• 1
  • 2
2008-02-29, 11:55
Medlem
Nikeniks avatar
Visste inte riktigt vilket flashback-forum jag skulle posta detta i. Men alla här inne på matforumet är ju snälla och hjälpsamma.

Jag har köpt lite olika essensoljor och tänkte experimentera lite med min mat och behöver en "Atomizer", en vanlig liten sprayflaska. Vet inte vart man kan köpa en. Clasohlson verkar inte ha...

Bild:
http://www.made-in-china.com/image/2...-3ml-10ml-.jpg

Jag köpte kokos-essens och droppade lite på en varm tallrik medans jag åt papay med färskpressad lime. En intressant upplevelse. Men hade varit lättare att bara ha lite i en flaska och spraya i rummet...
Nästa projekt är att baka kanelbullar och spraya vaniljessens medans jag äter. :P

Hoppas någon kan hjälpa till. Disskutera gärna min idé också (som jag snott från Heston Blumenthal).
Citera
2008-02-29, 12:16
Medlem
pythonxs avatar
Köp en nässpray på apoteket för 28kr och töm ut innehållet?

Rengör ordentligt och kör igenom den med rent vatten ett par tryck...sen fyll på med essens och kör på...

Ful-lösning, men det fungerar
Citera
2008-02-29, 12:21
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Köp en nässpray på apoteket för 28kr och töm ut innehållet?

Rengör ordentligt och kör igenom den med rent vatten ett par tryck...sen fyll på med essens och kör på...

Ful-lösning, men det fungerar

Hehe, jo den tanken slog mig. Men jag hade hoppats att kunna köpa kanske 5 st för 40 kr eller så. Så man kan ha lite olika doftblandingar på lager...

Edit:
Jag hittade på http://www.crearome.se/ under "PET-flaskor" 10 st för 49kr! Men minimumordet är på 500kr =/
Senast redigerad av Nikenik 2008-02-29 kl. 12:51.
Citera
2008-03-14, 00:25
Medlem
Nikeniks avatar
Bumpar upp lite.

Hittade en liten sprayflaska idag på åhlens parfymavdelning. Är visst en "rese-sprayflaska" att ha parfym i. 20kr, får väl duga...
Citera
2008-03-14, 23:36
Medlem
meepers avatar
Får man fråga vad det är för essencer du leker med? Och vart du köper dem.

Gillar själv att hålla på liknande. Rekomenderar Essencefabriken på Wallingatan i Sthlm. En riktig guldgruva!
Citera
2008-03-15, 23:01
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper

Gillar själv att hålla på liknande. Rekomenderar Essencefabriken på Wallingatan i Sthlm. En riktig guldgruva!

Jag har precis börjat experimentera. Har blandat till en liten "parfym" med apelsin, kokos och ananas. Har sprejat den när jag ätit honung, frysta hallon och grekisk youghurt. Känns som fruktsallad att äta.
Har även en (svindyr) ekologisk vaniljessens jag droppar i när jag gjort choklad-fudge.

Vad brukar du expermentera med? Jag har köpt mina essenser på panduro. Fast vaniljessens köpte jag i en tvål/hälso/spa-butik i Haga. Panduro har rätt bra pris/kvalitet-förhållande. Finns en sida på nätet, crearome.se, där man kan köpa allt man kan tänka sig i essens/parfym/tvål-väg. Dock inga beställningar under 500:-
Citera
2008-03-15, 23:35
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Jag har precis börjat experimentera. Har blandat till en liten "parfym" med apelsin, kokos och ananas. Har sprejat den när jag ätit honung, frysta hallon och grekisk youghurt. Känns som fruktsallad att äta.
Har även en (svindyr) ekologisk vaniljessens jag droppar i när jag gjort choklad-fudge.

Vad brukar du expermentera med? Jag har köpt mina essenser på panduro. Fast vaniljessens köpte jag i en tvål/hälso/spa-butik i Haga. Panduro har rätt bra pris/kvalitet-förhållande. Finns en sida på nätet, crearome.se, där man kan köpa allt man kan tänka sig i essens/parfym/tvål-väg. Dock inga beställningar under 500:-

I see. Tack för tipset.

Panduro? Trodde bara de hade pyssel (typ klippa och klistra) saker. Får väl ta och passera förbi och se vad de har. Annars kan jag rekomendera en chokladarom som jag hittade på ICA. Märket är Spice Islands och den är ruggit dyr men ochså riktigt dryg. Gott till det mesta.
Citera
2008-03-15, 23:48
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
I see. Tack för tipset.

Panduro? Trodde bara de hade pyssel (typ klippa och klistra) saker. Får väl ta och passera förbi och se vad de har. Annars kan jag rekomendera en chokladarom som jag hittade på ICA. Märket är Spice Islands och den är ruggit dyr men ochså riktigt dryg. Gott till det mesta.

Mmm, trodde jag också. Var ditskickad av syster för att köpa speciella pennor en gång och såg dem. Dom säljer karamellfärg, pepparkaksformar och sådant. Plus essenser då. Står i samma hylla som karamellfärgen (även i stockholm gissar jag)

Har luktat på chokladaromer, men kan inte lista ut vad som är i den. "Arom" är ju inte samma sak som "essens", det är ju inte kakaoessens direkt, luktar mer sirap, billigt kakaopulver och alkohol tycker jag. Men det var inte den allra bästa fabrikatet tror jag. Ska försöka göra några egna essenser när jag får tid. Vet ett ställe här i gbg där man kan köpa hela criollo-kakao.bönor. En essensolja på den lär inte gå av för hackor!

Vad använder du din chokladessens till? Kan väl inte bli "bättre" än riktig choklad i t.ex muffins..?
Citera
2008-03-16, 21:33
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Mmm, trodde jag också. Var ditskickad av syster för att köpa speciella pennor en gång och såg dem. Dom säljer karamellfärg, pepparkaksformar och sådant. Plus essenser då. Står i samma hylla som karamellfärgen (även i stockholm gissar jag)

Har luktat på chokladaromer, men kan inte lista ut vad som är i den. "Arom" är ju inte samma sak som "essens", det är ju inte kakaoessens direkt, luktar mer sirap, billigt kakaopulver och alkohol tycker jag. Men det var inte den allra bästa fabrikatet tror jag. Ska försöka göra några egna essenser när jag får tid. Vet ett ställe här i gbg där man kan köpa hela criollo-kakao.bönor. En essensolja på den lär inte gå av för hackor!

Vad använder du din chokladessens till? Kan väl inte bli "bättre" än riktig choklad i t.ex muffins..?

Chokladessensen vet jag inte heller hur man får fram. På flaskan (som är från tyskland, all text på tyska) förstår man iallafall att den ska vara "naturlig". Men vad det sen innebär vet man ju aldrig...

På essensfabriken har de en natrulig kakaoessens. Har dock inte hunnit prova ännu, men får väl ta och köpa en flaska vid nästa besök.

Visst ersätter inte chokladessensen riktig choklad, men tillsammans med sådan kan den definitivt "höja" smaken på kakor och liknande. Smaken blir liksom mer fyllig om du förstår vad jag menar. Mums!
Citera
2008-03-24, 15:40
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:

Jag köper alla mina kryddor här. Bäst i stan.
Citera
2008-03-24, 22:33
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Jag köper alla mina kryddor här. Bäst i stan.

Jo, de är verkligen grymma. Trevliga, har stort sortiment och är konstigt nog ganska billiga.

Har man en gång vant sig vid deras kryddor känns det liksom svårt att gå tillbaka till Santa Maria eller likandne.
Citera
2008-03-25, 10:17
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Jo, de är verkligen grymma. Trevliga, har stort sortiment och är konstigt nog ganska billiga.

Har man en gång vant sig vid deras kryddor känns det liksom svårt att gå tillbaka till Santa Maria eller likandne.

Helt klart, deras fina bruna påsar inger en viss känsla av kvalité.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in