Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-03, 22:38
  #4717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernhand
Jag har läst någonstans att några tycker att det är onödigt att läsa på Chalmers till Sjöbefäl, klass VII eftersom det inte finns någon som anställer. Samtidigt ser jag att det finns förslag i Riksdagen som vill förändra kravet på 36 månaders sjötid.

Vad tror ni? Är det så?
Läste någonstans att man efter några år får klass VI om man har tillräcklig sjötid.

Läsa in Matematik 2 och 3 och fysik är inte så lockande. Men köra båt på jobbet hade varit kul.

Man behöver bara 12 månader som för att få klass VII inre fart, vilket räcker gott och väl oftast, sen ett år som styrman för VI inre fart.

Den är inte bortkastad, du kan tillgodoräkna den på sjökapten/sjöingenjörs-programmet sen, så bara 2 år + ev. sjötid.Smidigare o läsa i Finland om du kan det, kanske inte gäller alla dock.

Sen så är det ingen logik i att det heter klass VII utan den borde heta klass VI precis som sjökaptensprogrammet heter sjökapten och inte klass V.
__________________
Senast redigerad av pmatt 2024-03-03 kl. 23:23.
Citera
2024-03-11, 21:00
  #4718
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Någon som vet vad en nyexaminerad andre fartygsingenjör/ andre styrman tjänar på färja med 2/3 eller 2/4 schema?
Citera
2024-03-13, 19:02
  #4719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Man behöver bara 12 månader som för att få klass VII inre fart, vilket räcker gott och väl oftast, sen ett år som styrman för VI inre fart.

Den är inte bortkastad, du kan tillgodoräkna den på sjökapten/sjöingenjörs-programmet sen, så bara 2 år + ev. sjötid.Smidigare o läsa i Finland om du kan det, kanske inte gäller alla dock.

Sen så är det ingen logik i att det heter klass VII utan den borde heta klass VI precis som sjökaptensprogrammet heter sjökapten och inte klass V.

Nu har det hänt grejer, regeringen har beslutat att ersätta det nuvarande kravet på 36 månaders däcktjänstgöring för Sjöbefäl VII. Vad det innebär i praktiken är inte klart än.

https://www.regeringen.se/pressmedde...till-sjobefal/

Verkar som att det bara är Linnéuniversitetet i Kalmar som tar hänsyn till Sjöbefäl VII vid fortsatta studier? Samt att Chalmers av någon anledning kräver Matematik 3 istället för enbart Matematik 2a.
Citera
2024-03-14, 05:40
  #4720
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernhand
Nu har det hänt grejer, regeringen har beslutat att ersätta det nuvarande kravet på 36 månaders däcktjänstgöring för Sjöbefäl VII. Vad det innebär i praktiken är inte klart än.

https://www.regeringen.se/pressmedde...till-sjobefal/

Verkar som att det bara är Linnéuniversitetet i Kalmar som tar hänsyn till Sjöbefäl VII vid fortsatta studier? Samt att Chalmers av någon anledning kräver Matematik 3 istället för enbart Matematik 2a.

Klass VII...beror väl på vad du vill göra. Jag gick V och nedåt, finns mycket jobb inom yachting.
Citera
2024-03-14, 06:15
  #4721
Medlem
potassios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som vet vad en nyexaminerad andre fartygsingenjör/ andre styrman tjänar på färja med 2/3 eller 2/4 schema?

30-35k efter skatt, kolla in färjeavtalet
Citera
2024-03-14, 15:48
  #4722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som vet vad en nyexaminerad andre fartygsingenjör/ andre styrman tjänar på färja med 2/3 eller 2/4 schema?

Tror befäl brukar jobba 1:2 där semestern är inbakad samt att på ett kalenderår har de 10, eller om det var 20, dagar som de kan täcka upp, får de täcka upp mer blir det övertid.
Gotlandsbolaget tror jag har 1:3, gissar väl på att det blir lägre lön eller kanske fler timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jernhand
Nu har det hänt grejer, regeringen har beslutat att ersätta det nuvarande kravet på 36 månaders däcktjänstgöring för Sjöbefäl VII. Vad det innebär i praktiken är inte klart än.

https://www.regeringen.se/pressmedde...till-sjobefal/

Verkar som att det bara är Linnéuniversitetet i Kalmar som tar hänsyn till Sjöbefäl VII vid fortsatta studier? Samt att Chalmers av någon anledning kräver Matematik 3 istället för enbart Matematik 2a.
Om det är aktuellt att läsa vidare bör man slänga iväg ett eller två mejl till Chalmers och fråga huruvida de bortser från mattekravet eller ej.
Citera
2024-03-19, 17:43
  #4723
Medlem
Stena Line söker 2:Fi.

https://web106.reachmee.com/ext/I004...7&job_id=p2470
Citera
2024-04-10, 23:12
  #4724
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Har säkert frågats förr, men av ren nyfikenhet; hur svårt är det att få ett jobb på ett större fartyg utan någon som helst erfarenhet? Jag kan typ styrbord babord.

Med jobb menar jag det enklaste av det enklaste. Typ bära saker eller knacka rost, om sådana tjänster ens finns längre.
Citera
2024-04-13, 20:12
  #4725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Har säkert frågats förr, men av ren nyfikenhet; hur svårt är det att få ett jobb på ett större fartyg utan någon som helst erfarenhet? Jag kan typ styrbord babord.

Med jobb menar jag det enklaste av det enklaste. Typ bära saker eller knacka rost, om sådana tjänster ens finns längre.

Finns lite sådana jobb, nu sitter jag inte inom HR o vet ej hur många som söker, men idag finns det möjligheter iaf, framförallt på sommaren.
Annars kan man börja på en mindre båt, som strömma eller styrsöbolaget, skaffa sig 6 månader så är man lättmatros och då får man jobb rätt enkelt idag.
Förr fick man ensknappt intervju om man var matros, det var typ yrket med högst arbetslöshet i Sverige, nu har det verkligen vänt där även om det nästan bara är jobb på färja man får. I Norge ser det rätt ljust ut om man har lite offshore-kurser som anhuker kurs och nån krankurs som g5 eller g11. Själv vet jag inte vad det egentligen inne är men det är det jag ser i annonser där.
Citera
2024-04-14, 07:35
  #4726
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Finns lite sådana jobb, nu sitter jag inte inom HR o vet ej hur många som söker, men idag finns det möjligheter iaf, framförallt på sommaren.
Annars kan man börja på en mindre båt, som strömma eller styrsöbolaget, skaffa sig 6 månader så är man lättmatros och då får man jobb rätt enkelt idag.
Förr fick man ensknappt intervju om man var matros, det var typ yrket med högst arbetslöshet i Sverige, nu har det verkligen vänt där även om det nästan bara är jobb på färja man får. I Norge ser det rätt ljust ut om man har lite offshore-kurser som anhuker kurs och nån krankurs som g5 eller g11. Själv vet jag inte vad det egentligen inne är men det är det jag ser i annonser där.

Vad menar du att du inte vet vad det innebär? Kurserna? Stropper/anhuker så lär man sig hur man säkert kopplar last upp till en kran. Förutom den måste man som minimum även ha STCW Basic Safety, samt läkarintyg för sjöfolk/ENG1. Men skulle säga att offshore så ska du nog ha matrospapper med, om du inte känner nån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback