Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-24, 20:01
  #1
Avstängd
Jo det är så att jag har fått en väldigt smärtsam skada i tummen och nu kan jag inte ens röra den, jag misstänker att det rör sig om en spricka.

I mitt jobb är det ytterst vikigt att kunna använda båda sina händer (är lagerarbetare).

Problemet är att jag jobbar på ett bra och framgångsrikt företag men är för tillfället bara tillsvidareanställd och dessutom bara inhyrd via ett företag som styrs av en person. Vi är ca. 30 personer (typ 80% av lageravdelningen) med samma förhållande, jag antar att företaget väljer att hyra in folk ist. för att anställa dom för att kunna slippa div. avgifter/kostnader etc.

Det jag vill komma till är att jag är rädd för att mista jobbet p.g.a den sjukskrivning som jag nu tvingas ta. Vet en kille som jobbade här förut som bröt foten, blev sjukskriven ett par månader, sen när han vart tillbaka så jobbade han nån vecka eller två sen så såg vi aldrig honom mer.

På jobbet förekommer en del stressmoment då det finns leveranstider att hålla och jag tror inte att snubben som jag jobbar för får cash för mej när jag är sjuksskriven (har hört honom nämna det vid tidigare tillfällen då vi inhyrda haft disskussioner om närvaro).


Så, hur funkar det?
Har jag "rätt" att skada mig, eller är det raka vägen till ams och helvetet igen?

Är som sagt ung och väldigt ovetande om sånt här, i övrigt trivs dom på företaget med mig, och man har tidigare visat sin uppskattning av mitt arbete genom att lova mig fast anställning i framtiden.

Jag gillar att arbeta och mår förjävligt pga. den här jävla skadan, vore tacksam för lite råd och tips och hur ni tror.

Imorgon hade jag tänkt o ringa in bara o berätta kortfattat vad som hänt, sen får jag nog ge mej av till vårdcentralen och kolla upp det här och skaffa intyg och så.

Tack för att ni tog er tid.
Citera
2008-02-24, 20:18
  #2
Medlem
Du skriver att du är tillsvidareanställd men måste mena visstidsanställd?
Tills vidare betyder ju just fast anställd.
Om du nu är visstidare så betyder det att du har ett datum då ditt jobb tar slut, när detta händer så har din arbetsgivare rätt att inte förlänga avtalet, dock får han inte göra detta enbart för att du är sjukskriven.

Det är korrekt att killen som hyr ut dig förmodligen inte får nått betalt för dig om du är sjukskriven men å andra sidan så tar han ju ett antal % extra för att täcka upp eventuella sjukskrivningar.

Om du är med i facket så rekomenderar jag dig att prata med dem.
Citera
2008-02-24, 21:41
  #3
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffaw
Så, hur funkar det?
Har jag "rätt" att skada mig, eller är det raka vägen till ams och helvetet igen?
Har du skadat dig i arbetet bör du absolut anmäla till arbetsskadeförsäkringen. Även om du av något skäl inte blir berättigad till ersättning är det viktigt att kunna visa en bakomhistorik om du får framtida olägenheter av skadan. Din arbetsgivare är även skyldig enligt lagstiftningen att göra en tillbudsrapport om skadan till arbetsmiljöverket.

Fyll i bifogad blankett tillsammans med din arbetsgivare och skicka in till AFA-försäkring.

http://www.afaforsakring.se/upload/Blanketter/F7007.pdf
Citera
2008-02-24, 21:49
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Har du skadat dig i arbetet bör du absolut anmäla till arbetsskadeförsäkringen. Även om du av något skäl inte blir berättigad till ersättning är det viktigt att kunna visa en bakomhistorik om du får framtida olägenheter av skadan. Din arbetsgivare är även skyldig enligt lagstiftningen att göra en tillbudsrapport om skadan till arbetsmiljöverket.

Fyll i bifogad blankett tillsammans med din arbetsgivare och skicka in till AFA-försäkring.

http://www.afaforsakring.se/upload/Blanketter/F7007.pdf

Hej och tack för ditt svar.

Nu är det (tyvärr?) så att skadan inträffade under min fritid, fan det är sånt här skit man skulle fått lära sig i plugget, inte dantes jävla inferno.

Fan vad man saknar den ansvarslösa barndomen då en sån här situations värsta konsekvenser inte hade betytt mer än ett pajat sommarlov.
Nu handlar det fan om ens framtid helt plötsligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback