2009-09-30, 21:48
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delije
Vilken läng/storlek på batong passar sig bäst för jobb i krogmiljön? 21" eller 26"

Det där är olika vad man tycker om bäst.
Citera
2009-09-30, 21:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Ja, det där är lite svårt, men oftast blir de så berusade att de sover (och det räknas som att störa ordningen), eller så beter de sig på ett sätt som gör att man kan använda PL13 §.. Det är ju handlingarna som de utför som gör att man avvisar dem, inte för att de är för fulla, men de hade ju å andra sidan inte utfört handlingarna om de var nyktrare.

Däremot kan man neka dem inträde med motiveringen att de är för fulla.
Att man stör ordningen för att man sover? Tycker jag inte. Allmänheten måste ju bli störda på något sätt och finns det sittplatser kvar så tycker jag inte man kan hävda pl13.

Tänkte mer på om krögaren säger "han är för full, kasta ut honom". Eller rent allmänt om du patrullerar inne på krogen och du tycker en gäst är berusad, inte så att han är föremål för lob, men ändå tillräckligt full för att inte bli serverad mer alkohol.
Citera
2009-09-30, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Att man stör ordningen för att man sover? Tycker jag inte. Allmänheten måste ju bli störda på något sätt och finns det sittplatser kvar så tycker jag inte man kan hävda pl13.

Tänkte mer på om krögaren säger "han är för full, kasta ut honom". Eller rent allmänt om du patrullerar inne på krogen och du tycker en gäst är berusad, inte så att han är föremål för lob, men ändå tillräckligt full för att inte bli serverad mer alkohol.

Tyvärr fungerar det så rent praktiskt på platser med fasta vakter.
Citera
2009-09-30, 22:11
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ja, som titeln anger, ställ era frågor om ordningsvaktsyrket. Undvik inslag av småaktighet och trams, jag låter det stå mig fritt att enbart svara på seriösa frågor/frågeställningar.

Läs gärna mer om ordningsvakter här.

Polisen:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=8...eversion=1.jsp

En rolig och bra blogg:
http://blogg.aftonbladet.se/1329/

Lagar som gäller ordningsvakter:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19800578.HTM
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19800589.HTM

Hur kan du som person stoltsera med ditt yrkesval som ordningsvakt? Växer ditt ego när du patrulerar sveriges köpcentrum i den otroligt osexiga uniformen som allt för ofta fylls ut av späda pojkar med pipskägg?
Citera
2009-09-30, 22:26
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:

Ja, ser jag en person som är så full att denne inte bör bli serverad mer säger jag till personen att det verkar som om att det börjar bli dags att sluta med drickat. Problemet blir ju som sagt att han snart annars kommer göra nåt korkat.

Vad gäller sovande är det viktigt att tänka på att alla i lokalen ska kunna ta sig ut själva, i händelse av brand eller utrymning. Är man så full att man somnar på krogen lär man få problem om brandlarmet går... Alltså ska man lämna lokalen.
Citera
2009-09-30, 22:54
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Tyvärr fungerar det så rent praktiskt på platser med fasta vakter.
Jo det vet jag mycket väl. Men om problemen kommer upp till ytan och belyses ordentligt kanske vi slipper dessa problem i framtiden.
Citera
2009-09-30, 23:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ja, ser jag en person som är så full att denne inte bör bli serverad mer säger jag till personen att det verkar som om att det börjar bli dags att sluta med drickat.
Jovisst uppmaningar kan man alltid ge folk. Men om gästen inte följer din uppmaning, vad har du för rätt att avvisa eller avlägsna gästen?
Citat:
Problemet blir ju som sagt att han snart annars kommer göra nåt korkat.
För att du ska tillämpa PL13 krävs antingen en handling med straffvärde eller att det finns ett konkret (ej presumtivt) hot mot den allmänna ordningen eller att någon bryter mot denna.

Citat:
Vad gäller sovande är det viktigt att tänka på att alla i lokalen ska kunna ta sig ut själva, i händelse av brand eller utrymning. Är man så full att man somnar på krogen lär man få problem om brandlarmet går... Alltså ska man lämna lokalen.
Åter igen för att använda sig av pl13 krävs en konkret störning av ordningen eller en konkret överhängande risk för denna. Vi kan således inte använda paragrafen presumtivt (att en brand kanske startar).
Citera
2009-09-30, 23:25
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Jovisst uppmaningar kan man alltid ge folk. Men om gästen inte följer din uppmaning, vad har du för rätt att avvisa eller avlägsna gästen?För att du ska tillämpa PL13 krävs antingen en handling med straffvärde eller att det finns ett konkret (ej presumtivt) hot mot den allmänna ordningen eller att någon bryter mot denna.

Åter igen för att använda sig av pl13 krävs en konkret störning av ordningen eller en konkret överhängande risk för denna. Vi kan således inte använda paragrafen presumtivt (att en brand kanske startar).

Nej jag vet det, men å andra sidan så får någon anmäla det och så får JK göra en tolkning. Så länge jag inte har en annan tolkning än den vedertagna, så kör jag på den.
Citera
2009-10-01, 08:00
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Nej jag vet det, men å andra sidan så får någon anmäla det och så får JK göra en tolkning. Så länge jag inte har en annan tolkning än den vedertagna, så kör jag på den.
Okay, tack för dina svar.
Citera
2009-10-02, 17:21
Medlem
Citat:
Det där är olika vad man tycker om bäst.
Vad använder du själv?
Citera
2009-10-04, 13:22
Medlem
pellepoliss avatar
@ schabo-labo

Jag kom på en sak... Jag snackade med kollegorna om detta igår, och det står ju i alkohollagen att "ordning och nykterhet" ska råda på serveringsstället. Är man alldeles för berusad är man ju knappast att anse som nykter och därför kan man inte vara kvar.

I ordningslagen står det att de som befinner sig i ett område där det serveras alkohol eller som är en offentlig tillställning ska följa det regelverk som gäller där, om de inte gör det, ska de på tillsägelse lämna platsen... Nåt sånt står det...
Citera
2009-10-04, 13:23
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delije
Vad använder du själv?

Jag hade 26" men har 21" nu.. Den väger mindre i bältet, och det är ju där den alltid är :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in