Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 12:05
  #1993
Medlem
Förenklat bokslut, hur gör jag?

Hej!

Jag startade förra året en enskild firma. Jag har bokfört med med kontantmetoden, räkenskapsåret sträcker sig från start till 31/12 2017, omsättning mellan 50k - 100k.

Jag har självt fört den löpande bokföringen med hjälp av en bokföringstjänst som erbjuder både teknisk och bokföringssupport, och detta har gått bra. De hjälper dock inte till med bokslutet varför jag nu vänder mig hit. Jag vet att jag troligen frågar efter mycket, men jag är evigt tacksam till den som vill försöka hjälpa mig.

Det står ju en hel del när man googlar och sådär, men jag är ändå lite osäker på vad jag ska göra. Den senaste händelse som jag har bokfört i mitt bokföringsprogram är inköp av varor vilket har skett i mitten av december. Sedan dess har jag inte rört bokföringsprogrammet, jag har alltså inte bokfört någon händelse detta år eftersom jag troligtvis inte kommer vara verksam just detta år, men jag vill ändå ha kvar min enskilda firma.

I en guide på internet kan jag läsa följande:

Citat:

Bokslut enskild firma

I ett årsbokslut summeras den enskilda näringsverksamhetens transaktioner under verksamhetsåret i en Balansräkning och Resultaträkning. Den här genomgången har fokus på de som använder kontantmetoden för sin bokföring.

Arbetsgång förenklat årsbokslut:

1 Bokför obetalda fakturor
2 Kontrollera bokföringen och alla verifikationer
3 Justera värdet på bokförda tillgångar
4 Kom ihåg sista Momsbokningen (dec/K4/helår)
5 Nollställ 2013+2018 till 2010 (om ej auto i ditt program)
6 Bokför RESULTATET mot 8999/2019 (om ej auto i ditt program)
7 Skapa och skriv ut Resultaträkning
8 Skapa och skriv ut Balansräkning
9 Summera kostnaderna på ej avdragsgilla konton och ej skattepliktiga intäkter och justera resultatet med detta belopp i inkomstdeklarationen (Skattemässigt resultat). För många med enskild firma är skillnaden så liten att man kan hoppa över detta steg.
10 Fyll i Skatteverkets formulär för förenklat årsbokslut online
11 Redovisa avsättningar till periodiseringsfond m.m. i U1-U4

Du måste fortfarande skriva under årsbokslutet (RR/BR) manuellt för hand på utskrifterna du sätter i bokföringspärmen.
(stanna gärna upp en stund vid punkt 4 när du kör sista momsrapporten, den är ett bra hjälpmedel för att hitta fel i bokföringen)

Blir mitt bokslut komplett om jag följer denna guide (i så fall har jag lite följdfrågor angående vissa punkter)? Jag har läst någonsans om någon momsrapport som ska göras, som inte denna guide tar upp, vad ska göras där?

EDIT: Både företagskonto och mitt konto hos Payson är 0, om denna information hjälper till.

Om du har läst ända hit, vill jag på riktigt tacka dig.

Tusen tack för alla svar etc.
__________________
Senast redigerad av Mothership1337 2018-03-15 kl. 12:17. Anledning: mer info
Citera
2018-03-15, 12:27
  #1994
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Förenklat bokslut, hur gör jag?

Blir mitt bokslut komplett om jag följer denna guide (i så fall har jag lite följdfrågor angående vissa punkter)? Jag har läst någonsans om någon momsrapport som ska göras, som inte denna guide tar upp, vad ska göras där?

Om du har läst ända hit, vill jag på riktigt tacka dig.

Tusen tack för alla svar etc.

Listan borde fungera för de flesta.

Borde finnas en momsrapport att skriva ut / godkänna i bokföringsprogrammet. När alla årets bokföringar och obetalda fakturor har bokats in, så ska denna stämma med årets intäkter / kostnader.

Exempel om du har 10000kr i intäkter så bör det stå 2500 under rutan 25% moms (om du har 25% moms på din försäljning). Är antingen intäkterna eller momsen för stora/för små så tyder det på något slarvfel i bokföringen.

Om allt ser ut att stämma använder du sedan momsrapporten som mall när du fyller i samma uppgifter på skatteverkets momssida. Har du köpt någon tjänst inom EU eller sålt inom EU så skulle dessa uppgifter varit inne i jan/feb så då får du skynda dig. Annars är det samma datum som deklarationen om du har årsvis momsrapportering.
Citera
2018-03-25, 16:08
  #1995
Medlem
Hej

Är inne på det första året på min enskilda firma.

Dum fråga. Men har man någon slags separat skatteåterbäring som enskild firma?

Eller kommer jag att få skatteåterbäringen i April?


En annan dum fråga.

Momseklarationen för feb-mars går ju att deklarera online nu men det är väl inte snart att deklarera den nu om jag helt plötsligt får ett jobb innan mars är slut som jag genomför och får betalt för?

Som momseklarationsdag står 05-14. Antar det är sista dagen man ha chansen att deklarera för den perioden då?
__________________
Senast redigerad av sav 2018-03-25 kl. 17:02.
Citera
2018-03-25, 17:22
  #1996
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Hej

Är inne på det första året på min enskilda firma.

Dum fråga. Men har man någon slags separat skatteåterbäring som enskild firma?

Eller kommer jag att få skatteåterbäringen i April?


En annan dum fråga.

Momseklarationen för feb-mars går ju att deklarera online nu men det är väl inte snart att deklarera den nu om jag helt plötsligt får ett jobb innan mars är slut som jag genomför och får betalt för?

Som momseklarationsdag står 05-14. Antar det är sista dagen man ha chansen att deklarera för den perioden då?

Enskild firma och din personliga deklaration är samma (samma pnr/orgnr.) så deklarationen är gemensam och därmed kommer du aldrig få tidig återbäring (då näringsverksamhet inte kommer med deklarationen utan måste läggas till innan den skickas in), däremot om det inte finns några frågetecken så kan man få slutskatt vid midsommar om man lämnar in elektroniskt.

AB har skild deklaration då dessa har ett eget org.nr.

Momsdeklarationen har 3 olika redovisningsperioder, månad, kvartal eller helår.
Momsen betalas sedan in andra månaden den 12:e efter periodens slut.
Så i ditt exempel skulle momsen för mars betalas in den 12: maj om du har månadsredovisning och kvartalsredovising. 12 feb (EU-moms) eller vid deklaration i maj om du har årsredovisning.
Citera
2018-03-25, 18:08
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Enskild firma och din personliga deklaration är samma (samma pnr/orgnr.) så deklarationen är gemensam och därmed kommer du aldrig få tidig återbäring (då näringsverksamhet inte kommer med deklarationen utan måste läggas till innan den skickas in), däremot om det inte finns några frågetecken så kan man få slutskatt vid midsommar om man lämnar in elektroniskt.

AB har skild deklaration då dessa har ett eget org.nr.

Momsdeklarationen har 3 olika redovisningsperioder, månad, kvartal eller helår.
Momsen betalas sedan in andra månaden den 12:e efter periodens slut.
Så i ditt exempel skulle momsen för mars betalas in den 12: maj om du har månadsredovisning och kvartalsredovising. 12 feb (EU-moms) eller vid deklaration i maj om du har årsredovisning.

Tack för utförligt svar!
Jag har kvartalsvis. Men det är alltså helt okej att redovisa och betala redan i April för feb-mars? Det är bara ett förfallodatum du pratar om 12 maj? (eller 15 som det verkar vara hos mig enligt Skatteverket)
Citera
2018-03-25, 22:19
  #1998
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tack för utförligt svar!
Jag har kvartalsvis. Men det är alltså helt okej att redovisa och betala redan i April för feb-mars? Det är bara ett förfallodatum du pratar om 12 maj? (eller 15 som det verkar vara hos mig enligt Skatteverket)

För kvartal 1 så blir det jan-mars som du lämnar in första momsdeklarationen för i år. Det är helt okej att betala in tidigare men momsdeklarationen ska du bara kunna göra efter perioden har avslutats. Avräkningen hos SKV sker den 12:e som du nämnde. Du kan alltså betala in i mars till skattekontot, men det ger ingen effekt förrän du lämnar in momsdeklarationen och får "räkningen".
Citera
2018-04-10, 09:28
  #1999
Medlem
JustZlatans avatar
Hur fan blir man rik när man betalar nästan 60% av vinsten till staten?
Citera
2018-04-10, 17:36
  #2000
Medlem
PeppsOddss avatar
Hej,

Jag har fått preliminärskatt på 19600 per månad resten av året.
Jag tycker det verkar lågt med tanke på att jag kommer fakturera runt 55000 ex moms i månaden.

Kommer ju knappast kunna plocka ut 35 i månaden med tanke på vårt skattetryck, så kort och gott vad har jag missat?

/PO
Citera
2018-04-17, 16:35
  #2001
Medlem
En liten fråga. Bör jag betala egenavgifter för min EF trots att jag är heltidsanställd på ett företag? Känns lite som att jag åker på dubbel betalning eftersom min arbetsgivare betalar det först en gång och sedan betalar jag det själv? Tacksam för svar.
Citera
2018-04-17, 18:17
  #2002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsverigeitiden
En liten fråga. Bör jag betala egenavgifter för min EF trots att jag är heltidsanställd på ett företag? Känns lite som att jag åker på dubbel betalning eftersom min arbetsgivare betalar det först en gång och sedan betalar jag det själv? Tacksam för svar.
Egenavgifter och sociala avgifter baserar sig på hur mycket du tjänar på vardera stället så du ska betala både i EF och i din anställning. Hade du haft flera anställningar så hade alla dina arbetsgivare betalat sociala avgifter.
Citera
2018-04-24, 13:52
  #2003
Medlem
Om jag har kundfakturor jag aldrig kommer att få betalt för hur bokar jag bort dem?
Det här är fakturor som är 2-3 år gamla som är för låga belopp så det är inte värt att driva in.
Citera
2018-05-02, 18:52
  #2004
Medlem
lighten-ups avatar
En fråga såhär i sista minuten innan deklarationen ska in - kan man använda lite äldre versioner av programmet Visma Enskild Firma för att deklarera för 2017? Eller måste man ha den senaste versionen?

Man kan ju alltid föra in information (inbetalningar/utbetalningar) i äldre versioner av programmet som det verkar, men vid en första anblick så verkar en version av programmet bara vara för ett visst beskattningsår (t.ex. 2016). Nån som kan förklara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback