Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 20:21
  #1453
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Tycker tvärtom att löptest bör vara 9 min och göras vart 3:e år.
Eller 10:30 som polisen har. Det skulle säkert bli ett stort motstånd om man skulle införa det, men det blir det ju med allt!
Citera
2016-12-07, 11:13
  #1454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Eller 10:30 som polisen har. Det skulle säkert bli ett stort motstånd om man skulle införa det, men det blir det ju med allt!

Hade för mig att polisen hade 9. Har de alltid haft 10:30? För de som anser att en vakt inte har för huvudsaklig uppgift att springa. Ni ser ingripanden i tunnelbanan av vana vakter som kommit upp i åldern och får ont överallt. Tänk vad lättare det hade varit om flåset hölls igång.
__________________
Senast redigerad av VaktareOlsson 2016-12-07 kl. 11:16.
Citera
2016-12-07, 18:07
  #1455
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Hade för mig att polisen hade 9. Har de alltid haft 10:30? För de som anser att en vakt inte har för huvudsaklig uppgift att springa. Ni ser ingripanden i tunnelbanan av vana vakter som kommit upp i åldern och får ont överallt. Tänk vad lättare det hade varit om flåset hölls igång.
Dom har ändrat det där för att det ska vara mer jämställt. Tidigare var det 9 min för män, så du har rätt men idag är det 10:30 för både män och kvinnor. Inte för att jag förstår hur detta ska vara mer jämställt, men ao!
Citera
2017-02-20, 01:30
  #1456
Medlem
Daxman24s avatar
Bumpar denna och hoppas på lite svar från redan OV flashbackare.

Efter att ha arbetat med olika typer av socialt arbete har jag bestämt mig för att utbilda mig till OV. Min utbildning på 80 timmar börjar den 24e april i Malmö via Väktarskolan. Det kostar någon tusenlapp mer men man behöver inte vänta lika länge som hos polisen.

Ni som har gått utbildningen:
- Vad kan man förvänta sig av dessa 80 timmar?
- Hur mycket plugg utöver lektioner?
- Failar många utbildningen?
- Brukar polisen ge en mer skit sen för att man är externt utbildad?
- Vilka tester gör man hos Polisen efteråt förutom springa, svenska och bära på en docka, om några?
- Vad tycker ni om ert yrke?

Tack som fan!
Citera
2017-02-21, 17:46
  #1457
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Bumpar denna och hoppas på lite svar från redan OV flashbackare.

Efter att ha arbetat med olika typer av socialt arbete har jag bestämt mig för att utbilda mig till OV. Min utbildning på 80 timmar börjar den 24e april i Malmö via Väktarskolan. Det kostar någon tusenlapp mer men man behöver inte vänta lika länge som hos polisen.

Ni som har gått utbildningen:
- Vad kan man förvänta sig av dessa 80 timmar?
- Hur mycket plugg utöver lektioner?
- Failar många utbildningen?
- Brukar polisen ge en mer skit sen för att man är externt utbildad?
- Vilka tester gör man hos Polisen efteråt förutom springa, svenska och bära på en docka, om några?
- Vad tycker ni om ert yrke?

Tack som fan!

Jag pratade med "någon som pratat med någon" som sa att 8 av 10 misslyckas med att få förordnande när de gått igenom privata bolag. Förordnandet får man via polisen, och jag skulle rekommendera dig att skita i bolaget och faktiskt söka till polisens utbildning.

Du måste ju inte gå i en specifik stad, utan kan söka i hela landet.
Citera
2017-02-24, 17:24
  #1458
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Jag pratade med "någon som pratat med någon" som sa att 8 av 10 misslyckas med att få förordnande när de gått igenom privata bolag. Förordnandet får man via polisen, och jag skulle rekommendera dig att skita i bolaget och faktiskt söka till polisens utbildning.

Du måste ju inte gå i en specifik stad, utan kan söka i hela landet.

Och precis så blev det också. Lyckades avboka utbildningen utan kostnad hos väktarskolan och eftersom jag missade skånsk utbildningsomgång anmälde jag mig hos Polisen i Linköping istället och skall snart på antagningstester.

Önska mig lycka till!
__________________
Senast redigerad av Daxman24 2017-02-24 kl. 17:27.
Citera
2017-02-24, 17:31
  #1459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Och precis så blev det också. Lyckades avboka utbildningen utan kostnad hos väktarskolan och eftersom jag missade skånsk utbildningsomgång anmälde jag mig hos Polisen i Linköping istället och skall snart på antagningstester.

Önska mig lycka till!

Lycka till, sa polisen i Jönköping någonting om att du sökte i en annan region än den du är folkbokförd i? Har sökt i skåne och ska göra testerna om mindre om 2 veckor men tänkte söka till en annan region också för att öka mina chanser att komma med.
Citera
2017-02-24, 17:39
  #1460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Jag pratade med "någon som pratat med någon" som sa att 8 av 10 misslyckas med att få förordnande när de gått igenom privata bolag. Förordnandet får man via polisen, och jag skulle rekommendera dig att skita i bolaget och faktiskt söka till polisens utbildning.

Du måste ju inte gå i en specifik stad, utan kan söka i hela landet.

Njaa.. Polismyndigheten vill att du ska skicka in en ansökan i den region där du är folkbokförd. Så dom vill fortfarande att man ska gå utbildningen på ¨hemmaplan¨.
Citera
2017-02-24, 20:12
  #1461
Medlem
Daxman24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodlexikon
Lycka till, sa polisen i Jönköping någonting om att du sökte i en annan region än den du är folkbokförd i? Har sökt i skåne och ska göra testerna om mindre om 2 veckor men tänkte söka till en annan region också för att öka mina chanser att komma med.

Tack! Det står på webbsidan att det inte ökar dina chanser att bli antagen om man skickar ansökan till flera regioner samtidigt. Lycka till du med!

Edit: Jo, det blev en del frågor om varför man inte sökte hemma men ja...efter att jag förklarade varför så blev man ändå kallad till urvalstester.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/...gsvakter/Krav/
__________________
Senast redigerad av Daxman24 2017-02-24 kl. 20:15.
Citera
2017-02-24, 20:22
  #1462
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodlexikon
Lycka till, sa polisen i Jönköping någonting om att du sökte i en annan region än den du är folkbokförd i? Har sökt i skåne och ska göra testerna om mindre om 2 veckor men tänkte söka till en annan region också för att öka mina chanser att komma med.

Kanske har de ändrat. Flera bekanta och kollegor har utbildats i andra län. Under min utbildning för ett antal år sedan var det, av 20, tre stycken som inte var från länet.

Citat:
Ursprungligen postat av grodlexikon
Njaa.. Polismyndigheten vill att du ska skicka in en ansökan i den region där du är folkbokförd. Så dom vill fortfarande att man ska gå utbildningen på ¨hemmaplan¨.

Vad Polisen vill och vad som sker i verkligheten är olika. Enligt Dan Eliasson är det ju ingen kris inom polisen t.ex.
Citera
2017-03-05, 17:13
  #1463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Kanske har de ändrat. Flera bekanta och kollegor har utbildats i andra län. Under min utbildning för ett antal år sedan var det, av 20, tre stycken som inte var från länet.



Vad Polisen vill och vad som sker i verkligheten är olika. Enligt Dan Eliasson är det ju ingen kris inom polisen t.ex.
Sant. Ringde till polisen i region väst och hörde med dem om jag kunde göra min utbildning hos dem och då fick jag ett snäsigt svar att jag inte hör hemma där osv..
Citera
2017-03-16, 20:49
  #1464
Medlem
cp33s avatar
hej! jag pluggar på högskolan till förskollärare, och vill jobba som väktare på helgerna. Är det möjligt? jag har ganska bra fysik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback