Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-29, 20:50
  #13
Medlem
actionbents avatar
Mejla vägverket och fråga så kan du kanske få mer korrekta svar på just dessa ställen, kan ju var så att dom missat att skylta eller att skyltar försvunnit.
Citera
2008-04-29, 20:56
  #14
Medlem
de flesta brukar ju köra "störst väg kör först" men så är det ju inte egentligen.
mysko att det inte fanns väjningsplikt uppsatt - nån annan skylt/regel som hon missat kanske?

jag tycker nog att hon borde kört ändå
Citera
2008-04-29, 20:59
  #15
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
de flesta brukar ju köra "störst väg kör först" men så är det ju egentligen inte.
mysko att det inte fanns väjningsplikt uppsatt - nån annan skylt/regel som hon missat kanske?

jag tycker nog att hon borde kört ändå

Nej det finns inga skyltar. Jag åker där varje dag och det finns verkligen inga.
Men visst borde hon har kört. Det leder ju bara till förvirring att släppa före någon i ett sånt läge.
Citera
2008-04-29, 21:32
  #16
Medlem
Är ni helt säkra på att det inte är huvudled? Har lite svårt att föreställa mig en 90-väg som inte är huvudled och som saknar vägmärken i korsningarna. Om den lilla vägen är en utfart från en tomt/parkering gäller inte högerregeln.
Citera
2012-11-19, 01:10
  #17
Medlem
menpallas avatar
Har kommit på en jättebra idé hur man kan tjäna snabba pengar på faktumet att i princip ingen kan högeregeln i stockholm, framförallt i T-korsningar och framför allt kärringars lilla hjärnor fattar inte detta. Dom har t o m mage att tuta på en dom gånger man vågar stå på sig. När det smäller är det ju kärringen som kommer från vänster som betalar självrisken. Vi får en liten buckla i vänster sida och försäkringsbolaget ger oss en klumpsumma under förutsättning att det kostar mer att laga bilen än vad bilen är värd. För varje smäll får man en ny klumpsumma och man kan investera i en massa billiga bilar och man skulle kunna expandera verksamheten genom att anställda personal som åker omkring och krockar ens bilar för att tjäna ännu mer. Minns själv att jag fick en klumpsumma en gång på 8 lax för en liten skråma. klumpsumman motsvarade bilens värde. Vad vore haken i en sån här business?
Citera
2012-11-19, 01:35
  #18
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Har kommit på en jättebra idé hur man kan tjäna snabba pengar på faktumet att i princip ingen kan högeregeln i stockholm, framförallt i T-korsningar och framför allt kärringars lilla hjärnor fattar inte detta. Dom har t o m mage att tuta på en dom gånger man vågar stå på sig. När det smäller är det ju kärringen som kommer från vänster som betalar självrisken. Vi får en liten buckla i vänster sida och försäkringsbolaget ger oss en klumpsumma under förutsättning att det kostar mer att laga bilen än vad bilen är värd. För varje smäll får man en ny klumpsumma och man kan investera i en massa billiga bilar och man skulle kunna expandera verksamheten genom att anställda personal som åker omkring och krockar ens bilar för att tjäna ännu mer. Minns själv att jag fick en klumpsumma en gång på 8 lax för en liten skråma. klumpsumman motsvarade bilens värde. Vad vore haken i en sån här business?
Låter rätt korkat. Vad kostar det att reparera den första skitbilen? Får du 8 lök så försvinner en stor del i omkostnader. Så vinsten kanske på sin höjd ligger på en tusenlapp. Då jobbar jag hellre och tar in den summan på ett normalt sätt.
Sen har du det största problemet och det är att du riskerar att få såna skador att du inte kan leva ett vanligt "friskt" liv. Kul att halta till ica varje dag bara för att titanskruvarna värker i benet. Så njäe...

Fördelen om du gjorde det är att högerregeln kanske börjar efterlevas lite bättre, åtminstone lokalt.
Citera
2012-11-23, 22:45
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husqyy
Hur är det med återvändsgator i tex villaområden?
Ändrar inget.
Citera
2013-07-11, 02:52
  #20
Medlem
det här med högerregeln i t korsningar är en dålig ide tycker. det borde inte finnas högerregeln i t korsningar. varför ska bil A vänta på bil B trots att bil B korsar vägen?

vad som är lämpligast är inte alltid regler. mer lämpligt är att följa hur ALLA andra gör i området istället för vad en bok säger. följder du högerregeln i sthlm blir det problem.
Citera
2013-07-11, 08:21
  #21
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacc
det här med högerregeln i t korsningar är en dålig ide tycker. det borde inte finnas högerregeln i t korsningar. varför ska bil A vänta på bil B trots att bil B korsar vägen?

vad som är lämpligast är inte alltid regler. mer lämpligt är att följa hur ALLA andra gör i området istället för vad en bok säger. följder du högerregeln i sthlm blir det problem.
Så gjorde vi i den lilla by jag bodde i förr. Funkade kanon ända till turistsässong. Då blev det alltid några plåtskador.
Korkade turister som följer trafikregler
Citera
2013-07-11, 13:45
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacc
det här med högerregeln i t korsningar är en dålig ide tycker. det borde inte finnas högerregeln i t korsningar. varför ska bil A vänta på bil B trots att bil B korsar vägen?
Om man inte vill ha så går det att lösa med väjningspliktsskyltning.
Citera
2013-07-11, 14:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacc
det här med högerregeln i t korsningar är en dålig ide tycker. det borde inte finnas högerregeln i t korsningar. varför ska bil A vänta på bil B trots att bil B korsar vägen?

vad som är lämpligast är inte alltid regler. mer lämpligt är att följa hur ALLA andra gör i området istället för vad en bok säger. följder du högerregeln i sthlm blir det problem.

Ja, förutom att du inte kan förutsätta att alla som kör i området har gjort det förr och därmed känner till dessa oskrivna regler. Det är därför vi har trafikregler och vägskyltar som gäller överallt. Det är liksom inte utbölingen som får betala när den blir påkörd i sidan för att den följt högerregeln.

Däremot håller jag med om att högerregeln borde undvikas vid t-korsningar, och "benet" alltid bör ha väjningsplikt mot "taket".
Citera
2013-07-11, 16:01
  #24
Medlem
Lugini3s avatar
Om alla bara kör sakta och har ögonkontakt där högerregel gäller så brukar det lösa sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback