2008-09-10, 11:00
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ligist.
Kommer det bildas ett svart hål kommer vi inte märke det på ett bra tag. Det kan ta upp emot miljoner år innan hålet blivit så stort att det slukar jorden. Vissa säger fem år, andra hundra miljoner år. Forskarna kommer förmodligen inte heller märka något på ett tag.
Och vissa (de mer kunniga, oftast) säger att inget sådant kommer att inträffa. Dessutom kan svarta hål observeras indirekt ganska så omedelbart. Skulle svarta hål uppstå, ska LHC vara kraftfullt nog att se dem genom ATLAS, CMS, LHCb osv.
Citera
2008-09-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Och vissa (de mer kunniga, oftast) säger att inget sådant kommer att inträffa. Dessutom kan svarta hål observeras indirekt ganska så omedelbart. Skulle svarta hål uppstå, ska LHC vara kraftfullt nog att se dem genom ATLAS, CMS, LHCb osv.

Det är omöjligt att säga vad som kommer hända eftersom något liknande experiment aldrig studerats tidigare. Det finns ju bara en massa olika teorier. Om ett svart hål bildas, som vissa av teorierna indikerar på kan nog inte ATLAS eller CMS rädda oss i vilket fall.
Citera
2008-09-10, 11:31
Medlem
Citat:
Om ett svart hål bildas, som vissa av teorierna indikerar på kan nog inte ATLAS eller CMS rädda oss i vilket fall.

CMS och ATLAS är detektorer och inget annat. Det som gör att partiklarna inte krockar med väggarna är magnet fält.
Citera
2008-09-10, 11:46
Medlem
Tenzings avatar
Riktigt dåligt av kvällstidningar att skrämma slag på människor.

Jag blir ju också nervös. Har jag fan inte tid att vara
Citera
2008-09-10, 11:50
Medlem
nncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenzing
Business as usual med andra ord.
Citera
2008-09-10, 11:58
Medlem
Tenzings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnc
Business as usual med andra ord.

Maybe.
Men allvarligt. Surfade in på AB genom min mobil. "Följ partikeldramat" stod det.

Vafan.

Partikeldramat

Slår alla rekord.
Citera
2008-09-10, 12:03
Medlem
nncs avatar
Ja Aftonbladet har slagit på stora skrämseltrumman - trots att de första kollisionerna fortfarande är en månad bort

I övrigt tyckte jag om detta, från CNN:
Citat:
They say the experiment has the potential to confirm theories that physicists have been working on for decades including the possible existence of extra dimensions.
Som jag skrev tidigare i tråden, man kan ju alltid hoppas
Citera
2008-09-10, 12:23
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenzing

Jag blir ju också nervös. Har jag fan inte tid att vara
Du får skylla dig själv när du läser så'n skit.
Senast redigerad av vätte 2008-09-10 kl. 12:47.
Citera
2008-09-10, 12:59
Medlem
CommonKnowledges avatar
Men om det var så jävla stor risk att vi skulle utplånas idag så tror jag att det skulle vara myyyyyyyyyycket större reaktioner än såhär.

Dom kommer sätta på maskinen och det kommer låta som en fis, så mycket tror jag på det hela.
Citera
2008-09-10, 13:03
Medlem
Månsans avatar
I Stockholm har vi ännu inte sugits in i det svarta hålet kan jag härmed meddela (kl 13.03).
Citera
2008-09-10, 13:12
Medlem
Expressen hade som toppnyhet på sin hemsida ett tag under gårdagen.

"Imorgon går världen under"

Helt jävla oansvarig rubriksättning, skrämmer bara upp folk utan anledning
Citera
2008-09-10, 13:30
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Det är omöjligt att säga vad som kommer hända eftersom något liknande experiment aldrig studerats tidigare. Det finns ju bara en massa olika teorier. Om ett svart hål bildas, som vissa av teorierna indikerar på kan nog inte ATLAS eller CMS rädda oss i vilket fall.
Det finns oftast bara en rådande teori. Den (eller flera) ger oss modeller för hur saker och ting fungerar. De kan (och har man) applicerat på svarta hål, och de har gett förutsägelser som visat sig stämma fint med senare observationer. D.v.s. en teori är ingen guesstimate™ ala paranormala medium. En teori är så bevisad något kan vara inom vetenskapen.

Dessa teorier sträcker sig ganska så långt, och säger mycket om det mesta. De har visat sig vara väldigt nära sanningen (om de inte redan är 100% korrekta) genom observation. Att all modern fysik skulle försvinna genom ett experiment är inte direkt troligt. Lika troligt som att du idag skulle förvandlas till en råtta genom kvantmekaniken. Det finns en risk, men den är så liten att du ändå inte oroar dig över det.
Vad jag försökte påpeka var att de olika detektorerna skulle visa ett svart hål ganska så direkt, inte att de skulle rädda oss. Alltså, vi skulle se ett svart hål innan det växt till enorma proportioner. Vi har ej sett några svarta hål ännu, för att de inte skapats. Inte för att de är för små för att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in