2008-03-02, 12:06
Medlem
Tja

Har en medel bra dator enligt mig:
AMD Athlon 64 2,6 GHZ
2,5 GB DDR2
Modekortet vettitusan va de heter,kostade runt 900 kr för 3-4 månader sedan.
Sapphire Radeon HD 3870 512MB PCIE

Funkar bra till spel osv men uppstart av datorn är något av de långsamaste jag varit me om (överdrifft) jämnför man den med min brors amd som är 5 år gammal o inte hälften så bra så startar min dator upp efter hans.
Båda kör Windows XP SP2 Pro
Dock så har jag en Hårddisk som är 4-5 år gammal som Xp är inlagt på,han har en Disk som är 2 år.
Kan de va så att HD som xp ligger på är så slö så det är därför jag upplever att datorn är så förbannat långsam innan jag kan börja använda den?
Är det värt att byta ut Xp mot Windows Vista?
Citera
2008-03-02, 12:10
Medlem
Ja det kan bero på HDDn, testa att tabort det mesta som är o autostarten och rensa registret.
Citera
2008-03-02, 12:56
Medlem
DennisOlofs avatar
Nja, så farligt är det inte.

Självklart är det hårddisken som är slö, en 5400rpm med 2mb buffer är inte lika snabb som en 7200rpm med 16mb buffer.

Även om du skaffar en ny hårddisk tror jag inte att det blir så mycket snabbare. Det som däremot hjälper är om du installerar om datorn.

Med tiden blir det mycket skit i burken, registret och annat, det sölar ner datorn ganska ordentligt. Det är inte värt byta XP mot Vista, det kommer knappast avhjälpa dina problem.
Citera
2008-03-02, 13:00
Lite skillnad skulle det bli om du köpte ny, men rensa rejält alt. formatera så lär du märka skillnad.
Citera
2008-03-02, 15:05
Medlem
datorn är omformaterad för drygt 2 månader sedan.
Inga virus/trojaner innan formatering o inte heller efter.
Blev snabbare men inte så jag blev direkt imponerad.
Tillägas bör väll att datorn kan vara realtivt slö när man jobbar med mycket som befinner sig på disken som OS är inlagt på.
Citera
2008-03-02, 15:24
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja, då är det skaffa nytt som gäller då skulle jag gissa på.

Min burk är slö men jag bryr mig inte, den duger för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in