Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-11, 19:14
  #1909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du menar att de ska vara snälla mot de som arbetar svart för att inte hindra dem från att tjäna pengar?
Det är inte precis svart iom att jag deklarerat inkomsterna. Förra året fick jag bara kvarskatt. Inte några brev om sociala avgifter osv.
Då drog jag slutsatsen att det är ett gränsfall.
Om man tänker att det inte är pensionsgrundande och att jag inte har rätt till sjukpenning.
Ja ja, få se vad de säger i år.
Citera
2017-09-11, 19:17
  #1910
Medlem
Tips på några bra bokföringsprogram?
Citera
2017-09-12, 11:17
  #1911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amancio
Tips på några bra bokföringsprogram?

Det finns så otroligt många. En enkel och som är nog använd mest av alla är väl Visma. Bra start att börja på iallafall. Det programmet jag började med.
Citera
2017-09-12, 19:58
  #1912
Medlem
TovesTrolls avatar
Tänkte starta firma. Undrar om det stämmer att följande är allt jag behöver göra för att STARTA själva firman;

registrera för moms,
ansöka om FA-skatt (har anställning vid sidan om)
välja en SNI-kod

Vet att man i vissa fall måste ansöka om tillstånd och lite annat sådant, men ska syssla med konstnärlig verksamhet så tvivlar på att det krävs någon form av tillstånd för sådant.

Har läst att egenavgiften är avdragsgill för enskilda firmor. Säg att avdraget är 25%. Har jag förstått det rätt om man drar av 25% AV egenavgiften, så om egenavgiften = 1000kr så blir den istället 750kr? Betalar man då efter vinst kommunskatt + riksskatt + 750kr? Får man alltid göra detta avdrag eller bara i vissa fall?
Det finns ett annat avdrag på egenavgiften som är 7.5% men max 15000kr. Kan man kombinera dessa avdrag?

Som jag förstått det avgör din SNI-kod din momssats. Jag tänkte ta en SNI-kod som innefattar ett par olika verksamheter som i "vanliga fall" har olika momssats. Men under denna SNI-kod betalar jag/lägger på samma moms oavsett vad jag säljer? Har jag förstått detta korrekt?

Tack!
Citera
2017-09-12, 21:52
  #1913
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Som jag förstått det avgör din SNI-kod din momssats. Jag tänkte ta en SNI-kod som innefattar ett par olika verksamheter som i "vanliga fall" har olika momssats. Men under denna SNI-kod betalar jag/lägger på samma moms oavsett vad jag säljer? Har jag förstått detta korrekt?

Tack!
Momssatsen bestäms av det du säljer oavsett SNI-koder. Jag har ofta två momssatser på samma faktura.
Om man tittar på den första gruppen "Jordbruk och jakt samt service i anslutning härtill" så kan en bonde sälja mat till 12% moms, sälja samma vara men som djurfoder till 25% moms och naturligtvis sälja maskintjänster också till 25% moms. Odlar han spannmål har han nog bara SNI-koden för spannmålsodling vilket in te säger något om vilken momssats han använder.
Citera
2017-09-13, 08:00
  #1914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll

Har läst att egenavgiften är avdragsgill för enskilda firmor. Säg att avdraget är 25%. Har jag förstått det rätt om man drar av 25% AV egenavgiften, så om egenavgiften = 1000kr så blir den istället 750kr? Betalar man då efter vinst kommunskatt + riksskatt + 750kr? Får man alltid göra detta avdrag eller bara i vissa fall?
Det finns ett annat avdrag på egenavgiften som är 7.5% men max 15000kr. Kan man kombinera dessa avdrag?

Nej du har förstått fel.
Du betalar egenavgifter och inkomstskatt på din vinst.
Om din vinst är 1000, får du ett avdrag vid inkomstskatteberäkningen på 25% som motsvarar egenavgifterna, då det inte är inkomstskatt på egenavgiften (den är avdragsgill).
Din beskattningsbara inkomst blir då 750, (1000-25%). Det beloppet fyller du i din deklaration.
Du betalar sedan inkomstskatt (kommunalskatt och eventuellt statlig skatt beroende på hur mycket du tjänar totalt), till exempel 30% 750*0,3=225, samt att du betalar egenavgifter (som kan variera beroende på ålder) på samma belopp, normalt 28,97%, 750*28,97=217.
Du ska alltså på en vinst på 1000 betala (ca) 217 i egenavgifter och 225 i inkomstskatt. Du får behålla 558 kr. Avdraget du får år 1, 250 kr stäms år 2 av mot verkligt utfall, 217, och mellanskillnaden tas upp till beskattning år 2 (din vinst ökar med 33 kronor).
Citera
2017-09-14, 14:17
  #1915
Medlem
Har man ett eget konto för firman om man har enskild firma? Så att man inte har hyran och matinköp osv på samma konto?
Är det bra att ha ett kort kopplat till kontot? Ifall man passar på att köpa papper eller skrivarbläck när man är ute på stan.
Citera
2017-09-14, 16:58
  #1916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Har man ett eget konto för firman om man har enskild firma? Så att man inte har hyran och matinköp osv på samma konto?
Är det bra att ha ett kort kopplat till kontot? Ifall man passar på att köpa papper eller skrivarbläck när man är ute på stan.
Du bestämmer själv, men det förenklar väldigt mycket att ha ett separat konto till firman och även ett kort kopplat så man slipper bokföra inköp som egna insättningar hela tiden.
Om man skaffar sig ett företagspaket på en bank så brukar det ingå just ett företagskonto och ett bankkort och ett bankgiro kopplat till kontot + lite annat småkrams.
Citera
2017-09-20, 17:51
  #1917
Medlem
Hej

Då mitt resultat kan variera rätt stort från år till år så undrar jag:

Kan man alltid kan fylla i "1" i den preliminära inkomstdeklarationen och aldrig betala någon preliminärskatt?
Citera
2017-10-29, 15:58
  #1918
Medlem
Hej!

Har en enskild firma, inga kostnader under hela året då min firma kräver knappt ingenting.

Jag undrar vad som hamnar på ruta R47 i NE-bilagan, är det min totala intäkt inklusive moms eller exklusive moms?

Ex:
R1 Momspliktig intäkt: 25 000 kr. (privatpersoner inom och utanför EU) varav 6250 kr betalas som moms (25%)
R2 Momsfri intäkt: 100 000 kr. (företag utanför EU)


R11 Bokfört resultat 125 000 kr

R47 125 000 kr, eller 118 750 kr?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Rodvinmedost 2017-10-29 kl. 16:01.
Citera
2017-10-29, 16:04
  #1919
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodvinmedost
Hej!

Har en enskild firma, inga kostnader under hela året då min firma kräver knappt ingenting.

Jag undrar vad som hamnar på ruta R47 i NE-bilagan, är det min totala intäkt inklusive moms eller exklusive moms?

Ex:
R1 Momspliktig intäkt: 25 000 kr. (privatpersoner inom och utanför EU) varav 6250 kr betalas som moms (25%)
R2 Momsfri intäkt: 100 000 kr. (företag utanför EU)


R11 Bokfört resultat 125 000 kr

R47 125 000 kr, eller 118 750 kr?

Tack på förhand!


Alltid utan moms.
Moms behandlas i momsdeklarationen och tillhör inte ditt företag (du betalar in momsen åt dina kunder).
Citera
2017-10-29, 16:35
  #1920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Alltid utan moms.
Moms behandlas i momsdeklarationen och tillhör inte ditt företag (du betalar in momsen åt dina kunder).

Tack!

Så R11 är också 118 750 kr?

Uppföljningsfråga:

1. Måste jag placera ut momsen på den momspliktiga intäkten (25 000 kr) någonstans i deklarationen? borde det stå 6250 kr i någon ruta?

2. Jag har inte betalat in en del av den här momsen till SV under året (den är deklarerad dock), är det en skatteskuld på B14 Skatteskuld eller kanske R6 Övriga externa kostnader?
Och subtraherar jag sedan denna från bokfört resultat också? Osäker på var jag placerar den eller om det ens är min näringsverksamhet som håller denna skuld och inte mig själv som privatperson.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback