Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 11:51
  #7645
Medlem
Asturiass avatar
Rektor Strannegård skriver idag i SvD om mångfald, den nya antagningskvoten, samt att nuvarande antagning är orättvis då studenter med akademiska föräldrar är överrepresenterade på skolan.

Vad är era åsikter kring skolans nya riktning? Är det till studenternas gagn att rektorn försöker tvätta bort skolans stämpel som Sveriges elitutbildning?

https://www.svd.se/sann-meritokrati-...n-elitforaktet
Citera
2017-03-17, 13:08
  #7646
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Rektor Strannegård skriver idag i SvD om mångfald, den nya antagningskvoten, samt att nuvarande antagning är orättvis då studenter med akademiska föräldrar är överrepresenterade på skolan.

Vad är era åsikter kring skolans nya riktning? Är det till studenternas gagn att rektorn försöker tvätta bort skolans stämpel som Sveriges elitutbildning?

https://www.svd.se/sann-meritokrati-...n-elitforaktet

Jag kan absolut inte se något egenvärde i att det måste finnas en viss andel studenter utan akademiker som föräldrar, och det säger jag som HHS-alumn som tillhörde just den minoriteten av studenter vars föräldrar inte har någon högre utbildning (ingen av mina föräldrar har ens gått gymnasiet).

Det vettigaste är att antagning sker på mätbara meriter, och även om betyg inte nödvändigtvis sätts enhetligt i hela landet så är det så vitt jag kan se ändå det minst dåliga sättet att hantera antagningar på. Om man tar in mindre studievana/-kapabla studenter som någon sorts självändamål och resultatet blev en sänkning av den akademiska nivån så kan jag inte se att det är till fördel för någon.
Citera
2017-03-17, 13:37
  #7647
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Rektor Strannegård skriver idag i SvD om mångfald, den nya antagningskvoten, samt att nuvarande antagning är orättvis då studenter med akademiska föräldrar är överrepresenterade på skolan.

Vad är era åsikter kring skolans nya riktning? Är det till studenternas gagn att rektorn försöker tvätta bort skolans stämpel som Sveriges elitutbildning?

https://www.svd.se/sann-meritokrati-...n-elitforaktet

Givetvis trams, och dessutom just den typen av trams man hoppas att exempelvis HHS ska stå emot.

Citat:
Här börjar vi skönja meritokratins akilleshäl: att meriter alltför ofta korrelerar med plutokrati och aristokrati.

Det otroligt lättförståeliga sambandet mellan framgångsrika och ambitiösa földrar och dito barn, som även Strannegård noterar, finns förstås och är starkt. Det är inte problematiskt och behöver inte problematiseras. De duktigaste, på homogena och mätbara meriter, ska förstås tas in, och övriga ska inte tas in.

Citat:
Låg representation av kvinnor och etniska minoriteter på alltför många maktpositioner i Sverige vittnar om att meritokratin inte är så självklar som vi förleds att tro.

Här gör Strannegård det otroliga misstaget att bara kolla på en ögonblicksbild. Ja, i dag är det förhållandevis få kvinnor på många högre positioner. Det Strannegård inte noterar är att det beror på hur samhället såg ut för kanske 50 år sedan - i dag utbildas det däremot fler kvinnor än män vilket förstås kommer speglas i styrelser och höga politiker inom ett antal år.

Att vi i dag har många invandrare, men inte så många på höga positioner är på samma sätt inte konstigt. De invandrare som finns i Sverige har i stor utsträckning kommit hit i första eller andra generationen. Då har man självklart svårare än den infödda befolkningen med språk, arbete, utbildning m.m. Vi bor inte i USA där många "etniska minoriteter" har bott i landet i hundratals år.
Citera
2017-03-17, 14:01
  #7648
Medlem
Visst behöver jag inte oroa mig om jag har mellan 19,58-19,67 och jag räknar inte med meritpoäng. Tänkte mest på hur betygskravet ändras efter att man nu tar bort BIEX.
Citera
2017-03-17, 16:15
  #7649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Rektor Strannegård skriver idag i SvD om mångfald, den nya antagningskvoten, samt att nuvarande antagning är orättvis då studenter med akademiska föräldrar är överrepresenterade på skolan.

Vad är era åsikter kring skolans nya riktning? Är det till studenternas gagn att rektorn försöker tvätta bort skolans stämpel som Sveriges elitutbildning?

https://www.svd.se/sann-meritokrati-...n-elitforaktet

Låter man Strannegård fortsätta med sin vänstervridna agenda kommer HHS inte kvarhålla sin plats som toppskola länge till. Det är sorgligt att samtida svensk naivitet och politik kan tillåtas inverka på högskoleutbildningar på detta vis. Sedan kan jag inte förstå vad som är så hemskt med att vara en "elitskola"? Eliten är de bästa. Det är väl inget konstigt med att vilja vara bäst?

Det som lockar ambitiösa människor HHS är just hoppet eller känslan av att tillhöra en samhällelig elit. Att man vill urholka detta och bedriva "alla ska med" politik på Sveriges enda respektabla högskola gör mig och många andra på skolan upprörda. Man ska inte blunda för verkligheten att en av de största fördelarna med en utbildning från HHS är att skolans namn väger tungt på CV:t och ger intrycket av en elitstudent.

Slutligen: vem som helst kan, med betyg och ambition, komma in på HHS. Ingen studieavgift förekommer (tsk. från exempelvis Oxbridge), ingen väljs baserat på "legacy" (tsk. från exempelvis Harvard), osv. Att på något sätt påstå att HHS behöver en satsning för att göra skolan mer inkluderande, och att säga att avsaknaden av sådana satsningar blir skolans nedfall är vansinnigt. För till skillnad från mer elitistiska, selektiva skolor som Harvard, Oxbridge, LSE, Yale så ökar inte HHS i rankingar, utan faller snarare.
Citera
2017-03-17, 18:13
  #7650
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salmoncrunch
Visst behöver jag inte oroa mig om jag har mellan 19,58-19,67 och jag räknar inte med meritpoäng. Tänkte mest på hur betygskravet ändras efter att man nu tar bort BIEX.

Jag skulle bedöma att du har mer än 50% sannolikhet att komma in om du går ut gymnasiet med ett sådant jämförelsetal. Om du har möjlighet att skriva högskoleprovet så är det dock vettigt som en backup, även om antalet platser i den kvoten förblir så begränsat som det varit de senaste två åren med tillhörande höga poängkrav.
Citera
2017-03-20, 09:04
  #7651
Medlem
Hur ser folket som idag studerar på Handelshögskolan på möjligheten att pendla till Stockholm från exempelvis Norrköping/Linköping för att studera på HHS? Jag och min sambo kan av olika anledningar inte flytta till Stockholm, men jag är väldigt intresserad av att studera på just HHS. Någon här som pendlar eller har pendlat som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har 20.00 i betyg utan meritkurserna inräknade, så jag vet att jag kommer in om jag söker. Valet står mellan Indek på LiU och HHS, och då mest pga geografiska skäl tyvärr.
Citera
2017-03-20, 09:25
  #7652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wombattalion
Hur ser folket som idag studerar på Handelshögskolan på möjligheten att pendla till Stockholm från exempelvis Norrköping/Linköping för att studera på HHS? Jag och min sambo kan av olika anledningar inte flytta till Stockholm, men jag är väldigt intresserad av att studera på just HHS. Någon här som pendlar eller har pendlat som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har 20.00 i betyg utan meritkurserna inräknade, så jag vet att jag kommer in om jag söker. Valet står mellan Indek på LiU och HHS, och då mest pga geografiska skäl tyvärr.
Har ingen aning om hur lång tid det tar att pendla från Norrköping/Linköping men jag tror det som är avgörande är huruvida du kan plugga på tåget eller ej. Så länge du har en lugn sittplats där du kan läsa på tåget så gör det ju inte så mycket att det tar tid att pendla eftersom du helt enkelt kan byta en del av din studietid i skolan mot studietid på tåget. Är det däremot ett fullsatt tåg med flera byten så blir det nog betydligt jobbigare. Sen får du räkna med att ibland ha lektion/seminarium klockan 8:15, så då kan du ju räkna baklänges vilken tid du måste ta dig hemifrån. Jag skulle dock inte säga att det är vanligt att börja 8:15, men det händer.
Citera
2017-03-21, 07:44
  #7653
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombattalion
Hur ser folket som idag studerar på Handelshögskolan på möjligheten att pendla till Stockholm från exempelvis Norrköping/Linköping för att studera på HHS? Jag och min sambo kan av olika anledningar inte flytta till Stockholm, men jag är väldigt intresserad av att studera på just HHS. Någon här som pendlar eller har pendlat som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har 20.00 i betyg utan meritkurserna inräknade, så jag vet att jag kommer in om jag söker. Valet står mellan Indek på LiU och HHS, och då mest pga geografiska skäl tyvärr.

Det kan naturligtvis beroende på vissa faktorer (se föregående svar) fungera med själva studierna, men det blir nog svårt att skaffa sidomeriter i form av extrajobb och/eller kårengagemang. Eftersom sidomeriter är en ganska central del i att bli attraktiv på arbetsmarknaden när man är klar så är det tveksamt om det är en bra idé att satsa på HHS om det verkligen inte alls är möjligt att flytta till Stockholm. Kanske fungerar veckopendling (åka till Stockholm i början av veckan och tillbaka i slutet)? Det skulle i så fall förmodligen vara en bättre lösning än att dagpendla.
Citera
2017-03-25, 18:03
  #7654
Medlem
Det verkar som att HHS fortsätter tappa i mätningarna. http://www.di.se/nyheter/handelshogs...-i-ny-ranking/

Vad är det som händer egentligen? Deras bortförklaring med att de har ett litet antal studenter låter inte riktigt trovärdig, med tanke på att London Business School också endast har 2000 studenter men ändå rankas som näst bäst i världen.

Edit: Om man går in och läser om QS metodologi så skriver de dessutom att de korrigerar för storleken på lärosätet när de tar fram sin variabel om forskningsoutput.
__________________
Senast redigerad av Lupu 2017-03-25 kl. 18:15.
Citera
2017-03-25, 19:17
  #7655
Medlem
Väger mellan hhs och indek på KTH. Vad tror ni är bäst för framtiden med utgångspunkten att jag kan komma in på båda? Tänker då på att hhs tappar i rankingar och att branschen för rena ekonomister kanske inte är lika framtidssäker (?).
Citera
2017-03-26, 03:06
  #7656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdkIdk
Väger mellan hhs och indek på KTH. Vad tror ni är bäst för framtiden med utgångspunkten att jag kan komma in på båda? Tänker då på att hhs tappar i rankingar och att branschen för rena ekonomister kanske inte är lika framtidssäker (?).

Titta inte så mycket på rankingar. Det enda som egentligen har betydelse är om den arbetsgivaren du vill jobba för aktivt rekryterar från skolan du går på för den tjänst du vill ha som förstajobb. Handels är förmodligen lite vassare om du vill jobba med M&A t.ex. På lång sikt kommer båda programmen ge dig liknande möjligheter och eventuellt tak beror snarare på dina personliga egenskaper - inget fel på framtidsutsikterna för en handelsekonom.

Kolla snarare djupare på båda kursplanerna och fundera över vad du tycker är mer intressant. Värt att nämna är att det förmodligen är lättare att fixa bra jobb tidigare från Handels: Det räcker för många av de bästa studenterna att läsa klart en 3-årig bachelor istället för an femårig bachelor+master.

När du säger "rena ekonomister" så känns det som att du syftar på nationalekonomer (rätta mig om jag har fel). Men det är bara en inriktning på handels, så jag rekommenderar starkt att du kollar närmare på exakt vad båda programmen lär ut, vilka inriktningar du kan välja och vad dessa inriktningar innebär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback