Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-12-05, 13:54
  #85
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En Xantia standardmodell tycker jag hade en modernare känsla än XM, som visserligen var tystare att åka i. Som vardagsbil vet jag ej, men troligen skulle jag valt en Xantia som vardagsbil före XM. Men dom är väldigt lika fördelar respektive nackdelar. Men väghållningen var bättre på Xantian, men ljudnivån, buller etc var bättre på XM.en. Det går att glömma bort vägen bättre i en XM. Ibland tyckte jag att gasfjädringen på XM:n var överdriven, den känns ofta som en vanlig bil ändå.

Jag undrar nu hur en CX är att åka i? Jag är rädd det är för mycket gammelbil att ha som bruksbil. Jag vill veta väghållningen? Likaså bullernivå invändigt vid färd? Det är en diesel jag har, en break faktiskt av 1989 års modell.

Egentligen tycker CX Break är för ful, faktiskt så. Men jag köpte den för jag tyckte det var en rolig och väldigt annorlunda bil.

Tyvärr upplevs många vintage-bilar som hoppiga, stötiga och bullriga gentemot vanliga ordinära modernare bilar.

Att ha en CX som vardagsbil är modigt skulle jag säga, även om det är en så pass ny som 1989. Det är ju i grunden en konstruktion som är över 40 år gammal och dessutom en bil byggd på den tiden när Citroëns rostskydd var uselt. Men kör på, jag skulle bli glad om jag skulle möta en CX på gatan en vanlig dag.
Citera
2018-12-05, 19:16
  #86
Medlem
Jag ville ha en XM som bruksbil tills jag såg krocktesterna. Men en V6:a lockar fortfarande. Riktigt grym design med.
Citera
2018-12-05, 22:13
  #87
Medlem
IceEyess avatar
Har själv ägt en XM och frånsett en del enerverande elektronikfel så var det en oerhört angenäm bil med himmelsk komfort, förvånansvärt gediget rostskydd och tillförlitlig mekanik.
Citera
2018-12-06, 09:28
  #88
Medlem
Kollade på en XM för några veckor sen. Cool bil, luktade tyvärr rök. Annars hade jag nog slagit till.
Citera
2018-12-21, 11:15
  #89
Medlem
Vad begär dom för en XM idag?
Har en Diesel kombi -93 med mycket utrustning, som jag inte vet vad jag ska göra med.
Lite skamfilad utvändigt, troligen ingen rost, har gått på saltfria vägar.
Funkar bra maskinellt, men tändningslåset slutade fungera häromdan, men det går att starta och köra den
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback