Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Men de komapatienter som kan vakna upp igen?
Vill du verkligen leva i ett samhälle där vi dödar folk per automatik när de hamnar i komatillstånd, även om det finns goda chanser till uppvaknande?
Jag har läst hela tråden.
Jag ser att problematiken ligger i;
1
- Staten har gjort det olagligt att döda folk över 23 veckor.
Alltså skall abortläkare inte likvideras.
- Men Hitler då? Han var över 23 veckor - majoriteten hade ju ändå mördat honom.
Det ostabila och ogillade svaret på frågan är att det blivit är fel att döda folk över 23 veckor. Gällande kontraktualism säger att allt annat under 23 v. är accepterat, naturrätten säger att inte ens 23 veckor är acceptabelt, då "liv" innebär befruktning.
Efter att jag läst igenom tråden har jag fått tänka över min egen åsikt, den som innan var abortliberal. Om abort är rätt för att fostret inte kan tänka eller stå till svars för sitt liv, betyder det inte att t.o.m. födda barn i ung ålder kan likvideras? Vaddå, ny lag, kanske? Kanske tillåta mödrar och fädrar göra sig av med barn 23 v.
efter födseln?? Lite tankeväckande.
I grund och botten gäller; även att mörda Hitler vore fel. Och då kommer vi in på
2;
Det vore moraliskt fel.
Inte bara måste vi definera vilka lagar som gäller och på vad de är baserade på, d.v.s. ett barns liv är inte enbart ett barns liv, eftersom det är biologiskt beroende på just mammans liv - tas mamman bort dör barnet
direkt, inte indirekt som en gravt mentalhandikappad. Vi måste även svara på detta: till vilken grad gäller då kontraktualismen utan att bestrida moralen? Så pass att mamman bestämmer till 23 veckor?
Sista nu;
3 (Bisak)
En teori om 23 v.-lagen; Att just 23 veckor valts kan vara för att det är i den tiden då den större gravida magen börjar visa sig för mamman, d.v.s. "sista chansen att ta ett beslut, nu när du verkligen vet att du är gravid." Eller så beror det på att fosterutveckligen är indelad i olika stadier, möjligtvis baserat på förmåga att känna basala känslor som smärta hos foster.
Eller för att 23 veckor har fastslagits sedan det, generellt sett genom historier observerat, varit då mödrar varit minst påverkade av aborten och känt sig som moraliska felare.
Eller att efter 23 veckor kan för tidigt födda barn överleva? Vet inte vad det yngsta överlevande ynglet legat på efter för tidig födsel, upplys mig gärna.