Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-04, 20:54
  #37
Medlem
Jag har hållit på en del med Tarot och brukar lägga tarotkort för olika personer och händelser. Förvånansvärt ofta så stämmer det rätt så bra och vissa kort brukar alltid dyka upp för somliga personer.
Citera
2017-07-06, 08:57
  #38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Oj... vilka fria fantasier du verkar ha....?

Jag har ALDRIG påstått att folk inte kan uppleva oförklarliga saker, det gör vi ju alla ibland. Men oförklarligt betyder inget annat i det läget än att man där och då inte kunde förklara vad som hände och varför. Det kan vara en så enkel sak som att grannkärtingen Märta en vårdag överraskas av en ljudlig smäll från bakom garaget. Hon tycker det var läskigt och skrämmande, och för henne oförklarligt. Men, det är INTE detsamma som att det hon upplevde skulle vara nåt övernaturligt, utan för henne bara just då oförklarligt. Om hon frågat mig så kunde jag förklara för henne att det högst sannolikt bara var en smäll från de två oljetunnor hennes make har stående mot bakväggen, som när dagsvärmen får luften i dessa att expandera och får tunnornas lock att smälla till på morgon o kväll, uppvärmning och nedkylning.

Andra gånger kanske man aldrig kan förklara vad man upplevt, hur det skedde och varför. Men, fortfarande betyder det inte att det därför måste ha varit nåt övernaturligt, bara att man ännu inte kunnat förklara varför det hände. Fortfarande kan det alltså finnas en helt normal naturlig förklaring, vilket är mycket mer sannolikt än att det skulle vara nåt övernaturligt.
Att något bedöms vara "övernaturligt" betyder bara en av följande två saker:

Antingen en "felaktig, överdriven" tolkning av något man egentligen inte vet vad det är för något.
Eller, något fullt naturligt, men som bara ännu inte har blivit "vetenskapligt klassificerat".


När du väljer alternativ Ett här, då gör du ju egentligen inte något annat än den som självmant drar upp det alternativet.
För det är ju du som lägger fram hypotesen "övernaturligt" (som ngt felaktigt, överdrivet), men du accentuerar det felaktiga, överdrivna.
I vilket fall som helst så är det ändå den kategorin, det alternativet, du själv använder dig av.
och det är väl ändå minst lika dåligt som den som vänder sig till det alternativet, men utan att påtala det "felaktiga, överdrivna."

Fast egentligen är ditt alternativ sämre, för det du säger är ju att det som delgavs inte ens hände.
Men det Vet du ju inte.


Det finns Så Mycket kvar för os att undersöka när det kommer till "medvetandet" och dess natur.
och om jag ska drista mig till en förutsägelse, så kan vi nog vara ganska så säkra på att det som "återstår" för oss att upptäcka där, det är så mycket mer än vad vi hittills har lärt oss.
Citera
2017-07-06, 12:04
  #39
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Eller, något fullt naturligt, men som bara ännu inte har blivit "vetenskapligt klassificerat".

Du påstår med andra ord att tarot i framtiden kommer att bli "vetenskapligt klassificerat"?
Citera
2017-07-10, 01:44
  #40
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynja76
Då måste han ha haft en medial förmåga oxå.. för det är omöjligt att få fram namn genom tarotkort. Jag använder mig både av min mediala förmåga och korten för att spå så rätt som möjligt.

Glöm inte att tarotkort är en vägledning i olika situationer och kan förutspå vissa saker som kan komma att hända.. Men långt ifrån att alla som spår i tarotkort kan se in i framtiden.

För att vi som spår lättare ska kunna tolka korten är det ju bra om man pratar lite kring ämnet som frågaren vill ha svar på.. det går ju givetvis att spå hemligt oxå, men risken för feltolkning är ju stor när man inte ens vet vad ämnet rör sig om

Ja jag tror på sånt för jag vet att det funkar!

Jobbar du med det här, alltså mot betalning? Jag funderar på att börja ta betalt för mina läsningar och drömtydningar. Tar gärna emot tips och råd.
Citera
2017-07-12, 17:42
  #41
Medlem
Robert Aschberg "provade" på tarot i direktsänd tv. Det var Ylva som påstod sig ha övernaturliga förmågor, och detta sattes på prov. Hon skulle med hjälp av tarotkorten ta reda på vilka böcker som var gömda i numerade lådor. Hon hade i förväg fått reda på titlarna på böckerna, och skulle då alltså med hjälp av tarotkorten ta reda på att boktitel x ligger i låda y. 15 boktitlar i 15 olika lådor.

Detta blev ett totalt fiasko för Ylva, "tarotmästaren", som hade 15 fel av 15! Inte ens ett rätt fick hon, vilket i sig kanske är lite besynnerligt, då man åtminstonde borde pricka ett rätt om man bara gissar slumpmässigt.

Så min slutsats är att tarot inte är ett adekvat verktyg för att utröna eller ta fram någonting överhuvudtaget.
Citera
2017-07-12, 18:25
  #42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Att något bedöms vara "övernaturligt" betyder bara en av följande två saker:

Antingen en "felaktig, överdriven" tolkning av något man egentligen inte vet vad det är för något.
Eller, något fullt naturligt, men som bara ännu inte har blivit "vetenskapligt klassificerat".


När du väljer alternativ Ett här, då gör du ju egentligen inte något annat än den som självmant drar upp det alternativet.
För det är ju du som lägger fram hypotesen "övernaturligt" (som ngt felaktigt, överdrivet), men du accentuerar det felaktiga, överdrivna.
I vilket fall som helst så är det ändå den kategorin, det alternativet, du själv använder dig av.
och det är väl ändå minst lika dåligt som den som vänder sig till det alternativet, men utan att påtala det "felaktiga, överdrivna."

Fast egentligen är ditt alternativ sämre, för det du säger är ju att det som delgavs inte ens hände.
Men det Vet du ju inte.


Det finns Så Mycket kvar för os att undersöka när det kommer till "medvetandet" och dess natur.
och om jag ska drista mig till en förutsägelse, så kan vi nog vara ganska så säkra på att det som "återstår" för oss att upptäcka där, det är så mycket mer än vad vi hittills har lärt oss.
Vad i hela friden försöker du egentligen säga - att man aldrig får ifrågasätta någon som påstår sig ha haft en "övernaturlig upplevelse?
Citera
2017-07-12, 18:26
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel139
Är det någon här som testat på att ringa ett tarot eller testat gå till någon eller liknande med något resultat?
Vet inte om jag tror på sånt, men kände en grann kille som jobbade med sånt och ville överbevisa mig på nåt sätt...
började i alla fall prata om att jag var intresserad av en tjej.
Han kunde säga vad hon hette att hon bodde nära en sjö hade två bröder och vad hon hade för färg på huset hon bodde i.

Vet faktiskt inte vad jag ska tro, har aldrig pratat om henne med någon och känns som att dom sakerna han sa var lite för mycket rätt för att han hade kunnat gissa...
Han hade i oförsig fel på några av sakerna han sa men det var mest datum och sånt.

Så vad tror ni? tror ni dom bara styr en lite som dom vill eller tror ni dom verkligen kan se i framtiden och liknande?
Någon som varit med om nåt liknande?

Det finns ett sätt att kolla detta. Om personen är duktig eller inte. Man ska komma dit i slitna kläder och man ska inte svara ärligt på den som ska analysera korten.
Citera
2017-07-12, 18:46
  #44
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad i hela friden försöker du egentligen säga - att man aldrig får ifrågasätta någon som påstår sig ha haft en "övernaturlig upplevelse?

Hör till att man inte bör förolämpa dom osynliga människor som är på besök för tillfället!
Citera
2017-07-12, 18:54
  #45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Hör till att man inte bör förolämpa dom osynliga människor som är på besök för tillfället!

Varför inte? Och varför skulle de finna det förolämpande att bli ifrågasatta om de är osynliga? Är de både osynliga och dumma i huvudet?
Citera
2017-07-12, 19:06
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Hör till att man inte bör förolämpa dom osynliga människor som är på besök för tillfället!

Vad exakt blir det för konsekvenser om man förolämpar dessa osynliga människor, enligt dig?
Citera
2017-07-12, 19:37
  #47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Hör till att man inte bör förolämpa dom osynliga människor som är på besök för tillfället!
Vet de om att de är osynliga?
I så fall borde de inte bli förvånade (eller förolämpade) av att de som inte kan se dem vill ha belägg för att de existerar.
Citera
2017-07-12, 22:50
  #48
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeptisktanke
Vad exakt blir det för konsekvenser om man förolämpar dessa osynliga människor, enligt dig?

Inte direkt min starka sida att förutspå hur människor reagerar på ett sådant beteende!
Men det är otrevligt och dom vill väl inte höra negativitet när dom är på besök hos folk!

Känner till flertal med tarot kort, det är negativitet och positivitet man leker med elden!
__________________
Senast redigerad av TwoThousand 2017-07-12 kl. 23:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback