Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 00:33
  #781
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Gällande sevärdheter var det väl egentligen endast ett objekt, som intresserade mig särskilt; presidentpalatset. Men efter en del webbresearch, där det framkom att man måste lämna ifrån sig passet under hela rundvandringen i palatset, beslutade jag att skippa besöket där.

Parlamentet sitter fortfarande kvar i huset. Jag var där med mina döttrar, dum i huvudet som jag var hade jag inget pass så jag fick inte gå in, vilket döttrarna gjorde. Ej betrodd av rumänska polisen alltså.
Nåja, jag gick och tog en kall öl och utnyttjade pubens WiFi att skriva på Fejsbok att rumänska polisen vägrat släppa in mig av säkerhetsskäl. Döttrarna fick tillbaka sin pass, inga problem.

Kan upplysa om att operabiljetterna kostade 80 lei (175 kr) på parkett, tänkta släpa ner min operaälskande morsa efter påsk. Finns ner till 12 lei för riktigt taskiga platser (25 kr typ).

Nåt om badhus fladdrade till i tråden. Therme, ligger norr om Bukarest, ute vid Otopeni, frugan säger att det är rätt bra, har aldrig varit där själv så det är andrahandsinfo.
Citera
2018-03-18, 19:41
  #782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKG
Tar inte mäklaren en massa emellan då? Jag har en kompis som hyr ut en typisk casa sistematizarea klass A, 2 r.o.k. i närheten av nationalstadion (Blvd Chisinau) för 190 E/månaden, privatuthyrning. Hon gick och blev ihop med en snubbe några kvarter bort så hon flyttade hem till honom.

Jaha, då kanske man har gjort ett riktigt klipp då, tog över svärmors lägenhet i Aviatiei, hon bor numera på demensboende för hon börjar bli mer än lovligt virrig (tråkigt, hon är rolig) och det är farligt att hon är ensam hemma, glömt gasen på, ätit gammal mat och blivit matförgiftad m.m.
Avgiften är 20-40 E/månad för vatten, gas, underhållsfond, trappstädning. Passade på att renovera rubbet, gick på 5500 Euro. Nya golv, väggar, vitvaror, badrumsporslin, kakel, köksskåp.
Man kanske hyra ut den då, låter ju helt hysteriskt med 500E/månad, den kostar ju inte ens 10% av det i driftkostnader.

agenterna brukar försöka ta en mpnadshyra av ägare och en av hyresgäst. kan man förhandla, speciellt på dyrare objekt.

Bvd. Chisinau är ju inte direkt de områden du nämnde innan. i de bättre områdena i norr kostar en tvåa lätt 500 per månad, och uppåt beroende på standard.

nu har ju inte jag sett varken din lägenhet, byggnaden eller specifikt område men 500 borde du väl kunna ta i hyra. låter rimligt
Citera
2018-04-20, 12:58
  #783
Medlem
MKGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
agenterna brukar försöka ta en mpnadshyra av ägare och en av hyresgäst. kan man förhandla, speciellt på dyrare objekt.

Bvd. Chisinau är ju inte direkt de områden du nämnde innan. i de bättre områdena i norr kostar en tvåa lätt 500 per månad, och uppåt beroende på standard.

nu har ju inte jag sett varken din lägenhet, byggnaden eller specifikt område men 500 borde du väl kunna ta i hyra. låter rimligt

Blvd Chisinau är i Pantelimon, taxichaffisen kallad området Diham, har aldrig hört nån kalla det så förut (ligger en restaurang Diham strax intill iofs.). Mittemellanbra område, finns värre, finns bättre också.

Min är nyrenoverad från golv till tak. Kök, porslin, duschkabin, vitvaror, elsystem, fönster, balkong, ytterdörr, rubbet. Det jag saknar är internet, använder grannens WiFi mot lite öl i betalning, och jag har inte satt in AC men det tänkte jag göra i höst när montörerna inte har fullt upp, då brukar det bli billigare.

By the way, eftersom öl varit uppe i tråden, och jag gillar att brygga själv så...Ground Zero mikrobryggeri har flyttat ner till Floreasca, jag var där på invigningsöl. Drack Imperial Fuck, dubbel-IPA, smakade som DIPA ska (inte min favoritstil men de har bryggt vad de har förutsatt sig att brygga med bra resultat). Frun drack Deranj. 900 meters promenad från lägenheten, perfekt.
Hökarn på hörnet har Zaganu lite till och från också (ofiltrerad opastöriserad red ale).
__________________
Senast redigerad av MKG 2018-04-20 kl. 13:04.
Citera
2018-09-12, 17:55
  #784
Medlem
Om ett par veckor bär det av på en weekend till Bukarest efter att spontant hittat billigt flyg. Kan ni rekommendera några trevliga barer som studenterna hänger på? Jag tänkte förutom att utforska, dricka öl också att besöka gymmet men verkar som många gym endast erbjuder månadskort? Vilket börjar bli standard överallt.

Kan ni rekommendera några gym där man kan betala per besök? Det kan vara ett enkelt gym med fria vikter osv.

Jag tänkte också se lokala fotbollslaget spela match, något ni rekommenderar ?

Lovar att återkomma efter min vistelse !
Citera
2018-09-21, 10:25
  #785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Om ett par veckor bär det av på en weekend till Bukarest efter att spontant hittat billigt flyg. Kan ni rekommendera några trevliga barer som studenterna hänger på? Jag tänkte förutom att utforska, dricka öl också att besöka gymmet men verkar som många gym endast erbjuder månadskort? Vilket börjar bli standard överallt.

Kan ni rekommendera några gym där man kan betala per besök? Det kan vara ett enkelt gym med fria vikter osv.

Jag tänkte också se lokala fotbollslaget spela match, något ni rekommenderar ?

Lovar att återkomma efter min vistelse !

Jag är lite väl gammal för att hänga på student-hak, men ett av mina favoritställen, Control Club, ska visst ha students nights tisdagar.
Men är barer av lite enklare, "studentikos" karaktär du letar efter så är säkert Lipscani (gamla stan) nåt för dig.

Gällande gym är det inte svårare än att du trillar in på random ställe och drar en rövare om att du precis flyttat hit, letar efter ett gym och vill ha en provträning för att utvärdera.

Jag har bara varit på CL matcher här när bra lag från större ligor har besökt. Med min mycket begränsade erfarenhet av rumänsk fotboll är slutsatsen att den mest suger.
Citera
2018-09-26, 10:58
  #786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Jag är lite väl gammal för att hänga på student-hak, men ett av mina favoritställen, Control Club, ska visst ha students nights tisdagar.
Men är barer av lite enklare, "studentikos" karaktär du letar efter så är säkert Lipscani (gamla stan) nåt för dig.

Gällande gym är det inte svårare än att du trillar in på random ställe och drar en rövare om att du precis flyttat hit, letar efter ett gym och vill ha en provträning för att utvärdera.

Jag har bara varit på CL matcher här när bra lag från större ligor har besökt. Med min mycket begränsade erfarenhet av rumänsk fotboll är slutsatsen att den mest suger.


Jag var på Control Club ett par gånger och det var rätt najs miljö. Maten var ingen höjdare och fick dessutom vänta väldigt, väldigt länge på maten. I övrigt var Bukarest en trevlig stad, långt ifrån en favorit i Europa. Jag hade nog hellre valt att utforska Transylvanien. Jag var aldrig iväg på ett gym då jag dels bara var där 3 nätter men så var jag inte säker på att om jag skulle kunna träna där.

Det var väldigt livat i gamla stan om nätterna, var själv inte särskilt delaktig då jag reste/söp ensam men jag observerade det under mina promenader. Bukarest kändes väldigt säkert och jag ser mer romer under en dag i Sverige än vad jag gjorde under hela resan i Bukarest.
Citera
2018-09-26, 20:00
  #787
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag tycker att det är skoj med storhetsvansinniga lämningar från kommunisttiden och Bulgarien är rena guldgruvan! Vad finns det för kul i Rumänien? Det enda jag vet är parlamentsbyggnaden i Bukarest som tycks vara lagom överdriven för att falla mig i smaken! Vad finns det mer för kul gamla betongkolosser att besöka, övergivna eller ej? Ceaucescu var ju personlig vän med Kim Il-Sung i Nordkorea så han borde ju onekligen ha haft koll på bitarna tycker man..

Hur gör man, vad kostar det och hur lång tid tar det att ta sig till Chisinau i Moldavien? Tanken är att jag tänkte försöka ta mig till Transnistrien när jag ändå är i krokarna.

Hur gör man, vad kostar det och hur lång tid tar det att ta sig till Draculas borg?
Citera
2018-09-30, 13:36
  #788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag tycker att det är skoj med storhetsvansinniga lämningar från kommunisttiden och Bulgarien är rena guldgruvan! Vad finns det för kul i Rumänien? Det enda jag vet är parlamentsbyggnaden i Bukarest som tycks vara lagom överdriven för att falla mig i smaken! Vad finns det mer för kul gamla betongkolosser att besöka, övergivna eller ej? Ceaucescu var ju personlig vän med Kim Il-Sung i Nordkorea så han borde ju onekligen ha haft koll på bitarna tycker man..

Hur gör man, vad kostar det och hur lång tid tar det att ta sig till Chisinau i Moldavien? Tanken är att jag tänkte försöka ta mig till Transnistrien när jag ändå är i krokarna.

Hur gör man, vad kostar det och hur lång tid tar det att ta sig till Draculas borg?

Större delen av Bukarest centrum är ju ett enda stort monument i betong över kommunistisk smaklöshet

Chisinau flyger du enklast till från Bukarest Går dagligen om jag minns rätt.

Om du med "Draculas borg" menar slottet i Bran (som Bran Stoker inspirerades av men som Vlad Tepes bara lär ha besökt en gång) så kör du dit från Bukarest på runt tre timmar.
Sighisoara, där Tepes föddes och bodde större del av livet är det lite längre till. Tar nog 5-6 timmar med bil.
Ska finnas nåt slott till där han faktiskt huserade som regent när han inte var ute och bankade på turkar, men jag har glömt vart det ligger.
Ingen aning om det går med tåg eller buss. Jag hade hyrt en bil och kört om du vill ut i landet och se. Kollektiv-trafik är långsamt och allmänt otrevligt här, i mitt eget högst personliga tycke.
Citera
2018-10-01, 21:09
  #789
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Större delen av Bukarest centrum är ju ett enda stort monument i betong över kommunistisk smaklöshet

Chisinau flyger du enklast till från Bukarest Går dagligen om jag minns rätt.

Om du med "Draculas borg" menar slottet i Bran (som Bran Stoker inspirerades av men som Vlad Tepes bara lär ha besökt en gång) så kör du dit från Bukarest på runt tre timmar.
Sighisoara, där Tepes föddes och bodde större del av livet är det lite längre till. Tar nog 5-6 timmar med bil.
Ska finnas nåt slott till där han faktiskt huserade som regent när han inte var ute och bankade på turkar, men jag har glömt vart det ligger.
Ingen aning om det går med tåg eller buss. Jag hade hyrt en bil och kört om du vill ut i landet och se. Kollektiv-trafik är långsamt och allmänt otrevligt här, i mitt eget högst personliga tycke.


Poenari är det "riktiga" slottet

https://en.wikipedia.org/wiki/Poenari_Castle

men som turist (såvida man inte är en inbiten dracula fantast) kan man nöja sig med Bran. Var dock förberedd på att det är mycket turister där och en hel by nedanför slottet där alla butiker och restauranger har saker i draculatema till försäljning.
Citera
2018-10-02, 20:37
  #790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Hur gör man, vad kostar det och hur lång tid tar det att ta sig till Chisinau i Moldavien? Tanken är att jag tänkte försöka ta mig till Transnistrien när jag ändå är i krokarna.

Vill man göra på det riktigt klassiska viset tar man nattåget mellan städerna. Går varje dag och du kommer att få dig en riktig sovjetupplevelse då de fortfarande rullar med samma tåg som under unionen. Dessutom stannar man på gränsen mellan Moldavien och Rumänien och byter hjul på tåget då rälsen i de båda länderna är olika bred. Och ja, man får röka på tåget
Citera
2018-10-03, 20:22
  #791
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Vill man göra på det riktigt klassiska viset tar man nattåget mellan städerna. Går varje dag och du kommer att få dig en riktig sovjetupplevelse då de fortfarande rullar med samma tåg som under unionen. Dessutom stannar man på gränsen mellan Moldavien och Rumänien och byter hjul på tåget då rälsen i de båda länderna är olika bred. Och ja, man får röka på tåget

Hahaha!!! För en tripp till Transnistrien är ju det här den självklara uppvärmingen! Det är sådant här jag vill höra!
Citera
2018-10-03, 20:28
  #792
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Större delen av Bukarest centrum är ju ett enda stort monument i betong över kommunistisk smaklöshet

Det här låter som något för mig! Hela skiten rasade väl i jordbävningen 1960 varpå Ceaucescu ringde upp sin polare Kim Il-Sung för smakråd. Kan ju inte bli annat än attraktivt för sådana som jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Chisinau flyger du enklast till från Bukarest Går dagligen om jag minns rätt.

Tack men se ovan! Finns mer "intressanta" alternativ ser det ut som, hehe..

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Om du med "Draculas borg" menar slottet i Bran (som Bran Stoker inspirerades av men som Vlad Tepes bara lär ha besökt en gång) så kör du dit från Bukarest på runt tre timmar.

Det här är nog det jag far efter. En kompis var där på 90-talet och när jag kollar på nätet så är det här det ställe jag tror han menar. Jag får kolla helt enkelt. Stort tack för all info!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f628144

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback