• 1
  • 2
2008-03-03, 03:19
Medlem
Har en ask messmör i kylskåpet och som jag fick en del tankar ikring.
Tänkte att om det går att ha det i någon matlagning på något vis, om det på något vis är användbart på så vis? Kanske någon form av sås, eller så?
Till kött, kanske?
Ja, jag vet inte?? Någon som provat/ vet?
Citera
2008-03-03, 03:25
Bannlyst
Själv skulle jag inte ens ta i messmör med tång, handske och skyddsglasögon om jag fick betalt för det. Mitt råd är alltså att slänga skiten åt helvete.
Citera
2008-03-03, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Själv skulle jag inte ens ta i messmör med tång, handske och skyddsglasögon om jag fick betalt för det. Mitt råd är alltså att slänga skiten åt helvete.

Inte säga så om messmör...
Citera
2008-03-03, 03:29
Medlem
HonkenLarssons avatar
Messmör är norsk ondska i ett litet paket. Äter du fruktpizzor också?
Citera
2008-03-03, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Messmör är norsk ondska i ett litet paket. Äter du fruktpizzor också?

Jaha....... du tänkte på messmör på pizza?
Citera
2008-03-03, 03:57
Medlem
Rauzs avatar
Du var rätt ute från början, messmör brukar man ha i klassisk enbärssås till vilt.
http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=1058&tlfo=0
Citera
2008-03-03, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Du var rätt ute från början, messmör brukar man ha i klassisk enbärssås till vilt.
http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=1058&tlfo=0

Ah! Se där. Det där måste man ju testa...
Tack för länk
Citera
2008-03-03, 12:36
Medlem
chokladtryffel med messmörär en riktig höjdare.

på nåt vänster får messmöret fram den där extra smaken i chokladen

Mörk chokladtryffel med messmör
Ingredienser
500 g mörk choklad
3,5 dl vispgrädde
1,5 msk messmör

Mörk chokladtryffel med messmör
Gör så här:

Finhacka chokladen och lägg hacket i en skål. Koka upp grädden. Häll den kokande grädden över chokladen och rör tills choklad och grädde smält ihop till en kräm.

Rör till sist ner messmöret och ställ tryffeln kallt så att den hårdnar till en formbar massa. (Vill du använda en sprits när du gör dina tryfflar så låter du inte chokladmassan bli riktigt lika hård.)

Forma små bollar som du rullar i rostade mandelflagor eller kakao.
Citera
2008-03-03, 22:19
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Ah! Se där. Det där måste man ju testa...
Tack för länk

På den skumma men schöna Jazzå på andra långgatan i Göteborg har de renskavsgryta med messmör, den är guddomlig. Annars är jag inget fan av messmör, iufs har jag inte ätit det sen barnsben, blir till att inhandla nästa gång för att uppleva nostalgi!

TRV$
Citera
2008-03-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
På den skumma men schöna Jazzå på andra långgatan i Göteborg har de renskavsgryta med messmör, den är guddomlig. Annars är jag inget fan av messmör, iufs har jag inte ätit det sen barnsben, blir till att inhandla nästa gång för att uppleva nostalgi!

TRV$

En nostalgitripp rätt ned i en messmörask
Jag åt själv ofta messmör som barn..... bredde det på en typ av tunt smörgåsrån, gott som attan.
Och messmör kan jag nog tänka mig passar just till lite "grövre" kött som då t. ex ren...

Men ska prova receptet som "vanderlei" här gett också, låter smarrigt. Tack för receptet

_________
Iofs skeptisk, men ska testa med lite messmör i pasta vid tillfälle..... om man typ kokar makaroner och blandar ned ost som får smälta och sedan lite mjölk och en del messmör, lite som ostsås med messmör i sig.....
Ja, man vet ju aldrig, det kan ju vara gott?
Citera
2008-03-04, 17:01
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
En nostalgitripp rätt ned i en messmörask
Jag åt själv ofta messmör som barn..... bredde det på en typ av tunt smörgåsrån, gott som attan.
Och messmör kan jag nog tänka mig passar just till lite "grövre" kött som då t. ex ren...

Men ska prova receptet som "vanderlei" här gett också, låter smarrigt. Tack för receptet

_________
Iofs skeptisk, men ska testa med lite messmör i pasta vid tillfälle..... om man typ kokar makaroner och blandar ned ost som får smälta och sedan lite mjölk och en del messmör, lite som ostsås med messmör i sig.....
Ja, man vet ju aldrig, det kan ju vara gott?

Eller så blir det där med pastan rent åt helvete. Det är alltid gött att gambla här i livet^^

Förpackningen är ju en nostalgitripp i sig själv!

TRV$
Citera
2008-03-05, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Eller så blir det där med pastan rent åt helvete. Det är alltid gött att gambla här i livet^^

Förpackningen är ju en nostalgitripp i sig själv!

TRV$

Blir förmodligen den dagens sabbade middag det= pasta med messmör. Men jag återkommer när jag testat

Hittade detta(bild på en messmörask): http://www.matservice.se/bilder/stora/7311050070473.jpg
Visst har den väl sett likadan ut i "alla tider"?

Sedan hittade jag recept på redan nämnt kött= ren= renklämma:

"Renklämma
Ingredienser
Portioner: 4

4 stora bitar mjukt tunnbröd
1 dl kesella gourmet
1/2 dl messmör
150 g rökt renstek i tunna skivor
8-12 gröna salladsblad
Gör så här:
Lägg ut tunnbröden på en skärbräda eller liknande.
Blanda samman kesella och messmör. Bred bröden med blandningen. Fördela renstek och sallatsblad ovanpå. Rulla ihop och linda in klämmorna i aluminiumfolie.
"

Sök på "ICA" och "recept"(länken här blir annars 5 mil lång).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in