Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Du kan få mitt recept...
1 kg nötfärs
3 gula lökar
0,5 kg morötter
två burkar passerade tomater
en burk finhackad tomat
2 dl vitt vin
grönsaksbuljong
kalvbuljong
rosmarin
oregano
basilika
salivia
salt
svartpeppar
paprikapulver
chilisås
socker
Finhacka löken, fräs den i olivolja, salta lite så den inte blir brun. Lägg i köttfärsen, lite i taget. Blanda ner den finrivna moroten. Slå på vinet och lägg i men grönsaks- och en kalvbiljongtärning samt ett par teskedar mortlad rosmarin.
Sen tillsätter du tomaten. Alla tre på samma gång. Häll i en rejäl dutta med chilisås. Sen har du i en ganska rejäl matsked med paprikapulver. Då får såsen en härlig färg och lite sötma. Salta inte för mycket i början. Vid avsmakning kan det behövas en buljongtärning till, och den är salt i sej.
Grovmalen svartpeppar ska det vara.
Nu låter du det hela puttra på svag värme i ca 3 timmar. Sen är det dags för örtkryddorna. Oregano, basilika och salvia, krossa det i handen innan det läggs i grytan. Lite sötma behövs, lite socker, ketchup eller sweet chili-sås om du vill ha lite starkare. Smaka av, salta och peppra efter behov.
Eftersom tråden handlar om färsk rosmarin, så är färska örter aldrig fel. Stöt dom ihop med lite olivolja innan du lägger i det bara.
Ät och njut gott folk!
OBS! Om du kommer med saker som:"Jag hade i fem vitlöksklyftor för att jag gillar vitlök." då kan du låta bli att använda mitt recept eftersom vitlök tar död på övriga smaker. Det betackar jag mej.
Det puttrar nu. Hittils av avsmakningen är det 10/10! Vinet gjorde susen