2008-03-02, 01:40
Medlem
erkanperkans avatar
Jag hade tänk att under kommande vecka göra mig lite hemgjord pasta samt en god pastasås. Jag vore väldigt tacksam för tips på lite udda grejer man kan göra med pastan (lästa t.ex. att man ka ha i lite tomatpuré för att ge den en fin röd färg). Andra tips inför tillverkningen av pastan uppskattas självfallet också.

Jag är också ute efter goda pastasåser eller nåt sånt som är gott på egna ben till pastan. Alltså, nån Bolognese eller liknande. Får gärna vara lite spicy!
Citera
2008-03-02, 03:07
Medlem
Grim_Reapers avatar
En pastasås som visserligen inte är speciellt kryddstark men dock väldigt enkel och god är baconsås gjorde på crème fraiche och Lithells "Lätt & Rökt"-bacon.

1 burk kokbar crème fraiche
1 förpackning "Lätt & Rökt"
1 gul lök
1 förpackning krossade tomater
Salt
Peppar

Hacka löken. Skär baconet i strimlor, storlek bestämmer du själv. Bryn sedan löken och baconet lätt i en stekpanna. När blandningen har fått en gyllenbrun färg så vänder du först ner tomaterna och därefter créme fraichen. Krydda med salt och peppar efter behov. Låt småputtra ett tag och servera sedan till valfri pasta!
Citera
2008-03-02, 10:48
Medlem
erkanperkans avatar
Det lät gott! Tack för tipset.
Citera
2008-03-02, 11:08
Medlem
Michael Leidzens avatar
Har inte måtten i huvudet men prova detta:

Strimlad kassler
Matlagningsgrädde
Strimlad röd paprika
Lite tomatpuré
Buljongtärning
Citera
2008-03-04, 17:47
Medlem
blafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
En pastasås som visserligen inte är speciellt kryddstark men dock väldigt enkel och god är baconsås gjorde på crème fraiche och Lithells "Lätt & Rökt"-bacon.

1 burk kokbar crème fraiche
1 förpackning "Lätt & Rökt"
1 gul lök
1 förpackning krossade tomater
Salt
Peppar

Hacka löken. Skär baconet i strimlor, storlek bestämmer du själv. Bryn sedan löken och baconet lätt i en stekpanna. När blandningen har fått en gyllenbrun färg så vänder du först ner tomaterna och därefter créme fraichen. Krydda med salt och peppar efter behov. Låt småputtra ett tag och servera sedan till valfri pasta!

Brukar köra nästan exakt lika dant. Dock har jag aldrig vågat ha med krossade tomater, man kanske skulle våga sig på det
Citera
2008-03-04, 20:24
Medlem
förslag till sås denna är min favorit, mycket enkel dessutom

2-3 äggulor per portion (ganska stora portioner)
0,8-1,2 dl /portion parmesan eller annan torkad lagrad ost. Använd ej färdigriven eller pulverost!!

vispa äggulorna någon minut, rör sedan ned riven ost och vispa rejält, ett tips är att trycka vispen mot såsskålens botten för att lättare smeta ut och få osten att lösa sig

skölj inte pastan, koka och kör ner i ett durkslag och blanda direkt med såsen så att osten smälter och äggulorna coagulerar och blir en härlig tjock kräm!

hacka soltorkade tomater inlagda i olja och blanda i lite krispig rucola med soltorkade tomaerna. Salt och grovmalen saltpeppar till detta och avsluta med ytterligare lite riven ost på toppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in