Citat:
Ursprungligen postat av
denfejk
Och du är nyutexaminerad? Sjöingenjör/kapten?
Förresten, jag som är ganska begåvad i matte och annat vill helst utnyttja detta, är sjöingenjör att föredra då? Och får man som sjöingenjör också sådär stor andel lediga dagar i och med att man är till havs?
Och förresten igen; att en sjöingenjör är teknisk chef på fartyget har jag förstått vid detta laget - men vad innebär det egentligen, är det mycket arbete med maskiner och så vidare? För egentligen vill jag gärna vara mycket med människor och se nya platser samtidigt som jag vill utnyttja mina kunskaper inom matematik etc.
Ett svar på dessa frågor skulle nog klarna upp mina tankar rätt rejält

Hahaha,,, lediga dagar,,, hahaha. Nu vet jag inte hur det är på Svenska båtar längre men när jag var där så var det jobb 8-5 Mån till Lör o halvdag på Sön. Sen gick jag internationellt och då är 12 timmar/dag 7 dagar i veckan upp till 4 månader i stöten. Nu kör jag bara 4 veckor men fortfarande minst 12 timmar/dag. Men havererar nåt kan det lätt bli ett 30 timmars pass. (vilotidslag,, pfft) En sjöingenjör är inte Teknisk Chef men en Teknisk Chef har en Sjöingenjörsexamen. Det tar ett tag innan man kommer till den positionen, innandess är det rejält med jobb från elev upp till 1e Maskinist.
Vill du jobba med människor föreslår jag att du tar jobb på ett gruppboende, ett maskinrum låter som helt fel val för dig. Och vill du se platser så kan du resa på semestern, en roro eller oljeterminal ser sammalika ut var än du är. På vissa ställen växer det gran, andra växer det palmer.