2008-02-20, 18:03
Medlem
zpaxens avatar
Jag har byggt ihop datorn nu och nästan allt funkar prima. Problemet är att skärmen tappar kontakt med datorn ibland helt plötsligt. I början hände det väldigt ofta, men jag tror att efter jag installerat alla drivrutiner så blev det bättre. Så jag är tvungen att dra ut strömmen elller hålla in powerknappen ett tag. Sedan när jag startar den igen tappar den kontakten med skärmen igen. Men när man stänger av och sätter på datorn en gång till då går den igång. När jag säger tappar kontakten menar jag att det står en snabbis på datorn "no signal" och sedan stängs den av som om datorn är avslagen men det är den inte.

Hoppas jag kan få lite hjälp. Om inte någon kan, så kanske ni vet om det rör sig om moderkort, minne you name it.

MVH Jackeboy

Edit: Jag har testat tanka ner drivrutinerna från nvidias hemsida eftersom jag tänkte det kunde var gamla drivrutiner jag hade. Men det gjorde inte saken bättre.
Citera
2008-02-20, 21:08
Medlem
von Schmerzs avatar
Låter som glappkontakt. Skruva fast kabeln ordentligt i både dator och skärm, och testa med en annan om det inte hjälper.
Citera
2008-02-20, 22:00
Medlem
zpaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Låter som glappkontakt. Skruva fast kabeln ordentligt i både dator och skärm, och testa med en annan om det inte hjälper.

Nej jag är säker på det inte är det, eftersom det händer varje gång jag just startar om datorn och jag har testat att ta loss och skruva fast. Och skärmen är det inte fel på eftersom den funkar på den andra datorn.
Citera
2008-02-21, 03:36
Medlem
Cheeseballs avatar
Kanske glapp i kontakten på grafikkortet.
Citera
2008-02-21, 07:23
Medlem
zpaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeseball
Kanske glapp i kontakten på grafikkortet.

Men jag tror knappast det är glapp eftersom det alltid händer samma gång.
Men nu har jag ett annat problem, datorn hade stängt av sig under natten och när jag skulle starta den första gången gick det inte. Så jag bytte till ett annat eluttag och då gick den igång bara en liten stund. Fläktarna går precis igång å sedan stänger den av sig igen. Det låter mer och mer som the power supply inte klarar leverera ström.
Citera
2008-02-21, 08:09
Medlem
Doffwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpaxen
Det låter mer och mer som the power supply inte klarar leverera ström.

Nu vet jag inte vad du har för processor och kylare men om du har en kylfläns så var säker på att du tagit bort plasthöljet som sitter under kylflänsen som skyddar undersidan och kylpastan. Det glömde jag göra första gången jag byggde egen dator

Edit: Prova att ta ur och sätt i grafikkortet ibland, det kanske glappar
/Doffward
Senast redigerad av Doffward 2008-02-21 kl. 08:13.
Citera
2008-02-21, 20:24
Medlem
zpaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doffward
Nu vet jag inte vad du har för processor och kylare men om du har en kylfläns så var säker på att du tagit bort plasthöljet som sitter under kylflänsen som skyddar undersidan och kylpastan. Det glömde jag göra första gången jag byggde egen dator

Edit: Prova att ta ur och sätt i grafikkortet ibland, det kanske glappar
/Doffward

Nä plasthöljet ska inte vara kvar eftersom jag satte dit fläkten men sedan var tvungen att ta upp den igen och då såg jag det kommit kylpasta på processorn.

Men det med graffekortet är det inte. Men jag märkte en mycket intressant sak nu när jag gjorde uteslutningsmetoden. Jag ryckte ut en av de två sladdarna som går från nätagget till moderkortet när jag skulle ta bort ljudkortet. Sedan glömde jag sätta tillbaka den sladden till moderkortet och då starta den. Men så såg jag att skärmen inte funka och då kolla jag igen och märkte att jag glömt sätta dit sladden till moderkortet. När jag gör det blir det samma sak. Den startar upp en snabbis och sedan stängs den av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in