2008-02-29, 18:28
Medlem
Ari.Golds avatar
Jag har officiellt förälskat mig i pinjenötter. Men nu äter jag dem mest som snacks eller att strö över pasta. Finns det någon maträtt som man kan basera på pinjenötterna, så man får ut mer av den goda smaken?

Förresten, är pinjenötter onyttiga?
Citera
2008-02-29, 19:05
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Jag har officiellt förälskat mig i pinjenötter. Men nu äter jag dem mest som snacks eller att strö över pasta. Finns det någon maträtt som man kan basera på pinjenötterna, så man får ut mer av den goda smaken?

Pesto!!! Det är helt sjuuukt mycket godare än köpt!
Citera
2008-02-29, 19:57
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold

fräs i olivolja, vitlök och dra i ett gäng delade coctailtomater, salt o peppar
Citera
2008-02-29, 20:27
Medlem
hundhuvuds avatar
Har gjort vegitariska vinbladsdolmar med pinjenötter, ris, korinter och annat i. Vill minnas att de var goda, men att det var svårt att få tag i fina vinblad.

Hittar inte receptet just nu, men kan skaka fram det om Du är intresserad.
Citera
2008-02-29, 20:31
Medlem
dePauls avatar
Resultat: 1,440,000 vid sökning efter pine nuts recipe.

~Paul~
Citera
2008-02-29, 22:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Resultat: 1,440,000 vid sökning efter pine nuts recipe.

~Paul~
Tänkte säga samma, det är i princip bara och slänga i det i vad som helst, rostad eller inte.
Personligen brukar jag rosta dom alltid gillar den smaken som blir då.

Pesto föresten hur blir den med rostade pinjenötter, bättre,sämre eller lika bra?
Citera
2008-03-01, 00:08
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänkte säga samma, det är i princip bara och slänga i det i vad som helst, rostad eller inte.

Pesto föresten hur blir den med rostade pinjenötter, bättre,sämre eller lika bra?

Jag är ett bigfan av rostade pinjenötter, och det kan vara en inbillning. Men personligen tycker jag att det blir lite godare om du rostar de först.

TRV$
Citera
2008-03-01, 08:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Jo, det blir gott. Jag har i min pesto använt rostade mandlar med gott resultat.

~Paul~
Citera
2008-03-01, 10:29
Medlem
Continental Ops avatar
fanns på julbordet i julas, brysselkål/fetaost/rödlök/pinjenötter i nån röra med olivolja salt o peppar typ

åt rätt mkt av det
Citera
2008-03-01, 14:40
Medlem
tyuis avatar
Pinjenötter är, som andra nötter, feta och innehåller väldigt mycket energi. Så det är väl inget som är nyttigt att trycka i sig flera 100 g om dagen, om ens 100.

Förövrigt så är det gott att göra äppelkaka på ungefär sockerkakssmet, fast med mer fett och ägg i, lägga i skivade äpplen och toppa med pinjenötter.
Citera
2008-03-01, 16:50
Medlem
Ari.Golds avatar
Tack för tipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in