Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-22, 11:01
  #1
Medlem
Accipiters avatar
Vilken är den värsta mardrömmen ni varit med om? Vad handlade den om?

EDIT: Fel forum, var tänkt att hamna i psykologimappen. Men svara gärna ändå
Citera
2006-11-22, 11:12
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas från Filosofi till Psykologi och psykiatri.

/Moderator
Citera
2006-11-22, 11:26
  #3
Banned
Sorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accipiter
Vilken är den värsta mardrömmen ni varit med om? Vad handlade den om?

EDIT: Fel forum, var tänkt att hamna i psykologimappen. Men svara gärna ändå
Jag drömde en mardröm om min snedtripp på svamp,den hade mot slutet även inslag av sömnparalys.
Det finns många tecken som tyder på att drömmen handlade om min snedtripp.

Det blir en kort version :

Jag var på en festival på en närbelägen skidbacke,hände allt möjligt flippat,tilslut hamnar jag uppe på en plattform på berget där jag tar nånting (Symboliserar att jag åt svamp) och känner hur jag tappar kontrollen över mig själv,hur jag förvandlas,till nånting,det visar sig vara en varulv,min värsta mardröm. (alltså bokstavligt talat,mina värsta drömmar,handalr alltid om varulvar sen barnsben) Istället för att jagas och dödas så var jag helt plötsligt varulven,jag var livrädd,jag kände hur jag sprang omkring menkunde inte göra något,jag kände hur folk försökte hålla i mig,men jag slet mig lös och dödade folk som var i skogarna runt omkring berget,sen vaknade jag ute i skogen alldeles blodig och visste att nästa natt skulle det hända igen,det bara upprepade sig,den skräcken var det värsta jag någonsin varit med om.
Sen så vaknade jag till,andlös av skräck,jag lugnade ner mig och försökte somna om.

Då inträffar fenomenet sömnparalys,insåg inte att det var det förrän för nån vecka sen. (jag drömde det här för 3-4 v sen)

jag ligger i min säng och tittar snett ner mot dörren,då kommer två systrar från min skola in i mitt rum,allt känns extremt verkligt,jag försöker röra mig men det är som att jag sitter fast i sängen. dem bara står och tittar på mig,den ena tvillingen(dem är tvillingar) börjar gråta och går ut ur rummet.

Den andra lägger sig ner på golvet och kryper ihop i fosterställning,jag börjar nu bli rädd,eftersom att jag är ju som vaken,det är ju trots allt en sorts hallucinationer, jag försöker krypa undan i hörnet av sängen men det går inte att röra sig.jag börjar nu på allvar bli riktigt rädd.

hon börjat förvandlas på golvet,hon skriker hjärtskärande och så börjar hennes lemmar dras in och kläderna försvinner,då står en transformerad bebis på golvet,pekar på mig och skrik-gråter,jag börjar nu krypa upp i hörnet av sängenoch trycker mig mot väggen
Nu "vaknar" jag,jag sitter då upp krupen i hörnet av sängen,det har börjat svartna för ögonen p.ga syrebrist,kunde inte andas av skräck.
Citera
2006-11-23, 15:01
  #4
Medlem
Teadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorge
Jag drömde en mardröm om min snedtripp på svamp,den hade mot slutet även inslag av sömnparalys.
Det finns många tecken som tyder på att drömmen handlade om min snedtripp.

Det blir en kort version :

Jag var på en festival på en närbelägen skidbacke,hände allt möjligt flippat,tilslut hamnar jag uppe på en plattform på berget där jag tar nånting (Symboliserar att jag åt svamp) och känner hur jag tappar kontrollen över mig själv,hur jag förvandlas,till nånting,det visar sig vara en varulv,min värsta mardröm. (alltså bokstavligt talat,mina värsta drömmar,handalr alltid om varulvar sen barnsben) Istället för att jagas och dödas så var jag helt plötsligt varulven,jag var livrädd,jag kände hur jag sprang omkring menkunde inte göra något,jag kände hur folk försökte hålla i mig,men jag slet mig lös och dödade folk som var i skogarna runt omkring berget,sen vaknade jag ute i skogen alldeles blodig och visste att nästa natt skulle det hända igen,det bara upprepade sig,den skräcken var det värsta jag någonsin varit med om.
Sen så vaknade jag till,andlös av skräck,jag lugnade ner mig och försökte somna om.

Då inträffar fenomenet sömnparalys,insåg inte att det var det förrän för nån vecka sen. (jag drömde det här för 3-4 v sen)

jag ligger i min säng och tittar snett ner mot dörren,då kommer två systrar från min skola in i mitt rum,allt känns extremt verkligt,jag försöker röra mig men det är som att jag sitter fast i sängen. dem bara står och tittar på mig,den ena tvillingen(dem är tvillingar) börjar gråta och går ut ur rummet.

Den andra lägger sig ner på golvet och kryper ihop i fosterställning,jag börjar nu bli rädd,eftersom att jag är ju som vaken,det är ju trots allt en sorts hallucinationer, jag försöker krypa undan i hörnet av sängen men det går inte att röra sig.jag börjar nu på allvar bli riktigt rädd.

hon börjat förvandlas på golvet,hon skriker hjärtskärande och så börjar hennes lemmar dras in och kläderna försvinner,då står en transformerad bebis på golvet,pekar på mig och skrik-gråter,jag börjar nu krypa upp i hörnet av sängenoch trycker mig mot väggen
Nu "vaknar" jag,jag sitter då upp krupen i hörnet av sängen,det har börjat svartna för ögonen p.ga syrebrist,kunde inte andas av skräck.

F-Y fan säger jag bara. Tur har som jag har haft så har jag aldrig haft sömnparalys och hoppas att jag aldrig kommer få det heller. Jag undrar vad din våldsamma dröm beror på? Den är så extrem och som du själv säger, verklig. Undrar inte om den första delen av din dröm säger att du inte kan lita på dig själv, eller ja att du själv inte litar på dig själv på grund av något. Sen att dina systrar kommer in och att en stannar kvar och pekar och skriker på dig i formen av bebis kan tyda på att du anser att du själv är på något sätt en ondska eller har varit ond mot dom och henne av någon anledning. Men jag bara spekulerar nu men är fortfarande väldigt nyfiken på varför du har sådana drömmar.

Vad mig själv anbelangar så har jag haft väldigt milda mardrömmar, gentemot dina, i mitt liv fast samma röda tråd, nämligen att jag är förslavad på något sätt eller jagad samt att jag på något sätt trasig.

En dröm som kommer tillbaka igen och igen och igen är att jag springer genom en skog jagad inte bara utav en eller en liten grupp av förföljare utan av en mobb som vill en sak, förslava mig. Dom är självklart snabbare än mig och kommer ifatt men innan dom når mig så väljer jag att hoppa från en klippa, sen faller jag tills jag vaknar.

En annan är att jag redan är förslavad och arbetar hårt under, inte en person eller några, en mobb igen. Men denna gång står dom bara där och observerar mig, skrämmer mig och förväntar sig att jag ska utföra en uppgift annars så händer en sak med min familj. Det är en simpel sak jag ska utföra även så absurd, med tanke på drömmen, som den kan tänkas vara så är denna uppgift nämligen att ta hand om min familj annars så kommer dom att fara illa, symbolen för detta är mat. En maträtt som jag lagar om och om igen för att dom inte ska fara illa.

Den tredje och sista jag tänker berätta om är att jag är i ett krig, jag är i ett fält eller vad det nu är. Det är i alla fall ett stort område där jag krigar med andra, med vänner, familj, de som jag är intresserade av m.m. Tänk er skyttegravarna i andra världskriget om ni vill ha en mer exakt bild av hur situationen är. Jag, vi slåss och slåss och hör och häpna, det går bra... tills då jag börjar märka att jag plötsligt står ensam och slåss, vet att de som är av betydelse för mig är döda eller vad som nu hemskt kan tänkas hänt dom. Jag blir ursinnig och slutar bry mig om vad som kan hända mig och vill bara döda min fiende, drömmen slutar inte utan den skärs av plötsligt då jag vaknar då jag fortfarande står och slåss, skjuter, hugger eller bara kallblodigt mördar min fiende i frenesi i drömmen.

Jag har mina gissningar om varför jag drömmer detta, men det lämnar jag till de som vill och orkar att ta reda på.
Citera
2006-11-23, 16:14
  #5
Medlem
Corvs avatar
Den enda mardrömmen som jag kan komma ihåg att jag har haft var verkligen obehaglig.

Jag och några folk står på ett slags berg (man kan alltså inte springa åt alla håll). Vi får reda på att vi ska gå igenom en port. På andra sidan porten så kommer vi möta våran djupaste rädsla. Jag och dom 10-20 andra personerna går igenom porten.

Efter ett tag så börjar vissa springa bakåt. Andra går och snyftar, men jag ser ingenting. Efter ytterligare en bit så är vi kanske 5 pers kvar, nu så kollar jag åt vänster, och ser då tjejen från "The grudge" - filmerna. Jag blir rädd, men tänker samtidigt att det är ju bara en filmkaraktär. Nu så vänder min sista följeslagare, och jag är själv.
Jag fäller nu upp huvan på min jacka, och fortsätter gå. Helt plötsligt, out of nowhere så fylls hela mitt ögonfält av min Djupaste Rädsla.
Jag vaknar kallsvettig, med näven i luften, beredd att slå. Vad denna rädslan var har jag ingen aning om, de första två-tre sekundrarna efter jag hade vaknat så mindes jag vad det var, men sen så försvann det.. Jag ryser när jag tänker på drömmen.

Jag hoppas väldigt mkt på att aldrig få sömnparalys.
Citera
2006-11-23, 16:31
  #6
Medlem
cavalls avatar
Att jag levde ett normalt lyckligt liv istället för det jag levde...
Citera
2006-11-23, 16:57
  #7
Medlem
WorlocKs avatar
Två knasiga drömmar.

I ena drömmen såg jag bara ett ansikte framför mig, i slowmotion flyger det in en granat i hennes huvud från vänster sida. När granaten tryck in i hennes huvud (fortfarande i slowmotion) ser jag hur hennes ögon rycks med och dras in i huvudet. Då vaknade jag, och fattade inte riktigt vad jag hade varit med om för jag var i total panikkänsla, efter ett tag blev jag helt medveten om att det var en dröm.

I den andra drömmen ligger jag på golvet i en helt vit miljö, brevid mig ligger en människa vars organ ligger utanför kroppen. Dessa ligger jag och puttar in i kroppen igen med mina fötter.

Två jättekonstiga drömmar, låter väl inte riktigt som att det skulle ha varit något speciellt "bara lite splatterfilm" över det, men dom hade den där panikkänslan man aldrig mer vill uppleva.

Feberdrömmar kan vara extremt konstiga som alla vet, och väldigt ångestfyllda men samtidigt helt vanliga på något konstigt sätt. Hade en dröm när jag var liten om att jag och morsan skulle kolla på ett vulkanutbrott, men vi kom försent. Efter det vaknar jag gråtandes av ångest.
I en annan dröm så ser jag bara "C64-flimmer", ni vet när spelen laddar så flimmrar det rejält på C64n. Detta flimmer, och ibland dyker det upp olika bilar och klumpar i olika former som skiftar storlek. Även där vaknade jag upp med rejäl ångest, gråtandes.

Feberdrömmar är helt klart intressanta. När min bror hade feber så låg han på natten och skrek att han skulle döda alla, det var så vansinnigt att min andra bror gömde alla köksknivar.
Citera
2006-11-24, 15:18
  #8
Banned
Sorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teadon
F-Y fan säger jag bara. Tur har som jag har haft så har jag aldrig haft sömnparalys och hoppas att jag aldrig kommer få det heller. Jag undrar vad din våldsamma dröm beror på? Den är så extrem och som du själv säger, verklig. Undrar inte om den första delen av din dröm säger att du inte kan lita på dig själv, eller ja att du själv inte litar på dig själv på grund av något. Sen att dina systrar kommer in och att en stannar kvar och pekar och skriker på dig i formen av bebis kan tyda på att du anser att du själv är på något sätt en ondska eller har varit ond mot dom och henne av någon anledning. Men jag bara spekulerar nu men är fortfarande väldigt nyfiken på varför du har sådana drömmar.


inte mina egan systrar utan ett par systrar från skolan jag går på,alltså inte mna egan systrar.
Men ändå otroligt obehagligt.
Citera
2006-11-24, 16:24
  #9
Medlem
Psychopatics avatar
Ta mig fan! Min värsta mardröm på länge hade jag i natt!

Drömmen baserades helt på filmen "The Butterfly Effect". Det var skitläskigt o jag hade ångest o funderingar kring drömmen ända tills jag kom till jobbet o började tänka på annat. Kan vara svårt att förstå om man inte har sett filmen.

Men det började med att vi var 4 pers, varav jag var en. En liten händelse som vi gjorde som ungdomar, resulterade i ett stort kaos när vi blev vuxna. Sen spelades drömmen tillbaka säkert 3-4 gånger, med olika resultat av "händelser som vi gjorde som små, som skapade en helt annan historia när vi var vuxna, beroende på hur det gick med det vi gjorde när vi var små", alltid samma händelse, o sen spolades det fram igen. Jag vaknade 2-3 ggr under natten, men fortsatte att drömma samma dröm!

Kanske ingen mardröm direkt, inga monster o sånt, men det var ändå så j-vla läskigt. Ändå var det säkert ett halvår sedan jag såg den filmen.
Citera
2006-11-24, 19:47
  #10
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
1jag har något som liknar variga finnar över hela kroppen. så är där en kraftig kille som ja ska slå till men han håller bara upp knytnäven så mitt slag träffar där. då spricker finnarna på armen, de gör ont och svider samtidigt som ja ser/känner hur varigt blod rinner ur dom...

2en annan gång vart ja sjukt arg på en kille och gav han en sånt slag mot huvet att han flög flera meter innan han landade på rygg i den hala korridoren. han gled vidare med huvudet före på rygg mot dörren i änden som hade en öppning nertil, han far in under dörren men hans bröstkorg stannar honom och han dör när den knäcks och luften pustar ut.

3ja blir tvångslobotomerad

4slår ner farsan

5. min morsa vill ha sex med mig
Citera
2006-11-24, 19:52
  #11
Medlem
Micke666s avatar
Att jag måste ha sex med min fru...
Citera
2006-11-24, 19:59
  #12
Medlem
Jag skulle avrättas

Att jag skulle avrättas. Och inte gjorde det saken bättre att jag var helt oskyldig, heller
Den känslan av både dödsångest och rättslöshet på samma gång i den drömmen glömmer jag nog aldrig
Och den drömmen fick mig att också ändra min tidigare inställning till dödsstraff

Det enda jag minns av drömmen nu, är att jag gömde mig under ett överkast i en dubbelsäng. Hör mina avrättare komma fram mot sängen och dra bort överkastet och greppa tag i mina armar och släpa mig ut ur rummet: "Kom med här nu, du ska avrättas".
Jag skrek och skrek, bönade och bad att de skulle släppa mig, för jag var ju faktiskt oskyldig. Men de bara höll fast mig och talade lugnt till mig att jag skulle komma med dem. Sedan vaknade jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback