Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-05, 12:10
  #1
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Som rubriken lyder har min Xbox börjat stödda sig, den vill inte gå in på multiplayerläget i CoD4, andra spel kan plötsligt bara stanna upp och den läser inte av dvd-filmer korrekt. Jag tror det uppstod efter att jag hade ett spel i 360´n och ställde den upprätt medans jag spelade istället för att ha den liggandes. Hördes ett jävla knakandes och dessutom fick skivan sig en rejäl rund repa runt hela ytterkanten.

Hur som helst, sånt här måste ju gå på fabrikationsfel eller något.
Mailade CDON som jag köpt den av och fick nummer till någon kundtjänst för xbox360/microsoft och att jag skulle ta det med dom.
Ville bara kolla med er nu om det är rätt väg att gå, hörde på annat håll att enligt konsumentlagen-nånting så har affären minst en två-årig ersättningstid ifall varan gått sönder.

Hur har ni andra med trasiga konsoller gjort, ska jag ringa upp nummret jag fick och kommer jag själv få stå för frakt osv eller ska jag kräva att cdon tar tillbaka den och ger mig en ny?
Kanske inte spelar så stor roll egentligen, mest lite orolig över vad personen bakom detta nummer på "xbox-microsoft" centralen kommer hänvisa/leda mig till.
Citera
2008-03-05, 12:15
  #2
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Som rubriken lyder har min Xbox börjat stödda sig, den vill inte gå in på multiplayerläget i CoD4, andra spel kan plötsligt bara stanna upp och den läser inte av dvd-filmer korrekt. Jag tror det uppstod efter att jag hade ett spel i 360´n och ställde den upprätt medans jag spelade istället för att ha den liggandes. Hördes ett jävla knakandes och dessutom fick skivan sig en rejäl rund repa runt hela ytterkanten.

Hur som helst, sånt här måste ju gå på fabrikationsfel eller något.
Mailade CDON som jag köpt den av och fick nummer till någon kundtjänst för xbox360/microsoft och att jag skulle ta det med dom.
Ville bara kolla med er nu om det är rätt väg att gå, hörde på annat håll att enligt konsumentlagen-nånting så har affären minst en två-årig ersättningstid ifall varan gått sönder.

Hur har ni andra med trasiga konsoller gjort, ska jag ringa upp nummret jag fick och kommer jag själv få stå för frakt osv eller ska jag kräva att cdon tar tillbaka den och ger mig en ny?
Kanske inte spelar så stor roll egentligen, mest lite orolig över vad personen bakom detta nummer på "xbox-microsoft" centralen kommer hänvisa/leda mig till.
Det beror väl lite på hur länge sedan det var du köpte den. Var den trasig vid inköp så bör affären byta ut den åt dig och själva sköta reparation med Microsoft. Annars så bör det vara tillverkaren du ska felanmäla till då de ändå kommer att ombesörja reparationen.
Citera
2008-03-05, 14:13
  #3
Medlem
ernolds avatar
Man ska aldrig någonsin flytta/byta position på en konsol som är igång vilket står tydligt i manualen, så jag vet inte om du har rätt till att byta den eller få den lagad gratis. Hör med Microsoft och vad de har att säga, sen om nämner att det kan vara ditt eget fel vet jag inte hur mycket de behöver göra..
Citera
2008-03-05, 14:41
  #4
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Ja men ofta jag tänker säga att jag rörde på konsollen när den var igång
Ringer väl microsoft nudå, så får jag höra lite.

Någon som har ringt dit och vet villka frågor som kommer upp?
Vet nämnligen inte riktigt var jag har alla manualer, siffror osv och min tv är på reparation också så kommer inte kunna starta konsollen och se på skärm. Behövs det när jag ringer supporten?

Den är från i jul förresten, nya hdmi-versionen.
Citera
2008-03-05, 14:45
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Ja men ofta jag tänker säga att jag rörde på konsollen när den var igång
Ringer väl microsoft nudå, så får jag höra lite.

Någon som har ringt dit och vet villka frågor som kommer upp?
Vet nämnligen inte riktigt var jag har alla manualer, siffror osv och min tv är på reparation också så kommer inte kunna starta konsollen och se på skärm. Behövs det när jag ringer supporten?

Den är från i jul förresten, nya hdmi-versionen.

Jag har.

Du behöver siffrorna som står bak på xboxet och det är i princip allt. Frågorna som kom upp när jag ringde va vad som var fel, adress, tel och namn. (Hade red ring)
Citera
2008-03-05, 14:48
  #6
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Någon som har ringt dit och vet villka frågor som kommer upp?
De börjar med att fråga vad som har hänt, om du vill kan du ju medvetet ha sönder konsolen och sedan säga att den har drabbats av "RLOD".
Om de frågar om strömtransformatorgrejen fungerar (lyser grönt) så skall du svara JA, annars kommer de bara att skicka ut en ny sådan och sedan får du ringa upp dem igen om någon vecka eller två när du märker att det inte gör någon skillnad.

Den enda infon du behöver ha är serienumret för konsolen (du hittar "Console ID" på en klisterlapp på baksidan av konsolen).

Säg även att du inte har någon kartong i lämplig storlek och att du vill att de skall ge dig en låda.
Du får då en speciell låda levererad hem till dig, och när du har packat ned konsolen så ringer du upp MS igen så skickar de ut en budbil för att hämta konsolen.

Du skall absolut inte skicka in konsolen i originalkartongen!
Gör man det får man tillbaka konsolen i en sådan där brun "360-låda".
Du skall inte heller skicka med hårddisken (om du nu har någon).
Citera
2008-03-05, 14:58
  #7
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Ringde nu och dom förklarade exakt som du antagonisten sa. Du måste jobba där
Glömde dock bort det där med att jag ville ha en låda, men har nog en del kartonger här hemma så det löser sig. Bemöttes väldigt trevligt och man fick lyssna på lugnande musik innan och ibland under samtalet. Dom skickar ett mail, med en fraktsedel och nummer till Ups som jag sedan bara ringer upp när den är packad så kommer dom och hämtar.

Inom tre veckor från att den åkt iväg ska jag ha tillbaka den. Lysande harry, hoppas jag får en ny eller två som någon annan här hade fått
Citera
2008-03-05, 15:04
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Ringde nu och dom förklarade exakt som du antagonisten sa.

Jag sa ju det fast inte lika utförligt.
BTW så tog det 3dagar för mig att få tillbaka mitt.
Citera
2008-03-05, 16:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidBautista
Jag sa ju det fast inte lika utförligt.
BTW så tog det 3dagar för mig att få tillbaka mitt.

Nej det gjorde det inte. Inte en chans.
Citera
2008-03-05, 17:51
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Nej det gjorde det inte. Inte en chans.

Jag citerar Albert Einstein.

"Den som inte delar min åsikt, lider av kondylom."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback