2008-03-01, 05:21
Medlem
Jag sitter och försöker skriva lite recept som jag ska prova när lusten faller på, och jag skulle gärna vilja ha lite input. Eftersom jag tyvärr inte är ekonomiskt oberoende så kan jag inte köpa enorma mängder råvaror och experimentera, så när jag gör en ny rätt så börjar jag alltid med att göra den på papper. Jag är inte någon proffskock, men som tur är så är jag ganska bra på smaker (något jag tror är min mors förtjänst; hon lagade alltid mat varje dag, riktig mat med riktiga råvaror, och jag hängde alltid i köket och snappade upp en del), så jag brukar kunna sätta ihop rätter som är helt okej.

Till att börja med en förrätt:

Vattenmelon- och fetaostsallad

vattenmelon, grillad
fetaost
basilika
olivolja
pinjenötter eller rostade pumpakärnor
svartpeppar

Vattenmelon som snabbt grillas på hög värme och serveras med smulad feta, basilika, lite olivolja, pumpakärnor och svartpeppar.

Jag tycker den verkar enkel, med få ingredienser och smaker som passar bra ihop. Härnäst en dessert:

Chokladcrepe med valnötter och vispad getost- och honungs-creme fraiche

En helt vanlig crepe med riven mörk choklad i smeten, serverad med rostade, hackade valnötskärnor och creme fraiche som vispats med honung och getost.

Jag kommer att fylla på med fler recept, men skulle gärna vilja ha lite feedback på de här två till att börja med.
Citera
2008-03-01, 05:57
Medlem
CubKobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Vattenmelon- och fetaostsallad

vattenmelon, grillad
fetaost
basilika
olivolja
pinjenötter eller rostade pumpakärnor
svartpeppar

Vattenmelon som snabbt grillas på hög värme och serveras med smulad feta, basilika, lite olivolja, pumpakärnor och svartpeppar.

Funkar bra om det ska ätas direkt. Har gjort det här samt en lamm och jordgubbssallad med färsk spenat och rosmarin till en fest. Sjukt gott, men dagen efter gick det inte att äta då allt bara smakade vattenmelon och jordgubbar...
Citera
2008-03-01, 06:10
Medlem
reactins avatar
Salladen låter gott kanske får testa göra den :P
Citera
2008-03-01, 16:41
Medlem
Tjohildas avatar
Salladen låter som en höjdare att testa när grillsäsongen börjar!
Citera
2008-03-01, 21:59
Medlem
Jag har funderat på hur jag kan använda några av mina favoritdelar hos kycklingen för att göra en ravioli. En stor del av min matfilosofi är att det går att använda allt, så länge man tillagar det rätt. Det går att göra utmärkt mat av riktigt billiga styckningsdetaljer och inälvsmat, till exempel.

Det jag vill göra är en ravioli fylld med en mousse gjord på kycklinglever och kycklinghjärta. Jag tänkte mig något typ följande:

Skär levern och hjärtana i mindre bitar (och ta självklart bort alla hinnor och sånt) och stek på ganska hög värme i en panna med en rejäl klick smör. De behöver inte bli helt genomstekta, utan bara få en liten stekyta, för de ska ju sedan kokas i raviolin. Lyft ut kycklingen och ställ pannan åt sidan ett tag. Ta en stavmixer och mixa kycklingen med en liten skvätt äppelcider, grädde, salt, peppar och fint mortlad rosmarin.

Skär äpple och fänkål i tändsticksstora stavar (det har något fint franskt namn, men det kommer jag inte ihåg) och blanda med en liten, liten aning kanel. LITE kanel alltså.

Fyll raviolin med moussen och låt dem koka i saltat vatten i några minuter. Och nu kommer det som jag absolut inte har någon koll på om det skulle funka eller inte, men jag tänker mig att man skulle kunna utnyttja allt det gottiga som finns i pannan efter stekningen, bränna ur den med en skvätt calvados och sen skopa i lite kycklingbuljong och låta det koka ned en smula, innan man silar av den, lägger upp äpple- och fänkålssalladen, lägger några ravioli ovanpå och avslutar med någon matsked av skyn.

Synpunkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in