Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-02, 20:28
  #1
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Hej


Jag vet att en massa skit skrivs här men också mycket bra och att SÄPO säkert övervakar stället så jag undrar en sak, lite indirekt till alla SÄPO snubbar och brudar som kollar igenom detta forum!

Tror ni att de i SÄPO som har som ansvar att läsa sådanna här sidor inser hur ofta vi unga är missnöjda på regeringen, övervakningen, utrikespolitiken och så?

Tror ni att de förstår varför vi inte vill bli involverade i kriget mot terrorismen (många av oss?). Det är ju ändå sant att för 10 år sedan så var vi bra sedda av både Bin Laden och USA?

USA respekterade oss och bjöd våran statsminister dit samtidigt som Bin laden sa att han aldrig skulle röra vårt land. Sverige har ju länge haft en neutral politik med en skarp röst och det har ju funkat bra.

Så min fråga då, till alla på forumet och de som övervakar oss:

Tror ni att SÄPO och liknande organisationer (egentligen individerna) som övervakar oss förstår oss bättre då och kanske till och med kan byta åsikt?
Citera
2008-03-02, 20:37
  #2
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Hej
Tjena!
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Jag vet att en massa skit skrivs här men också mycket bra och att SÄPO säkert övervakar stället så jag undrar en sak, lite indirekt till alla SÄPO snubbar och brudar som kollar igenom detta forum!

Tror ni att de i SÄPO som har som ansvar att läsa sådanna här sidor inser hur ofta vi unga är missnöjda på regeringen, övervakningen, utrikespolitiken och så?

Tror ni att de förstår varför vi inte vill bli involverade i kriget mot terrorismen (många av oss?). Det är ju ändå sant att för 10 år sedan så var vi bra sedda av både Bin Laden och USA?

USA respekterade oss och bjöd våran statsminister dit samtidigt som Bin laden sa att han aldrig skulle röra vårt land. Sverige har ju länge haft en neutral politik med en skarp röst och det har ju funkat bra.

Så min fråga då, till alla på forumet och de som övervakar oss:

Tror ni att SÄPO och liknande organisationer (egentligen individerna) som övervakar oss förstår oss bättre då och kanske till och med kan byta åsikt?
Nu vet jag inte vilket ämne du specifikt syftar på, men jag tror att de mer skarpa debattörerna på forumet kan påverka SÄPO i en och annan politisk riktning. Det finns ju många skitungar under 18 år som debatterar här, och dessa är i regel slöseri på tid att läsa deras inlägg, då de allt som oftast innehåller omogna personangrepp, o.s.v.

Jag har ingen direkt uppfattning om SÄPO, men de flesta liknande FBI-typer är enligt min mening inget annat än robotar som blint lyder order och är djupt indoktrinerade av statspropaganda (som de tjänar med sitt liv som insats). Fast det kanske bara är en fördom jag har om dylika kostymnissar.

Intressant dock vore om SÄPO, svenska staten, m.m. försökte sig på att debattera deras ståndpunkter mot de mer slipade debattörerna på Flashback i syfte att pröva deras egen hållning i sakfrågorna.
Citera
2008-03-02, 20:42
  #3
Medlem
Nino Gaggis avatar
Paranoia hejdlöst känns det som. Övervakar? Tittar nån gång kanske. Söpo har bra mycket viktigare saker för sig. Kanske söker lite nyckelord med.
Samma med polisen. Allt som påminner om snut eller minsta lilla olagliga handling och alla tror polisen sitter som hökar. Man ska vara försiktig javisst men detta är ju bara löjligt.

Bara en som åkt dit och då framkom väll fb senare under förhör. Salamander hette killen tror jag.
Citera
2009-06-08, 10:37
  #4
Medlem
Hur går det till när polisen, Säpo och andra myndigheter avlyssnar och övervakar?

Hur går det till rent praktiskt när avlyssning och övervakning sker. Sitter de samlade i ett och samma rum och lyssnar, eller jobbar de med annat under tiden och spelar in för att senare snabblyssna eller titta igenom det. Sitter de på olika håll i landet om det är ett stort ärende? Någon som känner till hur det går till rent praktiskt? Vore mycket tacksam för detaljerade svar.
Citera
2009-06-08, 13:17
  #5
Medlem
Det är hemliga uppgifter du efterfrågar
Citera
2009-06-08, 14:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegle
Det är hemliga uppgifter du efterfrågar
Nej? Varför skulle det praktiska arbetet vara hemligt? Vem som avlyssnas är naturligtvis hemligt, men om personen sitter med hörlurar eller inte och liknande uppgifter är väl knappast hemligt?
Citera
2009-06-08, 18:39
  #7
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegle
Det är hemliga uppgifter du efterfrågar

Vem bryr sig? och hur vet du det?
Citera
2009-06-08, 23:07
  #8
Medlem
Skuggos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej? Varför skulle det praktiska arbetet vara hemligt? Vem som avlyssnas är naturligtvis hemligt, men om personen sitter med hörlurar eller inte och liknande uppgifter är väl knappast hemligt?

Men tänk lite.

Ja, låt oss släppa ut Säpos praktiska tillvägagångssätt i alla olika avseenden. Det skulle ju verkligen inte hindra dem i kampen för att bekämpa hot mot rikets säkerhet mm. Det finns en anledning vissa saker är hemliga.
Citera
2009-06-09, 11:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggo
Men tänk lite.

Ja, låt oss släppa ut Säpos praktiska tillvägagångssätt i alla olika avseenden. Det skulle ju verkligen inte hindra dem i kampen för att bekämpa hot mot rikets säkerhet mm. Det finns en anledning vissa saker är hemliga.
Jag tänker och tänker men kan inte komma på många hållbara argument för hemlighetsmakeriet, men det är min åsikt och inte lagen naturligtvis. Sen finns det många som känner till saker som inte är hemliga men ändå intressanta. Nu pratade jag om myndigheter generellt, inte bara Säpo och polisen, även om det är dem jag är mest intresserade av.
Citera
2009-06-09, 12:53
  #10
Medlem
Skuggos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag tänker och tänker men kan inte komma på många hållbara argument för hemlighetsmakeriet, men det är min åsikt och inte lagen naturligtvis. Sen finns det många som känner till saker som inte är hemliga men ändå intressanta. Nu pratade jag om myndigheter generellt, inte bara Säpo och polisen, även om det är dem jag är mest intresserade av.

Du kan inte mena allvar?

Du tror inte att ett offentliggörande av exakt hur t.ex. Säpos operativa verksamhet går till när de är ute på uppdrag, skulle förstöra deras möjligheter att genomföra sitt arbete?

Organisationer som är ute efter att med våld förstöra det samhälle vi lever i idag skulle bli oändligt mycket svårare att stoppa. De skulle veta exakt hur deras motståndare går till väga innan de ens gjort det, och kan därför skydda sig mot det.

Säpos verksamhet skulle bli för evigt trubbig.
Citera
2009-06-09, 13:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggo
Du kan inte mena allvar?

Du tror inte att ett offentliggörande av exakt hur t.ex. Säpos operativa verksamhet går till när de är ute på uppdrag, skulle förstöra deras möjligheter att genomföra sitt arbete?

Organisationer som är ute efter att med våld förstöra det samhälle vi lever i idag skulle bli oändligt mycket svårare att stoppa. De skulle veta exakt hur deras motståndare går till väga innan de ens gjort det, och kan därför skydda sig mot det.

Säpos verksamhet skulle bli för evigt trubbig.
Nu hamnar vi utanför ämnet, men nej, jag tror inte att öppenhet skulle skada Säpos verksamhet. Många andra länder har insett detta och låtit arkiv och liknande öppnas. Hur ska man kunna förbättra en organisations verksamhet om det inte finns insyn i den.

Varje gång man synar argument för hemlighetsmakeri i sömmarna så spricker de alltid. En ökad demokratisk kontroll av de polisiära myndigheterna och andra myndigheter som sysslar med övervakning, vore det största demokratiska genombrottet sedan allmänna rösträtten enligt min uppfattning.
Citera
2009-06-09, 14:43
  #12
Medlem
Skuggos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nu hamnar vi utanför ämnet, men nej, jag tror inte att öppenhet skulle skada Säpos verksamhet. Många andra länder har insett detta och låtit arkiv och liknande öppnas. Hur ska man kunna förbättra en organisations verksamhet om det inte finns insyn i den.

Varje gång man synar argument för hemlighetsmakeri i sömmarna så spricker de alltid. En ökad demokratisk kontroll av de polisiära myndigheterna och andra myndigheter som sysslar med övervakning, vore det största demokratiska genombrottet sedan allmänna rösträtten enligt min uppfattning.

Öppenhet är bra, och Säpo har under de senaste 5-10 åren omformats rejält för att bli mer öppet. Jag håller helt med om att öppenhet är bra och helt nödvändigt! Insynen i Säpos verksamhet är idag stor och blir större för varje år.

Däremot finns det ingen anledning att lämna ut information om hur de operativa delarna går till i detalj. Detta skulle i förlängningen äventyra inte bara de anställda på Säpos utan hela vårt samhälles säkerhet. Granskning av detta sker noggrant av internt för att säkerställa utveckling och att det går rätt till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback