2008-03-02, 13:49
Medlem
Tiwazs avatar
Har fått en rätt stor bit rådjursstek av mina föräldrar och nu vill jag äta upp den, snälla bullen hjälp mig! Vad ska jag göra med den? Ge mig era rådjurstips!
Citera
2008-03-02, 14:47
Medlem
buttsecks?s avatar
Värm ugnen till 175°. Klappa in steken med rejält med salt och peppar. Hetta upp en stekpanna och klicka i smöret. Bryn steken på alla sidor. Lägg över i en ugnssäker form. Sätt eventuellt i en ugnstermometer så att spetsen ligger i den innersta delen av steken.

Låt steken stå i ugnen i cirka 1 timme eller tills innertemperaturen är 58 grader. Låt sedan steken vila i smörpapper eller folie innan den skärs upp i tunna skivor (det är viktigt att steken får vila, annars rinner all vätska ur när man skär den).
Servera med potatisgratäng/potatisklyftor.
Gör en soft sås, typ kantarellsås.
Ät.

Nu blev jag hungrig
Citera
2008-03-02, 14:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Har fått en rätt stor bit rådjursstek av mina föräldrar och nu vill jag äta upp den, snälla bullen hjälp mig! Vad ska jag göra med den? Ge mig era rådjurstips!
Hur ser den ut? Är den urbenad och ansad? Hur mycket väger den?

~Paul~
Citera
2008-03-02, 15:04
Medlem
Muhammed All-ins avatar
Bildbevis?
Citera
2008-03-02, 20:52
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buttsecks?
Värm ugnen till 175°. Klappa in steken med rejält med salt och peppar. Hetta upp en stekpanna och klicka i smöret. Bryn steken på alla sidor. Lägg över i en ugnssäker form. Sätt eventuellt i en ugnstermometer så att spetsen ligger i den innersta delen av steken.

Låt steken stå i ugnen i cirka 1 timme eller tills innertemperaturen är 58 grader. Låt sedan steken vila i smörpapper eller folie innan den skärs upp i tunna skivor (det är viktigt att steken får vila, annars rinner all vätska ur när man skär den).
Servera med potatisgratäng/potatisklyftor.
Gör en soft sås, typ kantarellsås.
Ät.

Nu blev jag hungrig

Låter jättegott, skulle nog lägga till ett par vitlökar personligen
Citera
2008-03-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Låter jättegott, skulle nog lägga till ett par vitlökar personligen
Japp, och lite örter. Kanske rosmarin/timjan/salvia eller nåt ?
Citera
2008-03-02, 23:37
Medlem
Kingen_kings avatar
Byt ut hjort mot rådjur i det här receptet.

http://2snubbar.se/skyltar/sondagsmiddan-ar-raddad
Citera
2008-03-03, 00:09
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur ser den ut? Är den urbenad och ansad? Hur mycket väger den?

~Paul~

Det är en mörkröd bit på runt 500 gram (har ingen våg hemma). Inga ben vad jag kan se, ser ut att vara massivt kött. Kanske 15*10*5 centimeter.

Lägger ut "bildbeviset" om jag får min kamera att fungera.

Tack till i.b.m för tipset, låter gott!
Senast redigerad av Tiwaz 2008-03-03 kl. 00:12.
Citera
2008-03-03, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Det är en mörkröd bit på runt 500 gram (har ingen våg hemma). Inga ben vad jag kan se, ser ut att vara massivt kött. Kanske 15*10*5 centimeter.

Lägger ut "bildbeviset" om jag får min kamera att fungera.

Tack till i.b.m för tipset, låter gott!
Varför jag frågade var att det mycket väl kunde handla om en annan del av djuret.

När det gäller specifika recept så är klassikern rödvinsstek, ofta i kombination med kantareller eller annan svamp och rotfrukter. Personligen gillar jag att ha i lite sidfläsk också.

Klassiska rådjurskryddor är enbär, timjan, rosmarin och vitpeppar. Äppelmos liksom svart/rödvinsgelé är gott till. Potatis i olika former är ett självklart tillbehör.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in