Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-07, 13:53
  #1
Medlem
SallySimpsons avatar
Kanske postat på fel ställe, eller fanns tidigare, men jag hittade inget.

Varje gång jag är utomlands reagerar jag på hur lätt det är att hitta snabb, billig och god mat överallt. I varje gathörn kan man oftast få något brutalt gott för 15-20 kronor.

En falafel i Stockholm kostar 30-40 kronor och består av tre torra kalla bullar och vissen strimlad isbergssallad. I Tyskland kostar den 12 spänn och är varm, nylagad och fylld med färska grönsaker och flera såser. I alla europeiska länder jag besökt de senaste åren är gatumaten otroligt mycket bättre än i Sverige och dessutom billigare.

Är det bara jag som missat de bra ställena här hemma? Om inte, varför står det så risigt till?
Citera
2008-03-07, 13:54
  #2
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Kanske postat på fel ställe, eller fanns tidigare, men jag hittade inget.

Varje gång jag är utomlands reagerar jag på hur lätt det är att hitta snabb, billig och god mat överallt. I varje gathörn kan man oftast få något brutalt gott för 15-20 kronor.

En falafel i Stockholm kostar 30-40 kronor och består av tre torra kalla bullar och vissen strimlad isbergssallad. I Tyskland kostar den 12 spänn och är varm, nylagad och fylld med färska grönsaker och flera såser. I alla europeiska länder jag besökt de senaste åren är gatumaten otroligt mycket bättre än i Sverige och dessutom billigare.

Är det bara jag som missat de bra ställena här hemma? Om inte, varför står det så risigt till?

Du bor i fel landsände

I Malmö ligger falafeln på 15 kr, 150g hamburgare får du för 20 kr på rätt många ställen.
Citera
2008-03-07, 13:57
  #3
Medlem
SallySimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Du bor i fel landsände

I Malmö ligger falafeln på 15 kr, 150g hamburgare får du för 20 kr på rätt många ställen.

Är det gott då? Kan ändå inte tänka mig att det håller samma klass som t.ex. Frankrike, Italien eller Tyskland med tanke på matkulturen i övrigt...
Citera
2008-03-07, 14:05
  #4
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Är det gott då? Kan ändå inte tänka mig att det håller samma klass som t.ex. Frankrike, Italien eller Tyskland med tanke på matkulturen i övrigt...

Falafel i Malmö är skitgott! Mycket godare än i övriga Sverige.

Vad för gott får man i Paris för 2 Euro, och var?
Citera
2008-03-07, 14:18
  #5
Medlem
SallySimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Vad för gott får man i Paris för 2 Euro, och var?

Baguetter! Kioskerna som ligger lite mer in på sidogator eller längre bort från turistprylarna brukar vara billigare, kanske inte alltid är så billigt om jag tänker efter.
Eller crepes! Längs shoppingstråken och på turistställen vill de väl ha typ 50 spänn, men om man som sagt smyger runt hörnet är det några tior billigare, trevligare och godare.

I övrigt avskyr jag fransk mat...
Citera
2008-03-07, 14:22
  #6
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Är det gott då? Kan ändå inte tänka mig att det håller samma klass som t.ex. Frankrike, Italien eller Tyskland med tanke på matkulturen i övrigt...

Jag har ett favoritställe vid stadsbiblioteket i Malmö. Falafel 15 kr, Kebab 25 kr.

Riktigt gott i Malmöjämförelse och extremt gott i jämförelse med hela nationen.
Citera
2008-03-07, 14:28
  #7
Medlem
Quorthons avatar
Snabbmaten i Tyskland och Frankrike är ju helt värdelös.
Citera
2008-03-07, 14:31
  #8
Medlem
SallySimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Snabbmaten i Tyskland och Frankrike är ju helt värdelös.

Nej! Säg inte så. Har du någonsin ens smakat en nygjord tysk gatukökspizza?
Citera
2008-03-07, 14:47
  #9
Medlem
Pizzan i sverige är överlägset bäst, åtminstonde i de länderna jag käkat pizza.
Här i belgien får man en kebabrulle för 2-3 €. Det bästa är att man kan välja men olika typer av kebabkött medans i Sverige får man ju endast den äckliga Döner Kebab varianten när man är hungrig.
Citera
2008-03-07, 14:53
  #10
Medlem
SallySimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Pizzan i sverige är överlägset bäst, åtminstonde i de länderna jag käkat pizza.

Var har du käkat pizza? Håller med om att den svenska pizzan är rätt bra, men smakar det så kostar det också... Finns inte heller många ställen där man kan köpa en pizzaslice direkt på gatan, det saknar jag.

Blev hyfsat besviken när jag kom till Italien och köpte tråkig flottpizza (däremot deras pirogartade gatukökssaker, mums) men tysk pizza! Den kan du inte ha smakat! Mycket fräschare och smakrikare än all svensk pizza jag ätit.
Citera
2008-03-07, 15:20
  #11
Avstängd
LoTToLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Falafel i Malmö är skitgott! Mycket godare än i övriga Sverige.

Vad för gott får man i Paris för 2 Euro, och var?

I Paris får man fan inget för 2 euro. Deras kebab-sort kostade runt 4-5 euro om jag minns rätt, men var däremot jävligt gott. Tror det var lammkött.

Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Jag har ett favoritställe vid stadsbiblioteket i Malmö. Falafel 15 kr, Kebab 25 kr.

Riktigt gott i Malmöjämförelse och extremt gott i jämförelse med hela nationen.

Haha, jag går i skolan där i närheten. De är jävligt goda, men personligen så tycker jag att det finns många fler ställen som smakar riktigt bra.
Pizzastugan har bra kebab och ber man de göra en kebab med deras hembakade bröd ångrar man det verkligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Var har du käkat pizza? Håller med om att den svenska pizzan är rätt bra, men smakar det så kostar det också... Finns inte heller många ställen där man kan köpa en pizzaslice direkt på gatan, det saknar jag.

Blev hyfsat besviken när jag kom till Italien och köpte tråkig flottpizza (däremot deras pirogartade gatukökssaker, mums) men tysk pizza! Den kan du inte ha smakat! Mycket fräschare och smakrikare än all svensk pizza jag ätit.

Jag har varit i t.ex. Frankrike. Deras pizzor är verkligen inte bra, men kul att äta som omväxling till svenska pizzor.
Däremot måste jag faktiskt säga att pizzor i Kroatien är jävligt goda. Bra mycket godare än här, men det har kanske mycket med att göra att de får "öva" mycket under turistsäsongerna så att de har blivit bättre och bättre för att vara den pizzerian som drar flest kunder.

Om någon reser till Split på sommaren är "Pizza Planet" ett givet val för alla pizza-älskare !
Citera
2008-03-07, 15:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallySimpson
Var har du käkat pizza? Håller med om att den svenska pizzan är rätt bra, men smakar det så kostar det också... Finns inte heller många ställen där man kan köpa en pizzaslice direkt på gatan, det saknar jag.

Blev hyfsat besviken när jag kom till Italien och köpte tråkig flottpizza (däremot deras pirogartade gatukökssaker, mums) men tysk pizza! Den kan du inte ha smakat! Mycket fräschare och smakrikare än all svensk pizza jag ätit.
Nej jag har inte ätit tysk pizza ännu .
Kör en liten recension av snabbmat jag ätit då.

*Belgien, Skithålet där jag är just nu då. Där är kebab kungen över all snabbmat. Är det som serveras överallt och det finns oändliga varianter på det. Billigt och bra men de är förjävligt dåliga på sås. Alltid för lite sås och allt är baserat på majonnäs .
Pizzan kostar 9€ och uppåt. Vilket är lite för dyrt enligt mig. Pizzan är ganska torr men har rätt så fräscha ingredienser. Inte samma storlek som en vanlig svensk pizza heller. Inte så galet urval som sverige med bananpizzor och liknande utan endast ost,skinka och lite annat.

*Finland, Har bara varit i småstäder så jag kan inte uttala mig om Helsingfors.
Käkade flera gånger på en pizza-kedja. Dyra pizzor kostade runt 8-9€ för simpla varianter. Dock fräscha ingredienser och ganska torra. Pizzasalladen man fick till var riktigt sallad och inte den sliskiga vi har i sverige vilket är ett stort plus.

*Sverige, Billiga pizzor. Det som jag gillar är att de är en riktig jävla flottpuck.
Jag struntar i bra ingredienser, så länge de slänger på massvis med ost så är jag nöjd. Är ingen finsmakare är mest ute efter bukfyllnad,

*Norge, Trondheim.
Pizzan var ok om man jämför med svenska varianten med priset på 160kr gjorde att det verkligen inte var värt det. Hade väldigt god skinka där

Heil hitler nu orkar jag inte mer, börjar bli för full
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback