Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-01, 11:28
Medlem
klybans avatar
Jag har en NEC DVD-RW ND-2510A (x8).
Nu för ett tag sen köpte jag ett gäng skivor http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1389

Dessa skivor kunde jag inte bränna fortare än x4 och då blev dom misslyckade, med pixel problem och ryckigt.
Man kunde också bränna i x2,4 men då startade dom inte ens i brännaren.

Så jag tog kontakt med wesellcd och efter lite mail så sa dom att jag inte kan använda x16 i min brännare.
Jag förstår ju att jag inte kan bränna x16 men detta är första gången jag stött på att skivorna inte funkar alls.

SÅ frågan är om ni vet om detta verkligen stämmer(Jag har aldrig hört talas om detta innan).
Eller om någon har egen erfarenhet om detta?
Citera
2008-03-01, 12:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Det stämmer.

I vissa fall kunde man uppgradera äldre brännare så dom klarar 16x skivor men har man en brännare som är 6x eller 8x, bör man kasta den och skaffa en ny, dom är så pass billiga ändå.

Dessutom kan du då garanterat bränna alla 16x skivor. Det är inte skivorna som är felaktiga, det är brännare och firmware i den som inte klarar 16x skivorna.

Mitt råd är att skaffa en ny omgående. Då kommer allt funka bra. Du kan fortfarande bränna i 4x som du vill med de nya brännarna.
Citera
2008-03-01, 14:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det stämmer.

I vissa fall kunde man uppgradera äldre brännare så dom klarar 16x skivor men har man en brännare som är 6x eller 8x, bör man kasta den och skaffa en ny, dom är så pass billiga ändå.

Dessutom kan du då garanterat bränna alla 16x skivor. Det är inte skivorna som är felaktiga, det är brännare och firmware i den som inte klarar 16x skivorna.

Mitt råd är att skaffa en ny omgående. Då kommer allt funka bra. Du kan fortfarande bränna i 4x som du vill med de nya brännarna.
Ska skaffa en ny brännare då, men måste vänta lite tills jag har pengar.
Massa kostnade med stugan just nu :/

Tror ni att firmware kan fixa det hela?
Citera
2008-03-01, 14:45
Medlem
Frinks avatar
Har haft liknande men inte lika stora problem med en NEC 3500A.
Firmwire löste tyvärr inget för mig när jag testade det förut.

Jag kan bränna alla skivor jag testat, dock bara i 4x fast brännaren ska klara 8x.
Citera
2008-03-01, 15:50
Medlem
On fires avatar
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111304 236 kr plus frakt på några tior är inte så mycket pengar.
Citera
2008-03-01, 17:47
Medlem
DennisOlofs avatar
klyban, möjligt men tveksamt, det ger inga garantier att den funkar eller hur säkert det är.

Dessutom står det oftast varningar på alla skivor som numera alla är 16x, att dom kanske inte fungerar i 2,4 och 8x brännare. Har man sådana bör man byta, då är du 100% säker på att det alltid kommer fungera.

Däremot kan man ju fortfarande få problem om man bränner i för snabba hastigheter, gäller oftast skivor som ska spelas i externa enheter som dvd-spelar osv. Själv är jag nöjd med 4x eller 6x

Skulle aldrig bränna fortare än 8x, på tok för riskabelt att det blir fel plus min dator är seg. Inte roligt på massa costers (trasiga skivor) dom kostar ju i alla fall några slantar styck. Blir mycket pengar tillslut när man förstört XX antal skivor.

Så mitt råd är att strunta i firmware och den biten och skramla ihop pengar, det är helt klart bäst.
Citera
2008-03-01, 21:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
klyban, möjligt men tveksamt, det ger inga garantier att den funkar eller hur säkert det är.

Dessutom står det oftast varningar på alla skivor som numera alla är 16x, att dom kanske inte fungerar i 2,4 och 8x brännare. Har man sådana bör man byta, då är du 100% säker på att det alltid kommer fungera.

Däremot kan man ju fortfarande få problem om man bränner i för snabba hastigheter, gäller oftast skivor som ska spelas i externa enheter som dvd-spelar osv. Själv är jag nöjd med 4x eller 6x

Skulle aldrig bränna fortare än 8x, på tok för riskabelt att det blir fel plus min dator är seg. Inte roligt på massa costers (trasiga skivor) dom kostar ju i alla fall några slantar styck. Blir mycket pengar tillslut när man förstört XX antal skivor.

Så mitt råd är att strunta i firmware och den biten och skramla ihop pengar, det är helt klart bäst.
Får göra detta då, men måste tyvärr vänta ett tag.
Men wesellcd tar tillbaka dessa skivor så jag fixar nya som har funkat innan.

Var bara förvånad av förklaringen varför det inte funkade hade ju innan detta aldrig haft problem med dessa kriterier jag hade.
Citera
2008-03-06, 15:27
Medlem
klybans avatar
Problemet löst fick en ny DVD-brännare.
En samsung SH-S202J/BEBN(Bulk) för 298:- och det må jag säga sicken jävla fart emot den gamla, den nya springer iväg till x20 och bränner en perfekt skiva, vilket man absolut inte kan säga om den gamla ;D

Sent skall syndaren vakna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in