2008-03-07, 13:26
Medlem
Hin Håle.s avatar
Budgeten är stram denna månaden, och för att inte helt tvingas försaka animaliskt protein har jag köpt två kilo oxtunga och ett grishjärta.

Tungan låter jag nog långkoka i rödvin, om ingen har något bättre förslag. Grishjärtat, däremot, vet jag inte riktigt vad jag skall göra med det. Skulle förstås kunna behandla det som vilket fläskkött som helst, men undrar om det inte skulle vara gott att bara putsa bort de segaste bitarna och sedan stoppa det med något och grilla i ugnen istället. Jag är öppen för alla förslag, och har det mesta i basväg tillgängligt hemma, så skjut från höften!
Citera
2008-03-07, 13:55
Medlem
sisususis avatar
Grishjärtat kokar du och skivar på mackan. Är oxtungan rimmad så är jag tveksam till rödvinskok. Själv kokar jag den med ett lagerblad och några kryddpepparkorn. Skiva och servera med potatismos. Frys in en del av skivorna för senare bruk. Oxtungan säljs som smörgåspålägg i södra Sverige.
Potatismoset är naturligtvis hemgjordt. Enkelt billigt och mycket godare.
Senast redigerad av sisususi 2008-03-07 kl. 14:01.
Citera
2008-03-07, 14:57
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Grishjärtat kokar du och skivar på mackan. Är oxtungan rimmad så är jag tveksam till rödvinskok. Själv kokar jag den med ett lagerblad och några kryddpepparkorn. Skiva och servera med potatismos. Frys in en del av skivorna för senare bruk. Oxtungan säljs som smörgåspålägg i södra Sverige.
oxtungan är ej rimmad, nej. Jag har rödvinskokat tunga tidigare med väldigt gott resultat (den måste dock puttra väldigt många timmar), så hittar jag ingenting som retar smaklökarna ännu mer kör jag på det säkra kortet. Men visst, den enkla mosvarianten tåls att tänkas på. Jag har ju ändå 2kg tunga att experimentera med.

Hjärtat vill jag helst tillaga som en varmrätt. Pålägg har jag redan. Är fortfarande inne på att stoppa det med något. Har bacon som jag kan knapersteka, samt lite stark chorizo. Sedan, uhm, kanske lite soltorkade tomater och någon färskost? Kanske potatis?
Citera
2008-03-07, 15:11
Medlem
sisususis avatar
Lägg gärna ut receptet på oxtungan.
Citera
2008-03-07, 15:13
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
oxtungan är ej rimmad, nej. Jag har rödvinskokat tunga tidigare med väldigt gott resultat (den måste dock puttra väldigt många timmar), så hittar jag ingenting som retar smaklökarna ännu mer kör jag på det säkra kortet. Men visst, den enkla mosvarianten tåls att tänkas på. Jag har ju ändå 2kg tunga att experimentera med.

Hjärtat vill jag helst tillaga som en varmrätt. Pålägg har jag redan. Är fortfarande inne på att stoppa det med något. Har bacon som jag kan knapersteka, samt lite stark chorizo. Sedan, uhm, kanske lite soltorkade tomater och någon färskost? Kanske potatis?
´
Mycket vitsigt!
Citera
2008-03-07, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Gör på samma sätt. Är lite tveksam till långkok i rödvin. Men man vet aldrig .

~Paul~
Citera
2008-03-07, 17:48
Medlem
Hin Håle.s avatar
Ack, ni klentrogna! Rödvinskok är en given succé, bara det får stå och puttra i 7-8 timmar. Tungan blir så mör att den nästan trillar isär om man inte är försiktig.
Citera
2008-03-07, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Ack, ni klentrogna! Rödvinskok är en given succé, bara det får stå och puttra i 7-8 timmar. Tungan blir så mör att den nästan trillar isär om man inte är försiktig.
OK OK, jag tror dig . Hoppas bara att rätt tunga blir mör .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in