast vad vi diskuterar.
Citera
2008-03-17, 07:17
  #51
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man blire inte stor och stark av att äta lissoppa. Tydligen inte heller begåvad, det har nämligen du just bevisat.

Så det är därför som det bor drygt 9 miljoner människor här, och dryga 40 miljoner i Spanien trots att ländernas areal är rätt likvärdiga? Du menar att bristen på människor här beror på att vi är så stora och starka?

Det här är en helt bisarr diskussion. Det finns massa bra saker med Sverige i relation till Spanien, men ni väljer att göra en principsak av att falukorv skulle trumfa serranoskinka. Sett i ett bredare perspektiv är det faktiskt inte särskilt konstigt att de svenska nationella ideniteten är totalt urholkad, om det är så dess företrädare tycker att man skall välja sina fajter.
__________________
Senast redigerad av Ignatius I 2008-03-17 kl. 07:57.
Citera
2008-03-17, 10:42
  #52
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Irrelevant. Självklart är det så att det finns en och annan fin svensk råvara, men i en objektiv jämförelse med t.ex Spanien, Frankrike eller t.om Danmark så är vår lägstanivå betydligt lägre. Det är ingen slump att Danmarks livsmedel tillhör landets främsta exportvaror eller att Frankrike är det land som får mest av EU:s jordbruksstöd. .

Men nu får du väl ändå ge dig. Danmark har ju allt annat än bra råvaror.
Anledningen att de exporterar mycket är inte hög kvalitet. Det är att det Danska jordbruket är mycket mer subventionerat än det Svenska.
Danskt fläskkött tillhör ju det sämsta i hela Europa. Men det är billigt, det är därför det säljs hur mycket danska fläskkött som helst i Sverige.


Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vilket sägs emot av det enkla faktum att svenskarna har en bättre köpkraft per kapita, i jämförelse med t.ex Frankrike eller Spanien. Vi borde alltså - ifall det inte fanns någon "snålhet" (vilket ju för övrigt är en övertygelse) kunna köpa bättre mat än i dessa länder, ifall din tes om att vi har likvärdig livsmedelsproduktion stämmer. Jag tycker det är ganska tydligt att den tesen inte att annat än nationalistiskt och okunnigt svammel.

Det är ju knappast vad vi diskuterar.

Men Svenskarna lägger inte sin bättre köpkraft per capita på mat det är ett som är säkert.
Var försiktig med vem du kallar okunnig. Du vet inte ett dugg om min kunskap/okunskap
Citera
2008-03-17, 10:55
  #53
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men nu får du väl ändå ge dig. Danmark har ju allt annat än bra råvaror.
Anledningen att de exporterar mycket är inte hög kvalitet. Det är att det Danska jordbruket är mycket mer subventionerat än det Svenska.
Danskt fläskkött tillhör ju det sämsta i hela Europa. Men det är billigt, det är därför det säljs hur mycket danska fläskkött som helst i Sverige.

Ja, för att det är en av deras basnäringar. Hur kommer det sig att det är en av deras basnäringar tror du? För att det växer så jävla mycket skog i Danmark? För att Danskarna kommit på att det vore roligt med lite jordbruk?
Vi exporterar ju ingenting. Hur får det till att vi är bättre?

Det här är ju så jävla elementärt att det är helt bisarrt att du tycker dig ha några som helst argument. Länder med mer åkermark och varmare väder än Sverige har bättre förutsättningar än Sverige att producera bra råvaror - och gör det. Att det finns fina svenska älgar eller bra fisk hindrar inte den saken - livsmedel är snarare ett problem än en tillgång för oss.

Citat:
Men Svenskarna lägger inte sin bättre köpkraft per capita på mat det är ett som är säkert.

Vilket beror på tillgången. Annars måste du förklara bort låg svensk efterfrågan TROTS hög svensk köpkraft, vilket knappast låter sig göras med att vi är "snåla".

Citat:
Var försiktig med vem du kallar okunnig. Du vet inte ett dugg om min kunskap/okunskap

Du menar på fullt allvar att vi har en överlägsen matkultur i Sverige. Om du inte är okunnig så är du galen.
Citera
2008-03-17, 11:48
  #54
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Ja, för att det är en av deras basnäringar. Hur kommer det sig att det är en av deras basnäringar tror du? För att det växer så jävla mycket skog i Danmark? För att Danskarna kommit på att det vore roligt med lite jordbruk?
Vi exporterar ju ingenting. Hur får det till att vi är bättre?

Det här är ju så jävla elementärt att det är helt bisarrt att du tycker dig ha några som helst argument. Länder med mer åkermark och varmare väder än Sverige har bättre förutsättningar än Sverige att producera bra råvaror - och gör det. Att det finns fina svenska älgar eller bra fisk hindrar inte den saken - livsmedel är snarare ett problem än en tillgång för oss. .

Det är mycket möjligt att Danmarks jordbruk är en del av deras basnäringar.
Det gör inte deras råvaror per automatik bra. Som sagt, deras fläskkött är ett av de sämsta i Europa. Smaka skiten och döm själv.
I fallet Danmark är det så att jag bor nära och arbetar en hel del i Danmark.
Jag har således brukat en hel del av deras råvaror.
Vad har de som är så jävla bra? Ärligt talat? De producerar jättemycket, men det är inte av någon högre kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vilket beror på tillgången. Annars måste du förklara bort låg svensk efterfrågan TROTS hög svensk köpkraft, vilket knappast låter sig göras med att vi är "snåla".

Jo jag påstår att det låter sig göras med att vi är snåla.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Du menar på fullt allvar att vi har en överlägsen matkultur i Sverige. Om du inte är okunnig så är du galen.

Jag menar inte någonstans att vi skulle ha en överlägsen matkultur i Sverige.
Det tror jag inte att jag sagt någonstans.
Däremot har vi högklassiga råvaror i Sverige, och en matkultur som vi inte alls ska skämmas för. Snarare tvärtom.
Citera
2008-03-17, 12:21
  #55
Medlem
Seamus Costellos avatar
Det finns ett stort ointresse för mat i Sverige. En svensk är beredd att äta vilka sopor som helst, strängt taget. Det är intressant att vi har tre saluhallar i Stockholm och ett otal McDonalds. Jämför med Barcelona som har 43 (!) saluhallar och cirkus tio McD. Även fattiga katalaner tar mat på allvar och gemene man (oftast kvinna i och för sig) kan trolla fram nåt riktigt gott av enkla och billiga råvaror.
Nån snackade om rotmos och fläsklägg, jag har ingenting emot det alls. Men hur många kan laga till det? Och sen när ska det diskuteras i en snabbmatstråd? Det har väl aldrig varit snabbmat? Skulle det gå att säljas till spagetti- och pommesgenerationen som slirar hem på nattkröken?
Citera
2008-03-17, 15:07
  #56
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är mycket möjligt att Danmarks jordbruk är en del av deras basnäringar.
Det gör inte deras råvaror per automatik bra. Som sagt, deras fläskkött är ett av de sämsta i Europa. Smaka skiten och döm själv.
I fallet Danmark är det så att jag bor nära och arbetar en hel del i Danmark.
Jag har således brukat en hel del av deras råvaror.
Vad har de som är så jävla bra? Ärligt talat? De producerar jättemycket, men det är inte av någon högre kvalitet.

Men tror du verkligen att det på säg 100 danska gårdar inte går att uppbringa samma kvalité - om de vill - som på säg 10 svenska? Det är ju den ration vi pratar om. Det är självklart att det innebär att grundförutsättningarna i Danmark eller t.ex i Spanien & Frankrike för att en matkultur skall frodas är betydligt bättre än här. Och det är väl ändå den måttstocken vi måste använda om vi vill försöka förklara varför svensk snabbmat är dålig

Citat:
Jo jag påstår att det låter sig göras med att vi är snåla.


En betydligt mer plausibel förklaring är att vi har sämre tillgång till bra råvaror.

Citat:
Jag menar inte någonstans att vi skulle ha en överlägsen matkultur i Sverige.
Det tror jag inte att jag sagt någonstans.
Däremot har vi högklassiga råvaror i Sverige, och en matkultur som vi inte alls ska skämmas för. Snarare tvärtom.

Jag tycker det intressanta är att försöka göra en helhetsbedömning. Att det kan finnas bra mat i Sverige är självklart,men det finns det i alla länder. Problemet för oss är ju dock att vi har svaga grundförutsättningar från början och att det har gjort vår matkultur eftersatt ur ett brett perspektiv. Det finns jävligt intressanta topppar i Sverige, men dessa återfinns ofta på restaurangerna. Går man ner på folknivå så saknas det fortfarande en genuin förståelse för mat, speciellt nuförtiden när det gamla bondköket trängts undan.
Citera
2018-03-03, 02:57
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Kanske postat på fel ställe, eller fanns tidigare, men jag hittade inget.

Varje gång jag är utomlands reagerar jag på hur lätt det är att hitta snabb, billig och god mat överallt. I varje gathörn kan man oftast få något brutalt gott för 15-20 kronor.

En falafel i Stockholm kostar 30-40 kronor och består av tre torra kalla bullar och vissen strimlad isbergssallad. I Tyskland kostar den 12 spänn och är varm, nylagad och fylld med färska grönsaker och flera såser. I alla europeiska länder jag besökt de senaste åren är gatumaten otroligt mycket bättre än i Sverige och dessutom billigare.

Är det bara jag som missat de bra ställena här hemma? Om inte, varför står det så risigt till?
tvärtom..
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback