Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-26, 02:12
  #1
Medlem
buffalos avatar
Hej.

Jag är väldigt blyg av mig, och har fått diagnosen social fobi.
Hoppade av gymnasiet, och nu känner jag mig långt ifrån arbetsmarknaden.

Men säg att jag skulle söka ett jobb, hur kommer då rekryteraren reagera på att jag har social fobi, och att jag är blyg.

Vill väldigt gärna ha ett jobb, men det känns lönlöst.

Mvh
buffalo
Citera
2008-02-26, 04:14
  #2
Medlem
apgujeongs avatar
Det beror naturligtvis på vilket jobb du söker. Jobb med mycket kundkontakt eller krav på intern kommunikation kräver naturligtvis en viss social kompetens.

Dock finns det många tjänster där det är annat som är viktigare än att vara en pratkvarn. Vi har flera personer på mitt företag som jobbar med lager, skeppning, test, mätningar etc som är långt ifrån utåtriktade.
Citera
2008-02-26, 05:33
  #3
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Det beror naturligtvis på vilket jobb du söker. Jobb med mycket kundkontakt eller krav på intern kommunikation kräver naturligtvis en viss social kompetens.

Dock finns det många tjänster där det är annat som är viktigare än att vara en pratkvarn. Vi har flera personer på mitt företag som jobbar med lager, skeppning, test, mätningar etc som är långt ifrån utåtriktade.
Men varför anställa den blyga personen som har svårt att berätta om sig själv när det säkert finns 10 andra som är utåtriktade.
Citera
2008-02-26, 05:37
  #4
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Men varför anställa den blyga personen som har svårt att berätta om sig själv när det säkert finns 10 andra som är utåtriktade.

Skriv in i ditt CV att du har 2400+ inlägg på FB så e saken biff!

/VV
Citera
2008-02-26, 06:08
  #5
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Skriv in i ditt CV att du har 2400+ inlägg på FB så e saken biff!

/VV
Bra idé!
Citera
2008-02-26, 08:20
  #6
Medlem
z0ltans avatar
Jag har en kompis som är galet blyg precis som dig, han vågar knappt säga hej till någon han träffat tre gånger. Han arbetar på apoteket med att sorterar piller från ett lager ner i olika plastpåsar som sedan ska ut till olika personer i äldervården. Givetvis finns det jobb där du inte behöver inte ha så mycket kontakt, programerare? om du är hajj på it
Citera
2008-02-26, 08:54
  #7
Awaiting Email Confirmation
Jag skulle nog inte anställa en blyg person om han inte hade grymt bra specialkunskaper. Blyga människor och människor med social fobi uppfattar jag som självcentrerade och egoistiska. De tror att hela världen kretsar kring dem och att alla lägger märke till den lilla defekt de går runt och oroar sig för. Dessutom tenderar de att vara väldigt lättkränkta och blir sårade såfort man inte tar allt de säger på allvar.
Jag vill ha självgående glada neurosfria anställda inte nån som spenderar hela dagen på att fundera på vad andra tycker om dem.
Citera
2008-02-26, 10:45
  #8
Medlem
Det beror nog på om du är blyg/rädd eller om du är socialt inkomptent. Det finns skillnad. Vissa människor är alltid blyga och rädda vid första kontakten, för att sedan slappna av och våga ta för sig. Andra människor är mer eller mindre socialt inkompetenta rakt igenom.
Citera
2008-02-26, 11:12
  #9
Medlem
Jag anställer inte, däremot läser jag ofta de CV som kommer in när vi ska anställa och baserat på mina åsikter så bestämmer chefen vilka som ska kallas på intervju. Jag sitter också ofta med på dessa intervjuer.

Rent praktiskt så beror det såklart på vilket jobb du söker. Söker du ett jobb som kräver mycket kontakt med andra människor så är du troligtvis rätt körd då du helt enkelt för närvarande inte har de egenskaper som krävs för jobbet.

Söker du ett jobb som omfattar väldigt lite kontakt med andra människor så bör inte ditt handikapp vara något större problem i själva yrket. Problemet är bara att förutsatt att du inte söker ett jobb som det är stor brist på arbetskraft så kommer du inte vara ensam om att söka jobbet. Säg att ni är 20 stycken som söker samma jobb och alla ni 20 har ungefär likvärdig utbildning och erfarenhet. Hur ska du då klara av att tala för dig själv och göra den potentiella arbetsgivaren uppmärksam om att just du är den hon bör anställa?

Jag skulle rekommendera att du om du inte redan gjort det kontaktar en riktig psykolog för att få hjälp att bearbeta och kanske till och med överkomma dina problem.

Ett potentiellt jobb för dig kan kanske vara lastbilschaffis, stor brist på sådana så är rätt lätt att få jobb samt att du får spendera långa stunder av din arbetstid utan kontakt med andra människor.
Citera
2008-02-26, 12:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Det beror nog på om du är blyg/rädd eller om du är socialt inkomptent. Det finns skillnad. Vissa människor är alltid blyga och rädda vid första kontakten, för att sedan slappna av och våga ta för sig. Andra människor är mer eller mindre socialt inkompetenta rakt igenom.


Ja sån är jag, rätt jobbigt. Eller kanske inte så jätteblyg men blir stirrig och kan inte tänka klart och får tunghäfta, inte så smidigt när man sitter på intervju men de flesta fattar väl att man inte är så jämt. Fast kanske inte eftersom jag inte får jobb
Citera
2008-02-28, 03:25
  #11
Medlem
buffalos avatar
Några fler som vill delge mig sina tankar kring detta?
Citera
2008-02-28, 03:35
  #12
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns ju många som är blyga när de helt enkelt är osäkra, hamnar du på ett ställe där du känner att du vet vad du håller på med så kan din kompetens lysa igenom blygheten.
Att faktiskt då ha viss kundkontakt kan ju hjälpa till med att arbeta bort mycket av de sociala problemen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback