Flashback bygger pepparkakshus!
2008-03-05, 21:39
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundsim
Skillnaden i det här fallet är väl snarare att fostrena hittils inte har bevisats ha ett medvetande, därför förlorar ditt argument sin poäng.
Även växter är levande "varelser" men utan bevisat medvetande låter vi de plockas ändå. En intressant fråga till TS är;

Är du vegetarian? Eller är djurens liv mindre värda?
Om du svarade ja till den senare frågan, motivera.

Så medvetande är den springande punkten? Hur ser det ut för komapatienter i ditt idealsamhälle? Rättslösa?

Jag är vegetarian sedan 8 år tillbaka, men mest för att Hitler var det.

Vad djurs liv är värda vill jag inte spekulera i. Det som är intressant är att människor har rättigheter och djur inte har det. Detta påvisas tidigare i tråden med hänvisning till naturrätten.
Citera
2008-03-05, 21:44
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Hela tråden handlar i princip om att du tycker att abort är jätttehämskt, varför skrev du inte det i rubriken då? Är du en sådan som kallar folk som bryter av grenar på träd för mördare eller?
Ett foster har inte ens ett medvetande, men ja det lever. Blommor lever också, ska det vara olagit att plocka blommor?

Tycker du att man ska värna om spermiernas liv också?

Fråga en abortläkare om han känner för att bli mördad, sedan frågar du ett ofött foster samma sak.

Det finns en anledning till att abort är lagligt i en viss period av fostrets "liv". Kunniga inom området har bestämt det för att de vet hur det ligger till, så låt dem ta ansvaret!

Tråden har kommit att handla om något annat än det jag ville. Varför? Därför att folk istället för att besvara min fråga ifrågasätter mina premisser, pga okunskap.

Dina första frågor har redan besvarats tidigare i tråden.

Fråga en läkare om hon känner för att bli mördad, sedan frågar du en autistisk person samma sak.

Fel! Politiker har lagstiftat om abort. Om du tror att politiker är kunniga så är det bara att beklaga.

Jag har redan utbildat folk tillräckligt i denna tråden, läs mina tidigare inlägg där jag länkar till vad läkarvetenskapen säger.
Citera
2008-03-05, 21:53
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Om antingen Hitler eller Stalin enbart hade mördat person A, B och C spelar det ingen roll om man dödar antingen Stalin eller Hitler, utan man måste döda båda för att rädda dessa personer.

Ok, då kan vi för enkelhetens skull anta att Eric inte skulle bli mördad av en annan slump. Att Sara kanske skulle inse att abort är fel är inte heller något givet. Och även om hon gör det anser jag inte att det är rätt att mörda läkaren just eftersom jag inte har rätt att mörda någon.

Nej, precis. Vi kan bara handla utifrån vår kunskap. I exemplet så VET vi bara att Hitler kommer att döda massa människor. "Ericarnas" utgång efter mordet på den potentiella bödeln (Hitler/Abortläkaren) är osäker.

Men tänk, du hade räddat 100 liv om du dödat en enda Hitler. Vore inte det en fantastisk välgärning?

Citat:
Man ska inte ta saker för givet i en debatt, och hävda att man utbildar sina motståndare. Även om jag håller med dig (jag är osäker på vilka av läkarvetenskapen stödda premisser du åsyftar) är det möjligt att folk av en annan åsikt. Lagens definition av exempelvis mord stämmer inte alla gånger överens med många andras.

Jag avser det faktum att aborten av ett människofoster = avdagatande av ett människoliv. Det är endast här jag talar om utbildande, för här har jag läkarvetenskapen med mig. (även om detta faktum i sig inte är en garanti för att jag har rätt i sak)

Citat:
Jag kan redan nu berätta att jag inte är av konsekvent natur alla gånger. Det kan vara svårt att skilja mellan förnuft och känsla när man tar ställning till vissa frågor. Och eftersom moral knappast bygger på rent förnuft tror jag att det är ganska förklarligt, eller ursäktligt snarare.

Ja, så är det säkert. Men jag har en tendens att börja tala i termer av lagstiftning när sådana här diskussioner förs. Borde vi ha en lagstiftning som bygger på känsla?
Citera
2008-03-05, 22:26
Medlem
Hundsims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Så medvetande är den springande punkten? Hur ser det ut för komapatienter i ditt idealsamhälle? Rättslösa?

Jag är vegetarian sedan 8 år tillbaka, men mest för att Hitler var det.

Vad djurs liv är värda vill jag inte spekulera i. Det som är intressant är att människor har rättigheter och djur inte har det. Detta påvisas tidigare i tråden med hänvisning till naturrätten.

Komapatienter har enligt mig inte heller någon mening att leva, om det är
bekräftat att personen aldrig mer kommer kunna röra sig eller bruka de mest
grundläggande kroppsfunktionerna så tror jag faktiskt att man hellre avlivar
personen för dess egen skull. Kan bara utgå från mig själ och de flesta i min
närhet, men det vi tycker är varje fall följande:
"Vi dör hellre än förblir fångar i en obruklig kropp", eller tycker du att man ska
låta skadade djur leva? De är ju i ungefär samma sits, bara att deras lidande
blir kortare än komapatienternas.

Hepp..
Citera
2008-03-05, 22:27
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Den följden behöver man inte acceptera. Att vara mentalt handikappad är inte detsamma som att vara i avsaknad av moraliskt relevanta känslointryck.

Vet inte om det är medvetet men du har en förkärlek för strawmanargument. Vi diskuterade "koncept om vare sig liv, sig själv eller vad det innebär att vara orolig för sin existens.". Och det finns det antagligen mentalpatienter [quote=Morton]som saknar. Och om dessa är moraliskt relevanta [quote=Morton]känslointryck så borde vi mordklassa dödande av vissa apor.

Citat:
Nej, det kan vi inte. Men i dessa fall kan patientens preferens vara anad. Det finns inget skäl att tro att en person skulle vilja bli dödad om han hamnade i koma. Något liknande kan inte sägas om ett foster. Och även en autistisk kan väl sägas ha någon form av preferenser? Det skulle dessutom vara minst sagt (moraliskt relevant) emotionellt påfrestande för närstående om det var fritt fram att döda autistiska personer. Det har inga bra konsekvenser.
Så för ofödda foster bör vi anta att deras preferens är döden?

Citat:
Lagstiftning? Inte nödvändigtvis. Men vi bör fästa moralisk relevans vid hur människor mår. Om ett system av rättigheter exempelvis har dåliga konsekvenser på människors välmående, så är det systemet av rättigheter moraliskt tvivelaktigt. Jag har läst David Pelzers böcker.

Sorry, jag faller lätt in i lagstiftningstänkandet vid dylika diskussioner. Men jag tycker det är ett ganska bra sätt att få diskussionen att hållas på en relevant nivå. Lätt att man hamnar i abstraktionernas blå himmel annars.

Så du ser att rätten till liv har dåliga konsekvenser på människors välmående? Vilka människors välmående skall prioriteras och varför och hur skall samhället avgöra vilka som mår bra och hur klassificera? Varför kan inte de som mår dåligt få välja själva. Antingen väljer de livet eller så väljer de döden?

Citat:
Man måste skilja mellan personer som är eller har varit förmögna att ge uttryck för sin preferens och det levande som inte bara är oförmöget att ge uttryck för sin preferens, utan inte ens kan ha någon preferens. Och jag skulle förstås aldrig försvara ett dödande av människor som mår dåligt. Det är skillnad på att döda individer som mår dåligt, och att utföra ett dödande som förhindrar att individer skulle må dåligt. Det sistnämnda är en väldigt vanlig form av dödande.

Vad har preferensen för betydelse i sammanhanget? Då kan vi, liksom för fostren, också utgå från att spädbarn prefererar döden? Eller de autistiska som aldrig kan förmedla sin preferens?

Citat:
Det är en svår fråga. Men mest för dem som omfattar en dylik (absolut) rättighetslista. Mammans psykiska kval i att först bli våldtagen, och sedan tvingas bära resultatet av våldtäkten i nio månader, bör enligt min uppfattning vare moraliskt tyngre än aborterandet av ett foster som inte är förmöget att ha några preferenser för någonting alls. Jag kan inte acceptera att abort i ett sådant läge skulle vara moraliskt klandervärt. Dessutom verkar det vara så att självmord är betydligt vanligare hos adopterade. Och självmord får rimligen tas som en intäkt för att individen ifråga mådde dåligt.

Ok, det låter resonabelt. Ska inte försöka argumentera med dig i våldtäktsfrågan för jag lyckas sällan övertyga folk som är emot abort i normala fall på denna punkten.

Många adopterade mår säkert jättedåligt. Men vad har det för relevans för något? Menar du att vi borde barmhärtighetsmörda adopterade barn? Eller bör vi kanske låta dem själva bestämma över sitt livsöde?

Citat:
Jag tycker dessutom att dessa rättigheter spänner vagnen framför hästen litegrann. De är till för att förenkla och förbättra människors liv. De är knappast sådant som är givet av Gud (hävdar man det, får man ytterligare problem). Men när vidhållandet av rättigheter gör att människors liv blir sämre, så finns det skäl att se över hur man handskas med sin rättighetslista.

Du är utilitarist alltså? Jadu, andra skall bestämma vad som är lycka och utifrån dessa idéer godtyckligt mörda de som inte tros kunna uppnå denna lycka? Jag kan bara tala för mig själv, men det låter inte som en jättelockande idé.

Citat:
Nej, det är bra det. Känns som att detta är långt nog redan. Jag vet vad naturrätt är och hur man kan försvara den. Kheperas försvar är inte särskilt tillfredsställande dock - det är väldiga hopp. Men det är en annan sak. Hur som helst, länken du tidigare gav mig innehöll de facto hänvisning till människans förnuftsförmåga och rationalitet. Jag nöjer mig med att påvisa det.

If it makes you happy.

Citat:
Om detta stämmer kunde det ju vara moraliskt rätt att ta livet av foster? Även om man inte skulle ha rätt att göra det?

Ja, är man exempelvis utilitarist så är det lätt att moraliskt rättfärdiggöra mord.
Citera
2008-03-05, 22:29
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundsim
Komapatienter har enligt mig inte heller någon mening att leva, om det är
bekräftat att personen aldrig mer kommer kunna röra sig eller bruka de mest
grundläggande kroppsfunktionerna så tror jag faktiskt att man hellre avlivar
personen för dess egen skull. Kan bara utgå från mig själ och de flesta i min
närhet, men det vi tycker är varje fall följande:
"Vi dör hellre än förblir fångar i en obruklig kropp", eller tycker du att man ska
låta skadade djur leva? De är ju i ungefär samma sits, bara att deras lidande
blir kortare än komapatienternas.

Hepp..

Men de komapatienter som kan vakna upp igen?

Vill du verkligen leva i ett samhälle där vi dödar folk per automatik när de hamnar i komatillstånd, även om det finns goda chanser till uppvaknande?
Citera
2008-03-06, 11:41
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Vad spelar minnen för roll? Om barnet är 5 år och mamman förlorar sin inkomstkällor vad händer då? Är det fortfarande ok att mörda det? När det är 11år, 17år? Vart går gränsen, och varför?

Vid fosterstadiet har den inte lika mycket att förlora. Vid äldre åldrar har man varit med om mycket, skaffat vänner, ett liv helt enkelt.

So kill kill kill!!!
Citera
2008-03-06, 22:01
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Vi diskuterade "koncept om vare sig liv, sig själv eller vad det innebär att vara orolig för sin existens.". Och det finns det antagligen mentalpatienter som saknar. Och om dessa är moraliskt relevanta känslointryck så borde vi mordklassa dödande av vissa apor.

Apor kan absolut vara i besittning av moraliskt relevanta känslointryck, liksom även andra djur kan vara. Det är av denna anledning det torde vara moraliskt tvivelaktigt att plåga dem. Det skulle du säkert gå med på.

Poängen var att ett foster inte skulle kunna känna rädsla för att aborteras, eftersom det inte kan ha koncept om liv, sig själv eller vad det innebär att vara orolig för sin existens.

Citat:
Så för ofödda foster bör vi anta att deras preferens är döden?

Vi bör anta att de inte har någon preferens.

Citat:
Så du ser att rätten till liv har dåliga konsekvenser på människors välmående? Vilka människors välmående skall prioriteras och varför och hur skall samhället avgöra vilka som mår bra och hur klassificera? Varför kan inte de som mår dåligt få välja själva. Antingen väljer de livet eller så väljer de döden?

Att i vått och torrt hålla fast vid sin absoluta rättighetslista kan ha dåliga konsekvenser, ja. Och om det har det, så är det moraliskt tvivelaktigt att hålla fast vid dem. Våldtäkten är ett bra sådant exempel.

Citat:
Många adopterade mår säkert jättedåligt. Men vad har det för relevans för något? Menar du att vi borde barmhärtighetsmörda adopterade barn? Eller bör vi kanske låta dem själva bestämma över sitt livsöde?

Det menar jag förstås inte. Vad jag menar är att det har dåliga konsekvenser att tvinga våldtagna kvinnor att bära och föda resultatet av det övergrepp de utsatts för. Dessa dåliga konsekvenser hade lätt kunnat undvikas genom en abort på ett tidigt stadium (förutsatt att detta vore kvinnans vilja). Lidande borde i allra högsta grad ha moralisk relevans.

Citat:
Ja, är man exempelvis utilitarist så är det lätt att moraliskt rättfärdiggöra mord.

Vad har det med saken att göra? Ditt citat medgav att det kunde finnas situationer sådana att man inte har rätt att göra det moraliskt rätta, att respekterandet av rättigheter har företrädande. Omfattar du det? Om ja, då kunde vi ju i princip vara överens, då jag argumenterat för vad som är moraliskt rätt. Om nej, varför framföra det?
Citera
2008-03-06, 23:40
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Men de komapatienter som kan vakna upp igen?

Vill du verkligen leva i ett samhälle där vi dödar folk per automatik när de hamnar i komatillstånd, även om det finns goda chanser till uppvaknande?
Jag har läst hela tråden.
Jag ser att problematiken ligger i; 1

- Staten har gjort det olagligt att döda folk över 23 veckor.

Alltså skall abortläkare inte likvideras.

- Men Hitler då? Han var över 23 veckor - majoriteten hade ju ändå mördat honom.

Det ostabila och ogillade svaret på frågan är att det blivit är fel att döda folk över 23 veckor. Gällande kontraktualism säger att allt annat under 23 v. är accepterat, naturrätten säger att inte ens 23 veckor är acceptabelt, då "liv" innebär befruktning.

Efter att jag läst igenom tråden har jag fått tänka över min egen åsikt, den som innan var abortliberal. Om abort är rätt för att fostret inte kan tänka eller stå till svars för sitt liv, betyder det inte att t.o.m. födda barn i ung ålder kan likvideras? Vaddå, ny lag, kanske? Kanske tillåta mödrar och fädrar göra sig av med barn 23 v. efter födseln?? Lite tankeväckande.

I grund och botten gäller; även att mörda Hitler vore fel. Och då kommer vi in på 2;

Det vore moraliskt fel.

Inte bara måste vi definera vilka lagar som gäller och på vad de är baserade på, d.v.s. ett barns liv är inte enbart ett barns liv, eftersom det är biologiskt beroende på just mammans liv - tas mamman bort dör barnet direkt, inte indirekt som en gravt mentalhandikappad. Vi måste även svara på detta: till vilken grad gäller då kontraktualismen utan att bestrida moralen? Så pass att mamman bestämmer till 23 veckor?

Sista nu; 3 (Bisak)

En teori om 23 v.-lagen; Att just 23 veckor valts kan vara för att det är i den tiden då den större gravida magen börjar visa sig för mamman, d.v.s. "sista chansen att ta ett beslut, nu när du verkligen vet att du är gravid." Eller så beror det på att fosterutveckligen är indelad i olika stadier, möjligtvis baserat på förmåga att känna basala känslor som smärta hos foster.

Eller för att 23 veckor har fastslagits sedan det, generellt sett genom historier observerat, varit då mödrar varit minst påverkade av aborten och känt sig som moraliska felare.

Eller att efter 23 veckor kan för tidigt födda barn överleva? Vet inte vad det yngsta överlevande ynglet legat på efter för tidig födsel, upplys mig gärna.
Citera
2008-03-07, 00:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
När blir människan person/individ? Varför väljer du att sätta gränsen just där du sätter den?

När fostret kan överleva utanför livmodern.
Citera
2008-03-07, 01:42
Medlem
Stardestroyers avatar
George Carlin's syn på saken:

http://www.youtube.com/watch?v=1vSCkjws3oI
Citera
2008-03-07, 03:20
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Alla har väl någon gång fått frågan: Om du kunde mördat Hitler innan WW2 hade du gjort det? Och hade det varit moraliskt försvarbart?

Eftersom att moral i realiteten är något som är individuellt så går det säkert att försvara mord på både err Hitler och Abortläkare för vissa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in