Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-24, 18:16
  #625
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VILD_PUNG
Vet någon hur lång tid det tar innan en uppsats registreras i Urkund?

Jag tänkte nämligen använda mig av samma uppsats som en kompis som går i en annan skola. Han lämnar in sin uppsats på onsdag och jag lämnar in samma uppsats till min lärare på fredagen. Vad tros om det?
DIn kompis har rätt att motsätta sig registrering av hans uppsats i Urkund.
Citera
2017-04-24, 19:53
  #626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Skulle jag klara mig förbi urkund om jag har en kompis uppsats som jag sätter mig ner och skriver om den? Alltså med olika meningsbyggnad, ordval etc.

Urkund signalerar plagiarism i olika grader. Ju fler ord systemet upptäcker som är precis samma som i ett dokument online, ju högre procentuell andel "fusk" visar den. Sen om du hänvisar till källan är en annan femma. Men om du nu ska kopiera av din kompis, kasta inte om meningarna för det kommer urkund visa direkt.

Mitt tips är att du skriver precis med dina egna ord men bara den att du har kompisens arbete som "influene" och får "ideer" från den.

MVH
Citera
2017-04-27, 13:48
  #627
Medlem
gollys avatar
Hur är det med bilagor? Körs det via urkund det med? Tänker på om man hänvisar till en bilaga i sin text.

Vill minnas att bilagor inte får köras i urkund. Kan ha fel dock.
Citera
2017-04-27, 14:31
  #628
Medlem
Gregory.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Skulle jag klara mig förbi urkund om jag har en kompis uppsats som jag sätter mig ner och skriver om den? Alltså med olika meningsbyggnad, ordval etc.

Beror på om den finns i deras register.
Citera
2017-04-27, 15:30
  #629
Medlem
gollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Beror på om den finns i deras register.
Menar du om bilagan finns inlagd som bilaga i deras system? Eller innehållet i bilagan är detsamma som redan finns?
Citera
2017-08-01, 18:56
  #630
Medlem
Hur översätter man smidigast en uppsats från ett annat språk till svenska, utan att åka fast? Jag kommer inte använda mig av Google Translate, då jag behärskar språket som jag ska översätta ifrån till fullo.
Citera
2017-11-08, 12:38
  #631
Medlem
Hej, har en fundering om urkund även undersöker bilder. TIllexmpel om man tar en bild från google eller facebook som man själv inte har tagit och skickar in den på fotografiskursen som man har i skolan?
Citera
2018-01-23, 01:45
  #632
Medlem
Loveflowers avatar
Kan en lärare ladda upp dokument till urkund i efterhand utan att mailet skickats till lärarens urkund adress? Måste man godkänna att dokumentet skickas till urkund?
Citera
2018-05-22, 14:44
  #633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tovalarsson
Hej, har en fundering om urkund även undersöker bilder. TIllexmpel om man tar en bild från google eller facebook som man själv inte har tagit och skickar in den på fotografiskursen som man har i skolan?


Ändra på typ en pixel så kommer det inte gå om de ej använder sig av någon algoritm med artificiell intelligens typ. Men det känns osannolikt
Citera
2018-05-22, 17:38
  #634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveflower
Kan en lärare ladda upp dokument till urkund i efterhand utan att mailet skickats till lärarens urkund adress? Måste man godkänna att dokumentet skickas till urkund?

En lärare laddar upp vad denne önskar gentemot Urkund. Det någon ovan skrev om handlar sannolikt om huruvida uppsatsen skall laddas mot sökbar databas, offentligt, exempelvis DiVA.
Citera
2018-05-23, 08:43
  #635
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovalarsson
Hej, har en fundering om urkund även undersöker bilder. TIllexmpel om man tar en bild från google eller facebook som man själv inte har tagit och skickar in den på fotografiskursen som man har i skolan?

Om läraren är någorlunda kunnig kommer denna lärare söka på bilderna som skickas in via google bildsök vilket gör att det är ganska stor risk att du blir påkommen.

Är enkelt att ladda upp bidler där och se om det finns liknande bilder någonstans på nätet, så tar minimal tid för läraren att göra det.
Citera
2018-05-23, 09:54
  #636
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
Du kan få dom bortplockade om du vill. Det fanns som alternativ för mig när jag lämnade in uppsatser som gick via Urkund.

Jag skulle tro att de som skapar ett originalverk gärna lånar ut det till "urkund" för att minska risken för att deras verk plagieras av andra. Det blir ju lite som att skydda sitt eget verk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback