Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-27, 14:33
  #1
Medlem
Var ute på en klubb i lördags och förvånandes över hur dåligt den så kallade DJ:n mixade ihop låtarna, det var som ett hopp mellan flera låtar. Ungefär som att han bara satt ett antal mp3or i en playlist och sen körde någon snabb fade mellan.

Det här inte heller första gången jag hör fenomenet, det känns som det bara blir vanligare och vanligare. Eller så är det bara så att jag haft otur.

Men när tycker ni egentligen att en person kan klassas som DJ?

Läste t.ex nyligen att Basshunter beskrevs som en DJ, vilket jag tycker är fel om han nu inte står och "vänder plattor" på någon klubb eller scratchar och producerar beats åt hiphopare. Bara för att man gör elektronisk musik är man automatiskt inte en DJ.
Citera
2008-02-27, 14:41
  #2
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten
Var ute på en klubb i lördags och förvånandes över hur dåligt den så kallade DJ:n mixade ihop låtarna, det var som ett hopp mellan flera låtar. Ungefär som att han bara satt ett antal mp3or i en playlist och sen körde någon snabb fade mellan.

Det här inte heller första gången jag hör fenomenet, det känns som det bara blir vanligare och vanligare. Eller så är det bara så att jag haft otur.

Men när tycker ni egentligen att en person kan klassas som DJ?

Läste t.ex nyligen att Basshunter beskrevs som en DJ, vilket jag tycker är fel om han nu inte står och "vänder plattor" på någon klubb eller scratchar och producerar beats åt hiphopare. Bara för att man gör elektronisk musik är man automatiskt inte en DJ.

Min bild av en DJ är väldigt stereotyp, och inkluderar bland annat "plattvändande", samt en cool "jag står här och chillar, men dansar lite ändå"-attityd. Gärna en hand på ena hörluren. Då är man en riktig DJ.

Man ska ju självklart spela på uteställen eller liknande. Discon för åldrarna låg-högstadie är gränsfall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback