• 1
  • 2
2008-03-07, 10:29
Medlem
Ap-ungens avatar
Jo, det är så att jag vet vem mördaren är i ett mordfall ifrån slutet av 60-talet. Vi behöver inte gå in på detaljerna då frågeställningen jag skall ge Er är en annan.

Jag har fått påtryckningar ifrån folk som säger att jag måste berätta vem mördaren är. Mördaren är för övrigt släkt med mig och är en pysykiskt sjuk man. Han är inte heller dömd för mordet. Jag menar att med respekt för honom och vår släkt så behöver jag inte namnge honom, håller ni med om det ?
Citera
2008-03-07, 10:30
Medlem
Bestinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Jo, det är så att jag vet vem mördaren är i ett mordfall ifrån slutet av 60-talet. Vi behöver inte gå in på detaljerna då frågeställningen jag skall ge Er är en annan.

Jag har fått påtryckningar ifrån folk som säger att jag måste berätta vem mördaren är. Mördaren är för övrigt släkt med mig och är en pysykiskt sjuk man. Han är inte heller dömd för mordet. Jag menar att med respekt för honom och vår släkt så behöver jag inte namnge honom, håller ni med om det ?
Är inte fallet preskiberat vid det här laget?
Citera
2008-03-07, 10:34
Medlem
DDKs avatar
Lurig fråga. Men eftersom brottet vid det här laget lär vara preskriberat kommer ju *ingenting* att hända med din släkting. För min del ligger mina sympatier hos offrets anhöriga och även om mördaren inte kan straffas skulle de säkert vilja veta vad som hände. Det går ju att anmäla anonymt om inte annat.

Men, som sagt, det är ingen enkel frågeställning.
Citera
2008-03-07, 10:39
Medlem
Ap-ungens avatar
Okej. Jo, förstår att släktingarna möjligtvis vill veta vad som hände. Vad som hände vet jag inte mer än det som går att läsa sig till, vilket släktingarna förmodligen gjort.
Citera
2008-03-07, 10:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
... Jag menar att med respekt för honom och vår släkt så behöver jag inte namnge honom, håller ni med om det ?
Nej, det gör jag verkligen inte. Att ni har ett psyko bland er kan väl inte hela släkten beskyllas eller lastas för.
Respekten för offret och de anhöriga väger i mitt tycke över.
Citera
2008-03-07, 10:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Du kan ange din släkting om det får dig att kännas bättre. Det lär inte hända ett skit eftersom någon tidigare sade att brottet är preskriberat.
Citera
2008-03-07, 14:30
Medlem
jtms avatar
Det är inte en okomplicerad fråga.
Omständigheterna bör också vägas in. Jag antar att Du inte mått så bra av det här.
Mitt samvete säger ange honom, men som sagt det skadar även familjen om det kommer ut. Jag skulle ange om jag var säker på att det skulle kunna hållas tyst. Frågan är om jag inte väger familjens och släktens anseende högre.
Det politiskt korrekta svaret vore ange honom, men saker är betydligt mer komplicerade än så i livet.
Citera
2008-03-07, 16:12
Medlem
Celerons avatar
Ap-ungen: Du kan väl berätta vilket mordfall det rör sig om.
Senast redigerad av Celeron 2008-03-07 kl. 16:16.
Citera
2008-03-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Ap-ungen: Du kan väl berätta vilket mordfall det rör sig om.

Ja utan den informationen så är tråden helt värdelös.
Citera
2008-03-08, 20:25
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Trollet har uppenbarligen inte läst på, brottet är preskiberat, ingen här blir upprörd. Gå och lägg dig igen.
Citera
2008-03-11, 00:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Trollet har uppenbarligen inte läst på, brottet är preskiberat, ingen här blir upprörd. Gå och lägg dig igen.

Man kan ju...få en del skit om man erkänner ett mord. Preskiberat eller ej. Från icke-juridiskt håll alltså.
Citera
2008-03-11, 11:10
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man kan ju...få en del skit om man erkänner ett mord. Preskiberat eller ej. Från icke-juridiskt håll alltså.
Jo klart, formulera mig lite klumpigt, men menade mer att alla som inte kände troll-lukten på TS borde ta sig en tänkare.
Sedan var min mening ang. brottets preskribation mer att läxa TS så att han inte gör samma mistag till nästa trolltråd så att folk kan få något att fasas över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in