Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-01, 23:00
  #1
Medlem
neogeos avatar
hej, har suttit med min modem nu i 2 år och först nu förstår jag varför den har varit så slö, den var inte uppgraderad till ADSL2+

(förstod jag när jag testade en annan modem och fick dubbla hastighet)

nu efter lite googlande hittar jag uppdaten och installerar det, fast min max hastighet är fortfarande densamma .. som om jag inte hade patchat den

just nu är den på V2.00B01T01.TA.20050912

och det är senaste versionen, som ska stödja ADSL2+ enligt DLink

vad göra ?

glömmer jag nån inställning i själva modemet ? eller vad gör jag för fel ?
Citera
2008-03-01, 23:11
  #2
Medlem
tvcasualtys avatar
DSL-300T klarar inte alls adsl2+. Den klarar bara av g.dmt och annex a, dvs drygt 8Mbit/s
Citera
2008-03-01, 23:27
  #3
Medlem
neogeos avatar
Enligt D-Link själva så ska de gå

se länk
http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFM...wuFC/hxSBG/4QK

dem har patch där
"ADSL2+ Firmware (24Mbit)
OBS ! Går ej att nedgradera från denna firmware."
Citera
2008-03-01, 23:35
  #4
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neogeo
Enligt D-Link själva så ska de gå

se länk
http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFM...wuFC/hxSBG/4QK

dem har patch där
"ADSL2+ Firmware (24Mbit)
OBS ! Går ej att nedgradera från denna firmware."
Du har rätt Googlade lite och hittade bara resultat som konstaterade 8Mbit. Konstigt men finns uppenbarligen ny firmware
Citera
2008-03-01, 23:48
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
neogeo, om du har lyckats uppgradera modemet med firmware från svenska dlink hemsidan och dom påstår det går med ADSL2+ så ska det funka.

Kolla manualen till modemet, det kan vara någon inställning du har missat. Sedan måste man ju spara när man ändrat så den inte tappar det när man bootar om den.

Dvs när man sparat så bör man ta koppla ur a/c adaptern och starta om modemet ordentligt, därefter borde du kunna få ut högre fart.
Citera
2008-03-02, 00:20
  #6
Medlem
neogeos avatar
har lekt sönder den nu
ändrade inställningar lite till höger och vänster
trodde jag hade de under kontroll

nu vill inte nätet funka på den alls .

PISS


EDIT: ser ut som jag har löst de problemet jag har orsakat
fast det där med ADSL2+

nån som vet om en modem som skulle stödja 24 ner och 3 Mbit upp ?
__________________
Senast redigerad av neogeo 2008-03-02 kl. 00:44.
Citera
2008-03-02, 02:20
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
Det du ska ha i modemet är följande:

VPI=8
VCI=35
Encapsulation: RFS-1483 (2684) Bridged LLC Encap
Modulation: G.dmt

Om du inte har detta inställt kommer det inte fungera.

Efter detta är inställt, sparat, starta om modemet nu borde det synka upp med adsl2+ hastighet, får du det inte att funka kanske det inte fungerar som det ska. Då är sista lösningen skaffa nytt modem.

Då rekomenderar jag netgears adsl2+ modem.
Citera
2008-03-02, 08:51
  #8
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det du ska ha i modemet är följande:

VPI=8
VCI=35
Encapsulation: RFS-1483 (2684) Bridged LLC Encap
Modulation: G.dmt

Om du inte har detta inställt kommer det inte fungera.

Efter detta är inställt, sparat, starta om modemet nu borde det synka upp med adsl2+ hastighet, får du det inte att funka kanske det inte fungerar som det ska. Då är sista lösningen skaffa nytt modem.

Då rekomenderar jag netgears adsl2+ modem.

om nån har lust att länka mig till nån modell som skulle stödja 24 upp och 3 ner
jag vågar inte ta vilken som hellst för jag förstår att vissa kallar dem för ADSL2+ fast dem stödjer bara 1 upp


hmm . har min Modulation på "Multi"

och då funkar de, inte annars

och om jag fattar rätt så ska den automatiskt bli ADSL2+ när man uppgraderar till senaste versionen, fast hastigheten är fortf bergränsad.
Citera
2008-03-02, 11:34
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
neogeo, då kanske det inte funkar.

Jag vet att netgear modemet är bra, dessutom är det faktiskt ett av de äkta modem som finns där ute. Dom flesta har inbyggd router och sådant. Det finns inte i den här variante och man kan köra äkta brygga med den.

Hade förut ett billion eftersom det inte fanns några bra modem, sedan kom netgear och jag skaffade den istället.

NETGEAR DM111P ADSL2+ MODEM

Stödjer ADSL2+ och Annex M, dvs 2-3Mbit upload.

http://netgear.se/Products/Routersan...ms/DM111P.aspx
Citera
2008-03-02, 11:57
  #10
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
neogeo, då kanske det inte funkar.

Jag vet att netgear modemet är bra, dessutom är det faktiskt ett av de äkta modem som finns där ute. Dom flesta har inbyggd router och sådant. Det finns inte i den här variante och man kan köra äkta brygga med den.

Hade förut ett billion eftersom det inte fanns några bra modem, sedan kom netgear och jag skaffade den istället.

NETGEAR DM111P ADSL2+ MODEM

Stödjer ADSL2+ och Annex M, dvs 2-3Mbit upload.

http://netgear.se/Products/Routersan...ms/DM111P.aspx


ok så detta är ren modem .. najs .. ska kika på en i affären

dem ska inte vara för dyra försår jag
förresten den gör inga ljud ifrån sig va ? ..
testade med de modemet som man fick av BBB, och den susar som en gammal TV .. sjukt jobbigt, i.o.m. den måste vara på hela tiden


EDIT: http://www.siba.se/index.aspx?Identi...8&ref=prisjakt
rätt ok pris
__________________
Senast redigerad av neogeo 2008-03-02 kl. 12:01.
Citera
2008-03-02, 12:58
  #11
Medlem
DennisOlofs avatar
neogeo, haha, nej absolut inte.

Jag hör inga ljud från modemet, enda problemet är ju att det blir varmt, men så är det med alla modem.

Just netgear är det enda moderna modem med stöd för alla hastigheter som jag känner till, alltså ett renodlat modem, inte dessa kombivarianter. Jag letade själv förut som en idiot efter detta då jag ville ha enbart ett modem jag kunde ansluta till min watchguard brandvägg.

Dessutom har den stöd för spoofing och äkta bryggning vilket gör att det funkar perfekt.
Citera
2008-03-02, 15:30
  #12
Medlem
neogeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
neogeo, haha, nej absolut inte.

Jag hör inga ljud från modemet, enda problemet är ju att det blir varmt, men så är det med alla modem.

Just netgear är det enda moderna modem med stöd för alla hastigheter som jag känner till, alltså ett renodlat modem, inte dessa kombivarianter. Jag letade själv förut som en idiot efter detta då jag ville ha enbart ett modem jag kunde ansluta till min watchguard brandvägg.

Dessutom har den stöd för spoofing och äkta bryggning vilket gör att det funkar perfekt.


ok inhandlat en nu ..

står dock 1.5Mbit upp .. är de riktigt ?

EDIT: har packat upp och kopplat in nu, funkar rätt fint
men upphastigheten var lite bättre med den jag fick från BBB
__________________
Senast redigerad av neogeo 2008-03-02 kl. 15:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback