2008-03-01, 23:04
Medlem
rymdraketens avatar
Låt den rätte komma inär en filmatisering av boken med samma titel som har haft premiär på Göteborgs filmfestival nyligen.

Jag har länge varit intresserad av att läsa boken, men har inte gjort det än. Jag såg nu att det tydligen fanns en film nu. Det vore väldigt intressant att se denna filmen. Vet inte när den går i Stockholm, men den riktiga biopremiären verkar dröja ett tag. Om jag bott i Göteborg hade jag sett den där.

Det är alltid roligt när filmer sträcker sig utanför den vanliga svenska filmmallen även om det inte alltid fungerar helt och hållet. Frostbiten och Storm var i alla fall försök som spretade åt lite andra håll än det vanliga i Sverige. Denna film kanske är bättre än dessa?

Är det någon här på forumet som sett filmen och kan kommentera den? Har ni några andra tankar om filmen?

Handlingen har ni här:

Två recensioner:
http://www.moviezine.se/filmsidor/lat_den_ratte.shtml 3/5
http://www.russin.nu/filmview.php?recid=1308 4/5
Citera
2008-03-01, 23:12
Medlem
Panzerbat.s avatar
Far min tjatade på mig i flera månader om att jag skulle läsa den, och tur var väll det. En av de bättre svenska böcker jag läst.
Nu är det en film som man ser fram emot iår med andra ord
Citera
2008-03-02, 10:32
Medlem
Kalaskulans avatar
Jag trodde inte alls att boken skulle vara något för mig innan jag läste den men så fel jag hade,en av de bästa böckerna jag läst på länge faktiskt den var man nästan tvungen att streckläsa så det ska verkligen bli kul att se hur filmen blev.
Citera
2008-03-02, 10:35
Medlem
Wittgensteins avatar
Boken var överraskande bra, och det verkar som att Tomas Alfredson har gjort den rättvisa. Det blir nog en av få svenska filmer jag kommer att se på bio i år.
Citera
2008-03-02, 15:52
Medlem
rymdraketens avatar
Jag måste i alla fall läsa boken nu, verkar väldigt intressant när man hör folk beskriva den. Jag är uppväxt i Västerort också så omgivningarna kommer jag absolut att känna igen.
Citera
2008-03-04, 21:33
Medlem
Panzerbat.s avatar
Tar spoiler på detta för de som inte läst boken ännu.

Är dock den första svenska filmen på mycket länge som jag ser fram emot.
Citera
2008-03-04, 21:36
Medlem
Gravity2s avatar
Ska ses!
Har läst boken och gillade den skarpt.
Citera
2008-03-04, 22:29
Medlem
Wendigos avatar
Jag faller in in lovsångarnas skara, boken Låt den rätte komma in är helt klart en av de bästa ungdoms-romanerna skriven på svenska de senaste trettio åren. Just därför är jag rätt nervös inför hur filmen har gjorts, vilka sidohistorier och biroller regissören och manusförfattaren har valt att fokusera på.. som Pantzerbat. och andra säger så vill man ju att hela jäkla boken ska få plats i filmen, att alla de maffiga och känslosamma scener man målat upp i skallen ska finnas med där.

Sen är det ju det där välkända svenska när det kommer till effekter och skrämsel: det känns som att det aldrig har varit nån som vågar sticka ut hakan och säga "nu kör vi så det sprutar, blod och tarmar för alla pengarna" riktigt. Nääe, här i Sverige gör vi halvtaffliga vampyrer (ja, Frostbiten, jag talar om dej.. ) och psykologiska thrillers istället. Den här historien innehåller definitivt en hel del blodstänkta partier och det vill jag ha med i filmen !!! Utan dessa scener kommer ju bland annat förhållandet mellan
att falla helt.

Låt den rätte komma in, för all del. Men låt honom göra det i all sin glans
Citera
2008-03-04, 23:05
Medlem
spudadelics avatar
Tror detta kommer att bli en av de bästa svenska filmerna på länge.

Boken var hur bra som helst och John Ajvide Lndqvist har även skrivit manuset.

Detta tillsammans med en av Sveriges bästa regissörer - Tomas Alfredsson, är det bäddat för en riktigt bra film.
Lite orolig för att det är kassa specialeffekter.

Men som sagt tror det ändå kommer att vara en grym rulle.
Citera
2008-03-05, 21:53
Medlem
rymdraketens avatar
Är det ingen göteborgare som tog chansen att se den på filmfestivalen här?
Citera
2008-03-06, 03:11
Medlem
bajlatos avatar
Hmm, verkar lite små kinky, tänker främst på titeln. Tror dock inte att jag kommer se denna.
Citera
2008-03-06, 11:05
Medlem
Sickboys avatar
Boken var helt ok. Men jag har helt tappat förtroendet för svensk film, så jag kommer inte att se den.
(förtroendet sjönk ännu mer igår när tjejen tvingade mig att se senaste Irene Huss filmen )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in