Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-20, 07:55
  #1465
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manola1027
Hej!

Jag funderar på att starta en enskild firma men jag har några frågor.

Min affärsidé lite kort.
Köpa in defekt elektronik från blocket/Tradera.
Laga
Sälja på blocket/Tradera.


Hur blir det med moms? Jag tänker, eftersom jag antagligen inte säljer till ett fast pris (Tradera) så är det svårt att räkna med. Eller tar jag bara 25% av slutpriset? (Eller vinsten?)

Betalar jag 25% moms, 30% skatt och 15% egenavgifter (Under 26 år)?

Skulle verkligen uppskatta svar

20% av priset är moms som du ska betala in. Vissa hävdar att saker man köpt av privatpersoner för evigt är momssmittade och inte ska momsbeläggas vid försäljning. Jag förstår inte varför det skulle vara så.

För övrigt kan det bli svårt för dig att hitta trasiga saker på blocket. Trasiga saker slängs väl ofta eller hamnar på vinden i tjugo år. Tror du aktivt måste söka upp dem. Handlar det om dyrare studioutrustning och dyl kan du ju helt enkelt också reparera mot sakerna mot betalning.
Citera
2014-02-20, 08:47
  #1466
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manola1027
Hej!

Jag funderar på att starta en enskild firma men jag har några frågor.

Min affärsidé lite kort.
Köpa in defekt elektronik från blocket/Tradera.
Laga
Sälja på blocket/Tradera.


Hur blir det med moms? Jag tänker, eftersom jag antagligen inte säljer till ett fast pris (Tradera) så är det svårt att räkna med. Eller tar jag bara 25% av slutpriset? (Eller vinsten?)

Betalar jag 25% moms, 30% skatt och 15% egenavgifter (Under 26 år)?

Skulle verkligen uppskatta svar



Googla "vinstmarginalbeskattning". Enkelt sagt betalar du bara moms på vinsten du gör.


Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
20% av priset är moms som du ska betala in. Vissa hävdar att saker man köpt av privatpersoner för evigt är momssmittade och inte ska momsbeläggas vid försäljning. Jag förstår inte varför det skulle vara så.

För övrigt kan det bli svårt för dig att hitta trasiga saker på blocket. Trasiga saker slängs väl ofta eller hamnar på vinden i tjugo år. Tror du aktivt måste söka upp dem. Handlar det om dyrare studioutrustning och dyl kan du ju helt enkelt också reparera mot sakerna mot betalning.


Skulle vara jobbigt för bilhandlare om de var tvugna att lägga på 25% moms på totalpriset vid försäljning av begagnade bilar, då de inte får dra av moms på inköpet. :-)
Citera
2014-02-20, 11:25
  #1467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
20% av priset är moms som du ska betala in. Vissa hävdar att saker man köpt av privatpersoner för evigt är momssmittade och inte ska momsbeläggas vid försäljning. Jag förstår inte varför det skulle vara så.

För övrigt kan det bli svårt för dig att hitta trasiga saker på blocket. Trasiga saker slängs väl ofta eller hamnar på vinden i tjugo år. Tror du aktivt måste söka upp dem. Handlar det om dyrare studioutrustning och dyl kan du ju helt enkelt också reparera mot sakerna mot betalning.

Att hitta trasiga elektronikprylar är inget problem funderar också på att utföra service som du säger.

Varför är det 20% och inte 25%?

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Googla "vinstmarginalbeskattning". Enkelt sagt betalar du bara moms på vinsten du gör.

Tack så mycket!




En till fråga. Jag kommer behöva köpa reservdelar och maskiner från utlandet. Ebay är tanken. Som jag har förstått det så ska jag tulldeklarera detta och ange mitt VAT nummer(som jag får när jag startar?)?
Citera
2014-02-20, 19:36
  #1468
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manola1027
Att hitta trasiga elektronikprylar är inget problem funderar också på att utföra service som du säger.

Varför är det 20% och inte 25%?



Tack så mycket!




En till fråga. Jag kommer behöva köpa reservdelar och maskiner från utlandet. Ebay är tanken. Som jag har förstått det så ska jag tulldeklarera detta och ange mitt VAT nummer(som jag får när jag startar?)?
20 % eftersom det är inkl moms.
Pris 80 kr plus 25 % =100. Momsen uppgår till 20 kr. 20 av 100 = 20%.
Citera
2014-02-22, 23:52
  #1469
Medlem
Har ett massageföretag och hyr lokal på ett gym. Vi har dealen att kunderna betalar i receptionen på gymmet och jag fakturerar för priset - lokalkostnad.
Om en massage kostar 600 kr och priset för lokalen är 100 kr, då fakturerar jag för 500 kr. Hur skall jag göra med momsen här? Är det 25% av 600 eller 500 kr?
Skatten som ska betalas, görs det på 600 eller 500 kr, eller på de 75% som är kvar efter momsen?
Jag skall betala moms en gång per år om det gör någon skillnad.
Citera
2014-03-02, 23:34
  #1470
Medlem
Tjena!

Har haft enskild firma i snart 3 år men hände typ absolut inget med firman de första 2 åren och jag var ung nog så att en annan skötte min deklaration och sånt (jobbade ej, skola).

Så jag har 0 koll på allt va deklaration och så innebär.

Nu så har pengar äntligen börjat rulla in och jag har också köpt lite saker jag gärna vill dra av på företaget.

Men vad händer nu? När ska jag deklarera och hur gör jag? Har absolut ingen aning här och kommer från helt o hållet 0.

Har alla pengar jag fått in på mina jobb i ett separat konto så rör dem inte för är rädd att jag ska behöva skatta massa + moms och vet inte hur mkt jag kommer ha kvar sen till mig själv.
Citera
2014-03-02, 23:37
  #1471
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlakes
Tjena!

Har haft enskild firma i snart 3 år men hände typ absolut inget med firman de första 2 åren och jag var ung nog så att en annan skötte min deklaration och sånt (jobbade ej, skola).

Så jag har 0 koll på allt va deklaration och så innebär.

Nu så har pengar äntligen börjat rulla in och jag har också köpt lite saker jag gärna vill dra av på företaget.

Men vad händer nu? När ska jag deklarera och hur gör jag? Har absolut ingen aning här och kommer från helt o hållet 0.

Har alla pengar jag fått in på mina jobb i ett separat konto så rör dem inte för är rädd att jag ska behöva skatta massa + moms och vet inte hur mkt jag kommer ha kvar sen till mig själv.

Gör ett bokslut så vet du hur mycket du behöver skatta, sedan deklarerar du när blanketten kommit om några veckor.
Citera
2014-03-07, 12:47
  #1472
Medlem
Enskild firma och Visma eEkonomi.
Hur bokför jag och vilka konton använder jag till:
1. Insättning av 20.000kr in på företagets transaktionskonto.
2. Delar jag för in i firman som jag skall sälja och som ligger på lagret (Varorna har jag samlat på mig under en lång period)

Egen insättning, så långt har jag fattat
Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av TipTopp 2014-03-07 kl. 13:00. Anledning: felformulerat
Citera
2014-03-07, 16:01
  #1473
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TipTopp
Enskild firma och Visma eEkonomi.
Hur bokför jag och vilka konton använder jag till:
1. Insättning av 20.000kr in på företagets transaktionskonto.
2. Delar jag för in i firman som jag skall sälja och som ligger på lagret (Varorna har jag samlat på mig under en lång period)

Egen insättning, så långt har jag fattat
Tack på förhand.
Debet bank och kredit egen insättning
Varorna: debet lager och kredit egen insättning
När varan säljs: lager kredit och varukostnad debet.
Citera
2014-03-09, 11:41
  #1474
Medlem
Razmatazs avatar
Jag har precis blivit enskild näringsidkare och är funderar över bokföringen.
Det kommer bli väldigt simpelt på det sättet att jag kommer endast ha en kund som får en faktura varje månad och jag kommer betala ca. 3-4 fakturor varje månad. Min revisor verkade se väldigt lätt på det hela och sa att vi hörs om ett år eftersom jag ska redovisa momsen en gång per år, men nu sitter jag här och gör inget annat än att samla några få fakturor. Det känns som om jag missar något kritiskt här. Kan det vara såhär simpelt?
Citera
2014-03-09, 12:13
  #1475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razmataz
Jag har precis blivit enskild näringsidkare och är funderar över bokföringen.
Det kommer bli väldigt simpelt på det sättet att jag kommer endast ha en kund som får en faktura varje månad och jag kommer betala ca. 3-4 fakturor varje månad. Min revisor verkade se väldigt lätt på det hela och sa att vi hörs om ett år eftersom jag ska redovisa momsen en gång per år, men nu sitter jag här och gör inget annat än att samla några få fakturor. Det känns som om jag missar något kritiskt här. Kan det vara såhär simpelt?

Ändå simplare blir det om Skatteverket anser att du har bara en kund och betraktar ditt upplägg som ett anställningsförhållanden! Har du förklarat ditt upplägg för Skatteverket? Och de har sagt OK?
Mao. du sänder faktura på din månadslön! Uppdragsinkomst, klarar inte Skatteverkets krav på självständighet. Så var mycket observant på detta fenomen!
Citera
2014-03-09, 14:27
  #1476
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskiTaski
Ändå simplare blir det om Skatteverket anser att du har bara en kund och betraktar ditt upplägg som ett anställningsförhållanden! Har du förklarat ditt upplägg för Skatteverket? Och de har sagt OK?
Mao. du sänder faktura på din månadslön! Uppdragsinkomst, klarar inte Skatteverkets krav på självständighet. Så var mycket observant på detta fenomen!



Kraven på självständighet har sänkts avsevärt. Bra läsning hittas här.
Citat:
Exempel på näringsverksamhet


För att ytterligare klargöra vad som gäller ger Skatteverket exempel på vilka olika kategorier av verksamheter som kan anses vara näringsverksamhet:
...
...
Konsulter, exempelvis ekonomi- eller IT-konsulter, som börjar med bara några enstaka kunder. Bland kunderna kan den tidigare arbetsgivaren finnas med, dock under förutsättning att det handlar om avgränsade uppdrag.


Det ska nog mycket till innan SV börjar bråka med en IT-konsult om självständighet. Om en sådan bara har en kund, i all evighet betyder ju det att det går hur bra som helst, och syftet med lagen är vad jag förstår inte att jävlas med småföretagare, utan att stoppa störe företag att kringgå LAS med enskild "firma-upplägg".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback