Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 08:34
  #7921
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effa90
Tack för hjälpen!

Har efter vidare tanke kommit fram till att satsa helt på CBS. Krav för GMAT finns inte, dessutom kommer jag nu har mer tid att fokusera på mina betyg vilket kan betyda att jag går ut med 60% VG istället.

Utbytestermin kommer jag göra snart. T2 skolan jag pluggar på har förvånansvärt många toppskolor som partner, vi snackar flera Top 20 - Financial Times rankade skolor. Hoppas kunna få en edge på CV:et i och med min ansökan till CBS.

Har inga planer på att jobba utomlands under den närmsta tiden efter mina studier, min avsikt är att bosätta mig och jobba i Stockholm. Frågan är då om det ens skulle vara någon skillnad ifall jag hade valt HHS istället för CBS.

Förstår inte, vad är det som stoppar dig från att söka både HHS och CBS? Är väl bara att plugga på GMAT, söka HHS och hoppas på det bästa även om du samtidigt söker CBS? Vill du jobba i Stockholm är det alltid en fördel att ha läst på HHS.
Citera
2018-08-05, 16:41
  #7922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Förstår inte, vad är det som stoppar dig från att söka både HHS och CBS? Är väl bara att plugga på GMAT, söka HHS och hoppas på det bästa även om du samtidigt söker CBS? Vill du jobba i Stockholm är det alltid en fördel att ha läst på HHS.
Det förutsätter att jag skriver GMAT och får ett okej resultat.

Jag har 4 terminer kvar och just nu vill jag lägga min energi på att uppnå ett 60% VG, och hoppas på att detta ska räcka för en reserverad plats på CBS.

Om jag får känslan av att betyget är prickat, så kan jag tänka mig att påbörja GMAT plugget under nästa sommar, men ärligt talat så känner jag att jag inte är gjord av det rätta virket för att uppnå ett 650+ GMAT och således kommer jag bara offra min tid, pengar och potentiellt sätt mina betyg som förhoppningsvist ska ta in mig på CBS.

Jag har dock aldrig skrivit GMAT tidigare, eller öppnat en GMAT bok fördendelen, ändå får jag känslan av att matematiken kommer vara den avgörande faktorn som kommer ta kol på mig och resultera i ett kasst resultat.

Därför känner jag att jag bör spela på det säkra kortet, CBS.
Citera
2018-08-05, 18:22
  #7923
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effa90
Det förutsätter att jag skriver GMAT och får ett okej resultat.

Jag har 4 terminer kvar och just nu vill jag lägga min energi på att uppnå ett 60% VG, och hoppas på att detta ska räcka för en reserverad plats på CBS.

Om jag får känslan av att betyget är prickat, så kan jag tänka mig att påbörja GMAT plugget under nästa sommar, men ärligt talat så känner jag att jag inte är gjord av det rätta virket för att uppnå ett 650+ GMAT och således kommer jag bara offra min tid, pengar och potentiellt sätt mina betyg som förhoppningsvist ska ta in mig på CBS.

Jag har dock aldrig skrivit GMAT tidigare, eller öppnat en GMAT bok fördendelen, ändå får jag känslan av att matematiken kommer vara den avgörande faktorn som kommer ta kol på mig och resultera i ett kasst resultat.

Därför känner jag att jag bör spela på det säkra kortet, CBS.

Gör ett provtest för att se var du ligger innan du börjar plugga. Då får du ändå en uppfattning av hur testet är utformat och hur långt ifrån ditt mål du är. Känns dumt att ge upp innan du ens undersökt hur svårt gmat faktiskt är.
Citera
2018-08-05, 19:45
  #7924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Gör ett provtest för att se var du ligger innan du börjar plugga. Då får du ändå en uppfattning av hur testet är utformat och hur långt ifrån ditt mål du är. Känns dumt att ge upp innan du ens undersökt hur svårt gmat faktiskt är.
Tack för tipset!

Vilket provtest är det du syftar på? Är det den på MBA.com?
Citera
2018-08-05, 21:46
  #7925
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effa90
Tack för tipset!

Vilket provtest är det du syftar på? Är det den på MBA.com?

GMATprep är det officiella, men har för mig att du hittar det på mba.com. Planera in att göra hela testet på en gång, dvs sätt dig utan distraktioner i tre timmar och gör båda delarna samtidigt så du faktiskt får en rättvis bild av hur bra du är.
Citera
2018-08-09, 12:57
  #7926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripoloski
Det stämmer inte. Det går ofantligt många fler på olika Indek utbildningar än det går på HHS. Det resulterar i att fler indek:are får jobb på företagen räknat i antal men fler % av studenterna från HHS får jobb på de företagen. HHS är också mycket bättre om du vill få ett jobb utomlands.

Vad är din källa på detta? Jobbar på ett av de ställena som nämns och vi anställer då iaf inte fler från indek än hhs.
Citera
2018-08-10, 19:57
  #7927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogueTrader
Vad är din källa på detta? Jobbar på ett av de ställena som nämns och vi anställer då iaf inte fler från indek än hhs.

En kompis med mycket god insyn i ett större MC-bolag. Kanske skiljer sig från företag till företag.
Citera
2018-08-12, 15:34
  #7928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Vill du jobba i Stockholm är det alltid en fördel att ha läst på HHS.

Är det verkligen alltid fördelaktigt att ha läst på HHS? Med antagandet att man har valet att studera på säg LSE eller Oxford, är det fortfarande bäst välja HHS utifrån ett arbetsperspektiv i Stockholm?
Citera
2018-08-12, 16:35
  #7929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Är det verkligen alltid fördelaktigt att ha läst på HHS? Med antagandet att man har valet att studera på säg LSE eller Oxford, är det fortfarande bäst välja HHS utifrån ett arbetsperspektiv i Stockholm?

Företagen i Stockholm besöker ju HHS, men väldigt få som åker över till England och besöker skolorna där. Vissa företag filtrerar dessutom på sin hemsida: "Har du pluggat på KTH eller HHS, tryck här; övriga skolor, tryck här".

Sen bygger du ju upp ett kontaktnät med de andra studenterna på HHS, som i större utsträckning än de i Engelska skolor har sina karriärer i Stockholm.
Citera
2018-08-12, 16:51
  #7930
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Företagen i Stockholm besöker ju HHS, men väldigt få som åker över till England och besöker skolorna där. Vissa företag filtrerar dessutom på sin hemsida: "Har du pluggat på KTH eller HHS, tryck här; övriga skolor, tryck här".

Sen bygger du ju upp ett kontaktnät med de andra studenterna på HHS, som i större utsträckning än de i Engelska skolor har sina karriärer i Stockholm.

Har du något faktiskt exempel på webbsidor som har ett sådant filter?
Citera
2018-08-12, 20:29
  #7931
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Är det verkligen alltid fördelaktigt att ha läst på HHS? Med antagandet att man har valet att studera på säg LSE eller Oxford, är det fortfarande bäst välja HHS utifrån ett arbetsperspektiv i Stockholm?

I ett allt-annat-lika-scenario och utifrån ett arbetsmarknadsperspektiv i just Stockholm så skulle jag säga ja. Läste själv kandidaten på ett av G5-universiteten i UK och min erfarenhet var att det inte var till en fördel överhuvudtaget när jag sökte jobb i Stockholm. Medan jag fick intervjuer lite överallt i London fick jag knappt någon respons alls i Stockholm. Har även hört om liknande erfarenheter från andra utlandssvenskar, och att utländska toppuniversitet ger relativt dålig avkastning på svenska arbetsmarknaden diskuteras även i UCAS-tråden.

Vad det beror på är lite svårt att sia om. Det skulle ju kunna bero på att det är mycket färre positioner i Stockholm och därmed fler sökande per plats och mer selektiv rekrytering. Men om jag söker runt på LinkedIn bland nyanställda inom finans- och konsultbranschen och jämför deras meriter med mina dåvarande så är det ingenting som tyder på att de som studerat i Sverige har bättre CV:n, snarare tvärtom. Mitt personliga intryck är att rekryterare i Sverige inte verkar ha särskilt bra koll på utländska universitet eller på hur ruskigt bra vissa av dem faktiskt är, och att det därför inte ger någon särskild skjuts i rekryteringsprocessen. Men det är en högst subjektiv åsikt så klart.
Citera
2018-08-18, 10:55
  #7932
Medlem
Vilka småttingsaktiviteter bör man gå på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback