2012-06-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatCharlie
Nån som studerat vid ett UoL och har bott på/haft polare som bott vid International Hall?

Vilken UoL-skola har normalt den bästa Freshers Week? Har hört att SOAS inte är någon hit, så jag tänkte se om man kunde röra sig till någon av de andras fester.. :P

UCL!
Har bast events av alla londonskolorna. Och inom gangavstand.

Pa alla UoL (och UCL) Halls jag varit ar maten helkass, men det ar enklare att ata dar, samt ganska kul med kompisar etc.
Citera
2012-06-11, 18:47
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynhilde
Hej alla Flashbackare!

Har en förfrågan till Er som är tillräckligt insatta angående om någon vet hur St Andrews står sig mot Edinburgh i Historia? Speciellt undergraduate programmet i medeltid/tidig modern tid, men även rent generellt.

Och hur ser Universiteten på att man redan har pluggat ämnet i Sverige i 1½ - 2 år, men inte tagit en examen, om man nu ska söka in till UK. Cirka 85-90% VG i kurserna hittills. Har tagit fristående kurser Historia 1,2,3 etc. och alltså inte gått ett program men vill verkligen gå hela vägen och ha det som jobb på en universitetsnivå i.e. forska. Men den svenska undervisningen är inget att hurra för om man nu vill bli duktig, så synen faller således på universitet utomlands som håller en högre nivå och ett bättre tempo med mer lektioner. Kom även precis in på en "forskarskola" i Rom under sommaren med 24 andra internationella studenter samt fått ett stipendium på 7000 riksdaler. Något som borde vara i min favör om jag nu söker mig till UK efter sommaren.

Tacksam för all input angående mina frågor,

M.v.h. Bryn
Nu var det visserligen ett tag sedan jag kikade pa detta, jag avslutade min undergraduate forra aret och sokte alltsa for 4-5 ar sedan. Det jag kommer ihag, och aven det jag horde under mina studier, ar att St. Andrews har det hogst ansedda historia-programmet av de tva, de ligger i framkant i hela UK. Hade jag varit du hade jag forsokt titta pa vad for larare som finns vid respektive universitet och se hur val de passar in i dina intressen. Detta kanske kanns lite val tidigt i din akademiska karriar men har i min erfarenhet oftast betalat sig senare.

Att ha last enskilda kurser tidigare ar inget som kommer paverka dig negativt. Generellt ar studenter valdigt unga nar de borjar pa universitet i UK och lite erfarenhet brukar uppskattas. Stipendier och liknande vager sjalvfallet aven det tungt och har du bara hyffsade gymnasiebetyg och inte gor bort dig totalt pa IELTS/TOEFL (eller vad de nu begar) sa tror jag du har stora chanser att komma in.

Lycka till!
Citera
2012-06-11, 19:57
Medlem
Citat:
Sorgligt tyst det har varit här det senaste.
Misstänker att de flesta änligen är klara med sina exams och nu njuter av livet

Ni erfarna, vilket bolag är bäst i form av bank? Jag har förstått att jag ej kan ordna med ett studentkonto utan det mer måste vara ett konto för "nyanlända"? Någon som vet vilka är bra? (Ska som sagt studera i London, om det gör någon skillnad)

Och, rent generellt, om man ska bo i skolans egna boende - hur många dagar innan kursstart tillåts man normalt flytta in? Får inte svar på om jag fått något rum förän 6 juli, men jag gillar att ha lite förplanering.
Nån som studerat vid ett UoL och har bott på/haft polare som bott vid International Hall?

Vilken UoL-skola har normalt den bästa Freshers Week? Har hört att SOAS inte är någon hit, så jag tänkte se om man kunde röra sig till någon av de andras fester.. :P
UCL/King's for freshers.

Jag har bott pa international hall sa bara att fraga pa om du vill veta nagot.
Citera
2012-06-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Nu var det visserligen ett tag sedan jag kikade pa detta, jag avslutade min undergraduate forra aret och sokte alltsa for 4-5 ar sedan. Det jag kommer ihag, och aven det jag horde under mina studier, ar att St. Andrews har det hogst ansedda historia-programmet av de tva, de ligger i framkant i hela UK. Hade jag varit du hade jag forsokt titta pa vad for larare som finns vid respektive universitet och se hur val de passar in i dina intressen. Detta kanske kanns lite val tidigt i din akademiska karriar men har i min erfarenhet oftast betalat sig senare.

Att ha last enskilda kurser tidigare ar inget som kommer paverka dig negativt. Generellt ar studenter valdigt unga nar de borjar pa universitet i UK och lite erfarenhet brukar uppskattas. Stipendier och liknande vager sjalvfallet aven det tungt och har du bara hyffsade gymnasiebetyg och inte gor bort dig totalt pa IELTS/TOEFL (eller vad de nu begar) sa tror jag du har stora chanser att komma in.

Lycka till!

Tack för svaret, det uppskattas!

M.v.h. Bryn
Citera
2012-06-12, 18:20
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 219
UCL!
Har bast events av alla londonskolorna. Och inom gangavstand.

Pa alla UoL (och UCL) Halls jag varit ar maten helkass, men det ar enklare att ata dar, samt ganska kul med kompisar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av ponjavic
UCL/King's for freshers.

Jag har bott pa international hall sa bara att fraga pa om du vill veta nagot.
Låter som om UCLs Freshers är dumt att missa då. Något speciellt event som jag verkligen inte borde missa?

Är maten helkass för brittisk standard, eller svensk standard?
Specifikt om IH som jag undrar är följande;
1. Är maten verkligen så hemsk?
2. Hur mycket pengar la du på mat ändå i veckan?
3. Fanns det något utrymme där man kan förvara mat alls? Eg. för mackor, drickor etc?
4. Hur är sängarna?
5. Blir dom döförbannade om man beställer grejer från IKEA o shippar till reception i ens namn?
6. Får man någon kontakt med folk alls där, eller hänger man främst med "sina egna"?
7. Hur var ration med britter/internationella(/EU) studenter?
8. Och viktigast av allt. Hur var toaletterna/duscharna? Är lite rädd för att dela det med folk som flyttar hemifrån för första gången och tror att deras mamma är där och ska städa upp efter en hela tiden.
Citera
2012-06-13, 16:43
Medlem
Citat:
1. Är maten verkligen så hemsk?
2. Hur mycket pengar la du på mat ändå i veckan?
3. Fanns det något utrymme där man kan förvara mat alls? Eg. för mackor, drickor etc?
4. Hur är sängarna?
5. Blir dom döförbannade om man beställer grejer från IKEA o shippar till reception i ens namn?
6. Får man någon kontakt med folk alls där, eller hänger man främst med "sina egna"?
7. Hur var ration med britter/internationella(/EU) studenter?
8. Och viktigast av allt. Hur var toaletterna/duscharna? Är lite rädd för att dela det med folk som flyttar hemifrån för första gången och tror att deras mamma är där och ska städa upp efter en hela tiden.
1: Vissa klagade, andra gjorde inte det. Jag hade inga problem alls, det var hyffsat bra och otroligt socialt. Mycket battre an gymnasiematen iaf.
2: Lite pa nudelsoppa och flingor, men kanske 5 pund i veckan max. (aret innan da jag bodde i lagenhet var det typ 30-40 i veckan)
3: Finns ett kylskap/frys + mikrovagsugn sa man kan leva ando. Sjalv kopte jag en elektrisk platta och lagade mat i rummet, vilket man inte far men det var flera som gjorde detta ocksa.
4: Inget speciellt. Tank hostel...
5: Man kan inte bestalla grejer fran IKEA i England. De ar jattebra med paket och dylikt. Folk tar med sig soffor och skit och moblerar ando sa det ska inte va nagra problem.
6: Jag var valdigt osocial relativt sett men joinade ando events och kakade med random folk pa luncherna (manniskorna dar ar otroligt sociala och trevliga sa detta ar nog det basta med att bo dar).
7: Javla blandat, massa asiater men de sag man inte sa mycket, bland de som hangde pa pubben blev det kanske 20% asiater (med indier) 30% engelsman och 50% europeer.
8: Det finns stora rum for duscharna, det ar 4-5 bas i varje (precis som duschar i gymmet fast det ar ju bas sa det blir lite mer privat). Samma sak med toaletterna, fanns nagra privata men de flesta ar i bas (som pa flygplatser).
Citera
2012-06-13, 17:06
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
1: Vissa klagade, andra gjorde inte det. Jag hade inga problem alls, det var hyffsat bra och otroligt socialt. Mycket battre an gymnasiematen iaf.
2: Lite pa nudelsoppa och flingor, men kanske 5 pund i veckan max. (aret innan da jag bodde i lagenhet var det typ 30-40 i veckan)
3: Finns ett kylskap/frys + mikrovagsugn sa man kan leva ando. Sjalv kopte jag en elektrisk platta och lagade mat i rummet, vilket man inte far men det var flera som gjorde detta ocksa.
4: Inget speciellt. Tank hostel...
5: Man kan inte bestalla grejer fran IKEA i England. De ar jattebra med paket och dylikt. Folk tar med sig soffor och skit och moblerar ando sa det ska inte va nagra problem.
6: Jag var valdigt osocial relativt sett men joinade ando events och kakade med random folk pa luncherna (manniskorna dar ar otroligt sociala och trevliga sa detta ar nog det basta med att bo dar).
7: Javla blandat, massa asiater men de sag man inte sa mycket, bland de som hangde pa pubben blev det kanske 20% asiater (med indier) 30% engelsman och 50% europeer.
8: Det finns stora rum for duscharna, det ar 4-5 bas i varje (precis som duschar i gymmet fast det ar ju bas sa det blir lite mer privat). Samma sak med toaletterna, fanns nagra privata men de flesta ar i bas (som pa flygplatser).
Tack så jättemycket för dina utförliga svar!
Var lite orolig att det inte fanns någon förvaringsplats för drickor o frukt och sådanna saker.
Inte beställa från IKEA? Ooops. Då får jag tänka om lite.
Nu får jag bara vänta ca 3 veckor innan jag får svar på om jag får plats på IH eller inte

Sen tänkte jag ang Oyster Cards. Hur ofta rör man sig utanför zone 2? Jag tänkte ordna med ett (årskort) för zone 1-2 bara, iom att alla campus, boende och libraries kommer ligga i zone 1.
Citera
2012-06-13, 17:26
Medlem
Citat:
Var lite orolig att det inte fanns någon förvaringsplats för drickor o frukt och sådanna saker.
Nu får jag bara vänta ca 3 veckor innan jag får svar på om jag får plats på IH eller inte

Sen tänkte jag ang Oyster Cards. Hur ofta rör man sig utanför zone 2? Jag tänkte ordna med ett (årskort) för zone 1-2 bara, iom att alla campus, boende och libraries kommer ligga i zone 1.
Manadskort (student) Oyster zon 1-2 ar standard, du kommer inte behova mer.
Saftigt dyrt dock, £78.40
Citera
2012-06-13, 18:01
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Manadskort (student) Oyster zon 1-2 ar standard, du kommer inte behova mer.
Saftigt dyrt dock, £78.40
Jag tänkte dra till med årskortet för £816 - blir bara £68/m då. Lika bra känns det som, minimera kostnaden så mycket som möjligt. Men det var det jag behövde höra, att jag inte kommer behöva ett för fler zoner
Citera
2012-06-13, 18:41
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Jag tänkte dra till med årskortet för £816 - blir bara £68/m då. Lika bra känns det som, minimera kostnaden så mycket som möjligt. Men det var det jag behövde höra, att jag inte kommer behöva ett för fler zoner

Men tänker du befinna dig i London året runt?
Citera
2012-06-13, 20:37
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Men tänker du befinna dig i London året runt?
Nja, jag verkar ev ha fått "sommarjobb" i Dubai nästa sommar. Men inget är säkert. Kändes ändå om om det det var vettigt. Om jag bara spenderar 10 månader i London på hela året, så förlorar jag bara typ 2-3 pund per månad. Det kan hända att jag blir kvar i London under sommaren med, vem vet..
Citera
2012-06-14, 00:45
Medlem
Citat:

Läser du IB? Har du någon backup plan om allt med universitet skiter sig? Fan vad jag låter negativ, men är bara nyfiken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in