2008-03-02, 02:57
Medlem
Kalevalas avatar
Ja, nu har jag blivit insnöad på jazz, men det här med att improvisera finner jag lite krångligt. Att improvisera över ackorden är inga problem, men de låter liksom inte jazzigt!
Så om någon skulle vilja förklara lite om alla Lydiska, Mixolydiska och Joniska skalor på ett lättförståligt vis så skulle jag vara tacksam! När ska/kan man använda vilken osv...
Citera
2008-03-02, 04:33
Medlem
Kanzlers avatar
Det skulle vara intressant att tillämpa jazz via piano, är det någon som möjligtvis sitter på en länk till något användbart?
Citera
2008-03-02, 10:33
Medlem
Suicide Nations avatar
Jag har lite av samma problem. Men ett tips är att aldrig vara rädd för att bryta lite mot reglerna, att slaviskt spela den skala som ''passar'' till ackorden är inte särskillt jazz.

Två böcker jag varmt kan rekommendera är The Jazz Piano Book och The Jazz Theory Book(om du spelar något annat än piano) Båda av Mark Levine, äger själv den sistnämda och den har hjälpt mig en hel del vad det gäller jazzandet.
Citera
2008-03-02, 18:39
Medlem
Roddbåts avatar
Mark Levine-böckerna är solklara köp. De kommer svara på de flesta av dina frågor.
Angående att få det att låta jazzigt så handlar det om frasering och artikulation. Lyssna på en helsikes massa jazz och TRANSKRIBERA solon. Det sistnämnda är fruktansvärt viktigt för att bygga upp ett litet bibliotek med fraser i huvudet.
Citera
2008-03-03, 09:28
Medlem
Kalevalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddbåt
Mark Levine-böckerna är solklara köp. De kommer svara på de flesta av dina frågor.
Angående att få det att låta jazzigt så handlar det om frasering och artikulation. Lyssna på en helsikes massa jazz och TRANSKRIBERA solon. Det sistnämnda är fruktansvärt viktigt för att bygga upp ett litet bibliotek med fraser i huvudet.

Tack så mycket för tipsen, ska kolla upp Mark Levine Och börja transkribera (och tack även till Suicide Nation)
Citera
2008-03-03, 14:36
Medlem
Miramars avatar
Lydiska, Mixolydiska och Joniska skalor

är det dessa som gäller för jazzgitarr oxå?

och hur ser dem ut, går dem att spela i alla tonarter ?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in