Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-27, 18:53
  #1
Medlem
Gures avatar
Hallå, har ett litet problm. Jag har precis idag fått mitt första Snes spel (supermario world). Spelet var mycket roligt och dessutom precis som jag kom ihåg det från "the good old days". Men ibland när jag spelar så blir det liksom smärre "hack" (typ remsor med andra bilder från spelet som inte ska vara där) men det är bara några hack åt gången, det är ändå tillräckligt att störa mig. Ta tex. i world map, uppe i vänstra hörnet. Där är det en precis sådan "remsa" som inte borde vara där. Så nu undrar jag om dessa remsor beror på spelet, att det behöver rengöras eller på konsolen i sig. Jag har som tidigare sagt bara prövat med 1 spel, så därför vet jag inte..
__________________
Senast redigerad av Gure 2008-02-27 kl. 18:56. Anledning: Rubrikändring
Citera
2008-02-28, 00:17
  #2
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gure
Hallå, har ett litet problm. Jag har precis idag fått mitt första Snes spel (supermario world). Spelet var mycket roligt och dessutom precis som jag kom ihåg det från "the good old days". Men ibland när jag spelar så blir det liksom smärre "hack" (typ remsor med andra bilder från spelet som inte ska vara där) men det är bara några hack åt gången, det är ändå tillräckligt att störa mig. Ta tex. i world map, uppe i vänstra hörnet. Där är det en precis sådan "remsa" som inte borde vara där. Så nu undrar jag om dessa remsor beror på spelet, att det behöver rengöras eller på konsolen i sig. Jag har som tidigare sagt bara prövat med 1 spel, så därför vet jag inte..

Är det alltid längst ute i kanten? kanske är så att din tv visar mer än vad som är meningen? Har för mig att spel som skrollar ibland har "bufferdata" ute i kanterna.
Citera
2008-02-28, 15:46
  #3
Medlem
Gures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Är det alltid längst ute i kanten? kanske är så att din tv visar mer än vad som är meningen? Har för mig att spel som skrollar ibland har "bufferdata" ute i kanterna.

Ja, det kan vara så, ialla fall i word mapen. Men det dyker upp på blandade ställen i spelet och "i" remsorna är det bilder som inte passar ihop riktigt med banan. Det händer också att det är mitt på skärmen och vid sidan. Är detta något man kan göra någonting åt?
Citera
2008-03-03, 21:57
  #4
Medlem
Gurka___s avatar
Du kan ju alltid testa och blåsa ur kasseterna!
Citera
2008-03-04, 02:48
  #5
Medlem
m0gs avatar
Tvätta kontakterna med isopropylalkohol (finns på apoteket) på en tops och se om det hjälper.
T-röd funkar också, men inte lika bra.
Citera
2008-03-04, 19:43
  #6
Medlem
Gures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Tvätta kontakterna med isopropylalkohol (finns på apoteket) på en tops och se om det hjälper.
T-röd funkar också, men inte lika bra.

Ahh, ett bra tips jag kan ju pröva och se om det hjälper. Annars, får jag leva med det .
Citera
2008-03-05, 00:40
  #7
Moderator
memymos avatar
Vad har du för TV och spelar på ?

Kan ju igentligen vara så enkelt att en för ny tv som har hög upplösning visar det som inte skall visas.

Sedan att Bufferdatan som SkinnyFists skrev om inte kommer i kanterna längre pga upplösningen.

Bara en tanke som slog mig presis.
Citera
2008-03-05, 16:02
  #8
Medlem
Gures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Vad har du för TV och spelar på ?

Kan ju igentligen vara så enkelt att en för ny tv som har hög upplösning visar det som inte skall visas.

Sedan att Bufferdatan som SkinnyFists skrev om inte kommer i kanterna längre pga upplösningen.

Bara en tanke som slog mig presis.

Jag har en hyfsat ny tv. Jag köpte den för kanske 4år sedan, en tjockis. Modellen är luxor, 22".
Jag funderar dock på att byta tv- till en äldre typ från 90talet nån gång, en 27"
Citera
2008-03-05, 20:04
  #9
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Tvätta kontakterna med isopropylalkohol (finns på apoteket) på en tops och se om det hjälper.
T-röd funkar också, men inte lika bra.

Missminner jag mig inte stod det väl i instruktionsböckerna till gamla NES-spel att man inte skulle rengöra dom med alkohol?
Citera
2008-03-06, 03:52
  #10
Medlem
Kanske för att dom ville man skulle köpa deras rengörigskitt?
Citera
2008-03-06, 15:50
  #11
Medlem
Gures avatar
Jag fick mitt andra spel idag. Det är fortfarande dessa "remsor" i spelet, så förmodligen beror det på tvn, sladdarna är ganska nya och ser helt oanvända ut (förutom den sladden med adaptern eller vad det är), så scarten är ialla fall väldigt ny.. Annars en till fråga, kan man öppna kasseterna utan en speciell "snes-skruvmeisel"?
__________________
Senast redigerad av Gure 2008-03-06 kl. 15:53.
Citera
2008-03-06, 15:59
  #12
Medlem
Jaegarsoldats avatar
Teoretiskt sätt så bör du kunna öppna kasetterna på ett eller annat sätt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback