Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-03, 12:27
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Korrekt. Kyla låg bakom beteende samt orsaken till död. Iaf för 6 av dem. Nu är dock den typen av vind extremt ovanlig. Därmed mitt ordval "naturfenomen"

NRK har lagt ut en artikkel nå, men man blir ikke så mye klokere:

https://www.nrk.no/viten/xl/ni-stude...lla-1.15401481
Citera
2021-04-03, 14:15
  #530
Medlem
Fittheligeandes avatar
Svt har gjort en dokumentär där man ger en fullständigt naturlig förklaring. Det är ju dock mer intressant att spekulera om ufon och KBG konspirationer m.m.

https://www.svtplay.se/video/2978240...-djatlovpasset
Citera
2021-04-03, 16:55
  #531
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacay66
NRK har lagt ut en artikkel nå, men man blir ikke så mye klokere:

https://www.nrk.no/viten/xl/ni-stude...lla-1.15401481

Känns hyfsat oseriöst att inleda med att kropparna hade oförklarliga skador

De hade exakt de skador som förväntas av ihjälfrusna kroppar som har legat antingen under tryck eller ute i naturen i veckor.
Citera
2021-06-11, 21:23
  #532
Medlem
Craiggs avatar
Att rovdjur ska ha legat bakom bortförandet av ögon och tunga kan vi nog helt utesluta. Björnar nämns ofta i denna tråd, dessa befinner sig i idet under vintern. Liket utan ögon och tunga befann sig dessutom 4 meter under snön. Fåglar? Nope. Sen är det inte heller så enkelt att slita ut en tunga, tveksamt om en fågelnäbb skulle ha den kraften.

Jag köper att krossade revben kan ha orsakats vid ett fall eller liknande, men en krossad skalle? Nja att få den krossad kräver en betydligt hårdare kraft. Det är sällsynt att folk fått sin skalle krossad genom en olycka i skogen (på arbetsplatsolyckor är det desto vanligare dock).

Allting tydde ju på att studenterna flydde från något när de rev upp tältet och sprang ut halvnakna, så det är ju där man får börja spekulera. Lavinteorin verkar vara avvisad av majoriteten som undersökt fallet. Jag vet inte, den riktiga sanningen kommer vi nog aldrig få reda på. För att kunna förstå hur de dog behöver vi egentligen veta vad de flydde ifrån vilket ju är svårt såhär 60+ år senare.
Citera
2021-06-11, 22:59
  #533
Medlem
Craiggs avatar
Tvingas jag gissa, så tror jag mest på att de blev mördade.
Framför allt för att mord hade kunnat förklara majoriteten av omständigheterna.

Tittar man på bilder på tältet så ser det väldigt vandaliserat ut. Hålet (eller hålen snarare) de rev upp är onödigt stora för att bara räcka till att en människa ska kunna komma ut. Förövarna kanske rotade runt i tältet på jakt efter värdesaker innan de förstörde tältet?

Antagligen blev de överraskade av förövarna vilket förklarar varför de hade så lite kläder på sig. De försökte därmed fly ifrån dem och sprang åt alla håll. Det finns inget annat uppenbart som de kan ha flytt ifrån. Någon lavin är det inte tal om, ty en sån skulle inte inträffa på en sådan plats de befann sig på, enligt experter. Det finns absolut ingen tänkbar logisk förklaring till varför en grupp människor tar sönder sitt eget tält och ger sig iväg halvnakna i 25 minusgrader. Nej, det fanns garanterat något mer där som fick dem att fly.

De blev förmodligen ihjälslagna (läste tidigare i tråden att det fanns spår på deras kroppar som tydde på visst motstånd eller att de fått hårda saker mot sig, t.ex ett skadat knä och lite andra skador på kroppen) och vissa av dem blev begravda. Kanske delvis var något ritualmord? Någon mördarsekt som fanns i krokarna? Att rovdjur (som dessutom är i idet under vintern) skulle ha kommit åt några lik som är begravda 4 meter under snön köper jag inte. Fåglar också omöjligt.

Det som talar emot detta är att man inte hittade några andra fotspår än just studenternas i området, och just där har jag ingen förklaring. Men det är väl inte direkt svårt för fotspår att försvinna i snön? Förövarna kanske hade några speciella skor också som inte lämnade lika tydliga fotspår.

Jag vet inte, jag är inte supernoga påläst om fallet ska tilläggas, men detta är min (helt vilda) gissning om vad som kan ha hänt och någon bättre förklaring har jag inte lyckats tänka ut ännu.
Citera
2021-06-14, 04:00
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Tvingas jag gissa, så tror jag mest på att de blev mördade.
Framför allt för att mord hade kunnat förklara majoriteten av omständigheterna.

Tittar man på bilder på tältet så ser det väldigt vandaliserat ut. Hålet (eller hålen snarare) de rev upp är onödigt stora för att bara räcka till att en människa ska kunna komma ut. Förövarna kanske rotade runt i tältet på jakt efter värdesaker innan de förstörde tältet?

Antagligen blev de överraskade av förövarna vilket förklarar varför de hade så lite kläder på sig. De försökte därmed fly ifrån dem och sprang åt alla håll. Det finns inget annat uppenbart som de kan ha flytt ifrån. Någon lavin är det inte tal om, ty en sån skulle inte inträffa på en sådan plats de befann sig på, enligt experter. Det finns absolut ingen tänkbar logisk förklaring till varför en grupp människor tar sönder sitt eget tält och ger sig iväg halvnakna i 25 minusgrader. Nej, det fanns garanterat något mer där som fick dem att fly.

De blev förmodligen ihjälslagna (läste tidigare i tråden att det fanns spår på deras kroppar som tydde på visst motstånd eller att de fått hårda saker mot sig, t.ex ett skadat knä och lite andra skador på kroppen) och vissa av dem blev begravda. Kanske delvis var något ritualmord? Någon mördarsekt som fanns i krokarna? Att rovdjur (som dessutom är i idet under vintern) skulle ha kommit åt några lik som är begravda 4 meter under snön köper jag inte. Fåglar också omöjligt.

Det som talar emot detta är att man inte hittade några andra fotspår än just studenternas i området, och just där har jag ingen förklaring. Men det är väl inte direkt svårt för fotspår att försvinna i snön? Förövarna kanske hade några speciella skor också som inte lämnade lika tydliga fotspår.

Jag vet inte, jag är inte supernoga påläst om fallet ska tilläggas, men detta är min (helt vilda) gissning om vad som kan ha hänt och någon bättre förklaring har jag inte lyckats tänka ut ännu.


Nu minns inte jag detaljer längre, så exakt vad som hände kan jag inte gå in på, men sanningen är den att det är en tragiskt olycka. Olyckor var inget bra i CCCP, sådant fick inte förekomma.
Bättre att skylla på en okänd kraft, som man nu gjorde.

Trist historia för de drabbande och deras familjer.
Citera
2021-06-15, 13:54
  #535
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Tvingas jag gissa, så tror jag mest på att de blev mördade.
Framför allt för att mord hade kunnat förklara majoriteten av omständigheterna.

Tittar man på bilder på tältet så ser det väldigt vandaliserat ut. Hålet (eller hålen snarare) de rev upp är onödigt stora för att bara räcka till att en människa ska kunna komma ut. Förövarna kanske rotade runt i tältet på jakt efter värdesaker innan de förstörde tältet?

Antagligen blev de överraskade av förövarna vilket förklarar varför de hade så lite kläder på sig. De försökte därmed fly ifrån dem och sprang åt alla håll. Det finns inget annat uppenbart som de kan ha flytt ifrån. Någon lavin är det inte tal om, ty en sån skulle inte inträffa på en sådan plats de befann sig på, enligt experter. Det finns absolut ingen tänkbar logisk förklaring till varför en grupp människor tar sönder sitt eget tält och ger sig iväg halvnakna i 25 minusgrader. Nej, det fanns garanterat något mer där som fick dem att fly.

De blev förmodligen ihjälslagna (läste tidigare i tråden att det fanns spår på deras kroppar som tydde på visst motstånd eller att de fått hårda saker mot sig, t.ex ett skadat knä och lite andra skador på kroppen) och vissa av dem blev begravda. Kanske delvis var något ritualmord? Någon mördarsekt som fanns i krokarna? Att rovdjur (som dessutom är i idet under vintern) skulle ha kommit åt några lik som är begravda 4 meter under snön köper jag inte. Fåglar också omöjligt.

Det som talar emot detta är att man inte hittade några andra fotspår än just studenternas i området, och just där har jag ingen förklaring. Men det är väl inte direkt svårt för fotspår att försvinna i snön? Förövarna kanske hade några speciella skor också som inte lämnade lika tydliga fotspår.

Jag vet inte, jag är inte supernoga påläst om fallet ska tilläggas, men detta är min (helt vilda) gissning om vad som kan ha hänt och någon bättre förklaring har jag inte lyckats tänka ut ännu.

Mmm, fast istället för att göra en "vild gissning" kan man ju faktiskt läsa på lite.

De sprang inte "åt olika håll". De sprang åt samma håll. Det var när det skulle tillbaka som de separerades. Några stannade för att försöka göra en eld och några dog krypandes mot tältet.
Ingen tyder alltså på att de var jagade eller hotade av något. Det var vädret som var fienden.

Absolut inget alls tyder heller på något form av "brott". Ingen kropp påvisar alltså någon som helst typ av skada som visar på våld. De frös ihjäl. Och de som hade "tryckskador" (2 st) låg under snö.

Så nej, det blev troligtvis inte alls ihjälslagna. De blev med absolut största sannolikhet INTE ihjälslagna. De frös ihjäl.
Citera
2021-06-15, 19:37
  #536
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Mmm, fast istället för att göra en "vild gissning" kan man ju faktiskt läsa på lite.

De sprang inte "åt olika håll". De sprang åt samma håll. Det var när det skulle tillbaka som de separerades. Några stannade för att försöka göra en eld och några dog krypandes mot tältet.
Ingen tyder alltså på att de var jagade eller hotade av något. Det var vädret som var fienden.

Absolut inget alls tyder heller på något form av "brott". Ingen kropp påvisar alltså någon som helst typ av skada som visar på våld. De frös ihjäl. Och de som hade "tryckskador" (2 st) låg under snö.

Så nej, det blev troligtvis inte alls ihjälslagna. De blev med absolut största sannolikhet INTE ihjälslagna. De frös ihjäl.

Och då väcker det i så fall följande frågor:

1. Varför gick de ut med så lite kläder?
2. Varför skar de sönder tältet?
3. Varför hade en av dem ingen tunga och ögon? Rovdjur befinner sig i idet under vintern. Fåglar hade knappast kunnat utföra det där, särskilt inte om kroppen var 4 meter under snön.
Citera
2021-06-15, 23:05
  #537
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Och då väcker det i så fall följande frågor:

1. Varför gick de ut med så lite kläder?
2. Varför skar de sönder tältet?
3. Varför hade en av dem ingen tunga och ögon? Rovdjur befinner sig i idet under vintern. Fåglar hade knappast kunnat utföra det där, särskilt inte om kroppen var 4 meter under snön.

Av anledning X valde de att lämna tältet i hast. De skar upp det inifrån och sprang ner för slätten utan några kläder på sig (flera var till och med barfota). Hypotesen idag är katabatiska vindar, alternativt att de trodde att en lavin var på väg. Självklart är det omöjligt att få ett 100% svar exakt varför de valde att lämna tältet. Men katabatiska vindar har legat bakom liknande olyckor tidigare (se: Anarisfjällen 1978. Där frös åtta svenska skidåkare ihjäl). Temperaturen sjunker oerhört kraftigt och plötsligt. Att stanna i tältet blir en omöjlighet. Det blir som att ligga i en frys där vindarna når orkanstyrka.

När de kom några 100m från tältet ångrade de sig och försökte ta sig tillbaka men frös ihjäl.
De försökte göra en eld. De klättrade till och med upp i ett träd och försökte slå ner grenar.

Och det var inte en person som saknade "kroppsdelar". Fyra av dem låg i en bäck. Samtliga hade diverse skador.

All four bodies found at the bottom of the creek in a running stream of water had soft tissue damage to their head and face. For example, Dubinina was missing her tongue, eyes, part of the lips, as well as facial tissue and a fragment of skullbone,[23] while Zolotaryov had his eyeballs missing,[24] and Aleksander Kolevatov his eyebrows.[25] V. A. Vozrozhdenny, the forensic expert performing the post-mortem examination, judged that these injuries happened post-mortem due to the location of the bodies in a stream.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident

Vi pratar alltså inte om en saknad tunga. Vi pratar om förväntade skador på lik som har legat framme i naturen i ca 3 mån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback