Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-24, 13:07
  #1
Medlem
Androass avatar
Nu har KTH kommit med ett nytt program: http://www.kth.se/utbildning/program...ngenjor/2.3352

Är det någon som kan uttala sig om detta program? Jag tycker det verkar ganska intressant. Några frågor:

-Hur internationellt gångbar är utbildningen, finns det chans att få jobb utomlands (och i såfall vilka länder är aktuella?)
-Hur lätt kan det tänkas vara att få jobb i Sverige? Ingångslön?
-Vad kan man tänkas få för "arbetsuppgifter" efter examen?
-Är det en dum idé att hoppa på ett helt nytt program?
-Vilka typer av människor kan tänkas hoppa på ett sådant här program? Är det teknik-nördarna eller "jag-vill-rädda-världen-veganer"?
-Programmet verkar vara väldigt brett med många olika inriktningsmöjligheter, finns det pga det en risk att arbetsgivaren är osäker på vilka kunskaper man har efter en examen?

Och sedan lite mer fakta-frågor som jag får ringa och fråga om ingen här vet:

-Hur många kommer tas in?
-Vad innebär "campus: valhallavägen och flemingsberg"? Kan det betyda att en föreläsning är på valhalla och efter det ska man direkt till flempan?
-Hur stort tror ni intresset kommer vara; intagningspoäng?

Jag kommer säkert på fler frågor men detta var väl en början
Citera
2008-02-24, 14:07
  #2
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Ja, det verkar väldigt intressant.

Men inriktningen "Kommunikation och Nätverk" kan väl inte vara helt nödvändig att ha på det programmet? Då kan man ju lika gärna gå Elektro eller Datateknik, om man vill ändå ska snöa in på sådant, och ev. läsa lite medicinkurser på det.
Citera
2008-02-24, 14:51
  #3
Medlem
Sartres avatar
Jag tror att du blir mer anställningsbar ifall du först läser elektro och sedan läser någon inriktning på medicinsk teknik. KTH i all ära, men jag är litet skeptisk till alla deras jävla småprogram.
Citera
2008-02-24, 16:59
  #4
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Nu har KTH kommit med ett nytt program: http://www.kth.se/utbildning/program...ngenjor/2.3352

Är det någon som kan uttala sig om detta program? Jag tycker det verkar ganska intressant. Några frågor:

-Hur internationellt gångbar är utbildningen, finns det chans att få jobb utomlands (och i såfall vilka länder är aktuella?)
-Hur lätt kan det tänkas vara att få jobb i Sverige? Ingångslön?
-Vad kan man tänkas få för "arbetsuppgifter" efter examen?
-Är det en dum idé att hoppa på ett helt nytt program?
-Vilka typer av människor kan tänkas hoppa på ett sådant här program? Är det teknik-nördarna eller "jag-vill-rädda-världen-veganer"?
-Programmet verkar vara väldigt brett med många olika inriktningsmöjligheter, finns det pga det en risk att arbetsgivaren är osäker på vilka kunskaper man har efter en examen?

Och sedan lite mer fakta-frågor som jag får ringa och fråga om ingen här vet:

-Hur många kommer tas in?
-Vad innebär "campus: valhallavägen och flemingsberg"? Kan det betyda att en föreläsning är på valhalla och efter det ska man direkt till flempan?
-Hur stort tror ni intresset kommer vara; intagningspoäng?

Jag kommer säkert på fler frågor men detta var väl en början


Jag läser ett liknande program på KTH så jag kan svara på en del av dina frågor.

Kan tänka mig att dom kanske tar in runt 40 stycken och att lägsta intagningspoängen kommer att vara ganska låg. Gör ett hyffsat högskoleprov så tror jag du ska komma in ganska lätt. (1,2-1,5 typ om inte mindre)

Du kommer läsa ungefär 2 kurser samtidigt och dom försöker dom lägga på samma campus. Dom flyttar hellre lärarna än eleverna. Sedan beroende på vilken inriktning du väljer så kanske du får studera i Haninge, Flempan, Telge, Kista eller Valhallavägen.


Nu läser jag bara Högskoleingenjörsutbildning men rekordet i ingångslön där låg på 31000 kronor för min utbildning.
Citera
2008-02-24, 17:43
  #5
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Jag tror att du blir mer anställningsbar ifall du först läser elektro och sedan läser någon inriktning på medicinsk teknik. KTH i all ära, men jag är litet skeptisk till alla deras jävla småprogram.
Ja det låter ju rimligt när du säger det. Å andra sidan har jag inte alls lust att läsa elektro. Det jag lockas av med medicinsk teknik är att den verkar så bred (jag är inte 100 på vad jag vill göra ännu, funderar på alltifrån datateknik till farkostteknik till....), men å andra sidan kan ju det vara en nackdel också.

"Medtek" är väl en ganska stor bransch både här i Svedala och internationellt så det borde väl inte vara några probs att få ett bra jobb, eller? Det jag undrar är hur internationnelt gångbar en civ.ing i medicinsk teknik är, existerar det öht i andra länder eller kommer de bara rynka på näsan och fråga vad är detta?
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Jag läser ett liknande program på KTH så jag kan svara på en del av dina frågor.

Kan tänka mig att dom kanske tar in runt 40 stycken och att lägsta intagningspoängen kommer att vara ganska låg. Gör ett hyffsat högskoleprov så tror jag du ska komma in ganska lätt. (1,2-1,5 typ om inte mindre)

Du kommer läsa ungefär 2 kurser samtidigt och dom försöker dom lägga på samma campus. Dom flyttar hellre lärarna än eleverna. Sedan beroende på vilken inriktning du väljer så kanske du får studera i Haninge, Flempan, Telge, Kista eller Valhallavägen.


Nu läser jag bara Högskoleingenjörsutbildning men rekordet i ingångslön där låg på 31000 kronor för min utbildning.
Du läser alltså Medicinsk teknik 180 hp

Mina betyg är "inga problem", det är bara det att man inte vill gå med kompletta lågpannor... Det skulle vara kul att höra vilka typer av människor som går på din utbildning? Nu är det ju visserligen skillnad på högskoleing och civ-ing, men ändå.
Citera
2008-02-24, 17:49
  #6
Medlem
Sartres avatar
Be att få prata med de ansvariga för programmet, skaffa dig en bild, snacka med deras studievägledare etc. Klart är att jobb kommer väl att finnas, men ska du vara riktigt hundra förberedd inför medicinsk teknik och de saker du kommer ställas inför kanske du inte ska ha världens bredaste utbildning som tenderar att smetas ut utan en riktigt bra spets.

Medicinsk teknik handlar mycket om programmering, mekatronik, EM-fält, vågor, strålning och biologiska effekter av allt detta. Du skall även kunna bildanalys, hyfsat med matematik. Det är en fysiktung utbildning kan jag nästan lova, är den inte det så är den inte värd din tid. Du skulle tjäna på att gå E och ta medicinsk teknik som en master. Men för all del, testa den här utbildningen och se ifall den passar dig.
Citera
2008-02-24, 17:55
  #7
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas

Du läser alltså Medicinsk teknik 180 hp


Nej det gör jag inte Jag läser ett annat kombinerat program eftersom jag inte heller va 100 på vad jag ville studera...

Jadu, det är mycket blandat folk jag går med. Ålder från 19 till 35, de flesta är ganska brighta, visst finns det några "kompletta lågpannor" men dom är i ganska rejält underläge Ska även sägas att det har mycket med åldern att göra. De äldre är de smartare om man säger så. Mycket tack vare arbetslivserfarenhet osv. Sen spelar ju även nationalitet stor roll. Det finns ganska många olika nationaliteter i min klass och man märker att Svenskar och de som förstår svenska bra ligger även i topp resultatmässigt. Så om du ska göra grupparbete så välj åtminstone 1 svensk
Citera
2008-02-24, 19:04
  #8
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Ja, det verkar väldigt intressant.

Men inriktningen "Kommunikation och Nätverk" kan väl inte vara helt nödvändig att ha på det programmet? Då kan man ju lika gärna gå Elektro eller Datateknik, om man vill ändå ska snöa in på sådant, och ev. läsa lite medicinkurser på det.

Njaä, det är ju så att mycket av den utrustning som används i laboratorierna idag är nätverksanslutna, så att till exempel flera analysatorer kan kedjekopplas och sedan styras från en central huvuddator, som dessutom sedan kan uppdatera sjukhusets (t.ex.) informationssystem med provresultat.

Detta var bara ett exempel, men i många fall är det jäkligt värdefullt att ha någon som fattar hur alltihop hänger samman, för knasar det sig i sammanlänkningen funkar ingenting, om man har otur.

Bara mina 2 ören - mina kunskaper är begränsade just till analysatorer
Citera
2008-02-24, 20:13
  #9
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Arasall:

Jodå, det är viktigt att någon vet hur det fungerar.

Jag menar bara att en snubbe med en elektroexamen och inriktning mot kommunikation lika gärna kan fixa det jobbet. De specifika systemen det handlar om kan man ju läsa sig till. Fördelen är ju emellertid att medicinteknikern kan mer om systemets periferi.

Lite som att samma elektrosnubbe säkert kan göra ett lika bra jobb som en annan som har gått Luleås bilelektronik-program, när det gäller elektroniken i bilar. Exempelvis kommunikationen mellan datorer och sensorer.

Fast eftersom jag inte har någon som helst insyn i någon av de två branscherna så borde jag nog hålla truten. Jag baserar det bara på subjektiva uppfattningar.
Citera
2008-02-26, 16:17
  #10
Medlem
NillRs avatar
Vad menar du med att "hoppa på ett helt nytt program"?

Jag funderar själv lite lätt på Mastern, verkar intressant och rätt kul. Tyvärr måste jag säga att det som verkat kul och intressant på KTH sällan varit bra och givande, iaf för mig.

Jag skulle inte droppa en Bachelor/Civing om du går T4 nu, skulle läsa 3 år, ev komplettera,casha ut en sxamen och söka mastern. Läser du något helt annat så är det väl bara upp till dig att byta eller inte.
Citera
2008-04-10, 20:58
  #11
Medlem
cptbs avatar
lite gammal tråd men...

Så här 5 dagar innan anmälan ska vara inskickad så känns valet av utbildning något osäker.

Har dock fastnat för utbildningen som tråden handlar om, men även civ. kemivetenskap.
det som dock får mig att vara osäker är jobb.

finns det några jobb som civilingenjör i medicinsk teknik?
tänker att de kan ju inte starta upp en utbildning som leder till en examen som inte har någon efterfrågan... eller kan de?
Är mest inriktad på att sätta civ. medicinsk teknik som första prioritet, men rädslan över att gå en femårsutbildning och inte få något jobb skrämmer mig.
Citera
2008-04-10, 21:05
  #12
Medlem
Savoys avatar
Ingen fara, om det är en traditionell utbildning i medicinsk teknik så kommer den att skilja sig högst 40 (gamla, det blir väl 60 i nya systemet väl) poäng mot elektro civil.

Traditionellt har medicinsk teknik varit ett valbart fjärde år på elektro civil på t.ex. KTH och LiTH (Y).

Bara kör, du kommer att få jobb. I allra värsta fall får du väl byta till elektro efter ett tag. Är det en kvalificerad utbildning ska inte det vara något problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback