2008-02-19, 23:46
Medlem
timpakays avatar
Har kommit igång med detta underbara spel för ja, varken första eller sista gången. Har haft det på alla datorer utom min första som var för gammal och skruttig

Eftersom det är totalt överlägset alla andra civilization spel så tycker jag att det förtjänar en alldeles egen tråd. Hur spelar ni? Vilka strategier? Banor?

Hade en period där jag lirade lite online men vi som lirade var så olika bra så det var aldrig riktigt kul, samma person spöade skiten ur resten hela tiden. Nu för tiden blir det nästan uteslutet singleplayer och jag gillar verkligen scenariosen som kom med fantastic worlds. Klarade nyss ut scenarion mars på king som ryssland och spöade verkligen skiten ur alla andra.

Har utvecklat en expansiv defensiv spelstil, den funkar värdelöst i onlinelir men funkar perfekt i singleplayer. Fram till industritiden så har städerna nästan aldrig något försvar utan det finns i form av enheter på olika flaskhalspunkter. Därefter så brukar jag utrota en civilisation eller två för att sedan inta en defensiv position där jag mest techar framåt och klarar mig genom att alltid ha lite bättre enheter, kan producera lite snabbare.
Det värsta med denna spelstilen är när man når slutet av spelet och dom kvarvarande 3-4 civilisationerna allierar sig och anfaller en från alla kanter. Även om städerna är fullt utvecklade och har byggt försvar av alla dess former så är det smått påfrestande att kontant vara anfallen av bombflyg och battleships.

Aja nog för mig för tillfället, här har ni en länk där spelet kan skaffas!

http://rapidshare.com/files/72287069/Civilization_II_Multiplayer_Gold_Edition.zip
Citera
2008-02-20, 00:15
Medlem
goodmannerss avatar
Klart att det alltid finns plats för civ2... Den här tråden påminde mig att jag inte har kört på något år nu, dags att ominstallera antar jag...
På stora banor så är expansionist det enda sättet att lira om man inte vill göra svårt för sig själv, men ibland är det kul att lira små banor och satsa på offensiven på direkten, kan bli rejält utmanande på högre svårighetsgrader faktiskt!
Citera
2008-02-20, 10:50
Medlem
timpakays avatar
Aldrig prövat lira små banor faktiskt, om jag startar ett vanligt lir kör jag nästan uteslutande på huge, temperate, wet, continents, 5 million, 7 civilizations. Men ska nog ta och pröva det.

Om du brukar lira nån scenario kan jag rekommendera just mars fast man måste lira på den nedre halvan av svårighetsgraderna annars är den för enkel. Gillar banorna där man inte ska techa också, tex samurai och britannia.
Citera
2008-02-21, 10:35
Medlem
SkinnyFistss avatar
Någon vits att införskaffa orginal-civ2 om man har FreeCiv installerat?
Jag brukar inte spela särskillt ofta men tycker att det är otroligt kul.
Är helt värdelös på stridssystemet så jag brukar försöka undvika krig så mycket som möjligt (och spela på lätta svårighetsgrader).
Har även spelat Civ3 och såg inte vad som skulle vara så mycket sämre med den versionen?
Citera
2008-02-27, 16:50
Medlem
Bäckahästs avatar
Börjat spela igen för första gången på typ tio år. Riktigt beroendeframkallande! Jag är inget vidare bra, men spelet är inte så värst svårt att lista ut.

En fråga bara: Hur gör man för att få rymdskeppet? Jag uppfann Space Flight och så fick jag en massa olika komponenter, jag byggde dem alla men lyckades ändå få iväg den. Hur går det till?
Citera
2008-02-27, 19:05
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäckahäst
Börjat spela igen för första gången på typ tio år. Riktigt beroendeframkallande! Jag är inget vidare bra, men spelet är inte så värst svårt att lista ut.

En fråga bara: Hur gör man för att få rymdskeppet? Jag uppfann Space Flight och så fick jag en massa olika komponenter, jag byggde dem alla men lyckades ändå få iväg den. Hur går det till?

Undret apollo program måste ha byggts, sen behöver du en viss mängd av varje komponent. Sen går man in i nån meny och väljer att skicka iväg det.

Orsaken till att civ3 är mycket sämre (civ 3 är sämst i hela serien i mina ögon, civ 4, civ, civ ctp, alpha centauri, civ 2 är alla bättre) är framförallt att banorna är extremt onyanserade och att resurser betyder absolut allting, får man rätt resurs vid rätt tid vinner man, får man det inte förlorar man, speciellt ju längre fram i tiden man kommer. Freeciv har jag aldrig lirat, men från bilderna när jag googlear på det kan man iaf pröva civ2, finns några riktigt roliga scenarios. Det är svårt att ranka olika spelen men alla utom just civ 3 är värda att spela i mina ögon. Alla har sin speciella charm.

Ett tips är colonization också om man inte har nåt mot dålig grafik, riktigt grymt spel som hamnat lite i skymundan.
Citera
2008-02-27, 21:16
Medlem
Grymt! Tack för en bra tråd, min "vita" helg är nu räddad med detta underbara spel

Någon som har lust att dra ihop ett litet gäng och göra några multiplayer matcher?
Citera
2008-02-28, 01:05
Medlem
Bäckahästs avatar
Hur går Civ till i multiplayer? Det är ju turbaserat. Har alltid undrat, spelar man alla samtidigt eller får folk sitta å vänta? För i så fall så kommer ju spelen vara i evigheter, särskilt när man är många. I single player kan man ju sitta i 5+ timmar, så länge kan väl inte ett spel på internet vara?
Citera
2008-02-28, 03:11
Medlem
Citat:
Hur går Civ till i multiplayer? Det är ju turbaserat. Har alltid undrat, spelar man alla samtidigt eller får folk sitta å vänta? För i så fall så kommer ju spelen vara i evigheter, särskilt när man är många. I single player kan man ju sitta i 5+ timmar, så länge kan väl inte ett spel på internet vara?

Man kan sitta jääätte länge.. Blir otroligt segt om man kör med massa nybörjare, men om alla vet vad dom ska göra så tar det inte allt för lång tid
Citera
2008-02-28, 09:05
Medlem
timpakays avatar
Citat:

Små banor, emperor och double production om man vill att det ska gå snabbt. Med andra ord är pyramiden/granary det sämsta man kan bygga, production och trade är det viktiga att få staden att producera för närmar den sig 8 population så gör den uppror konstant. Man brukar också ha nån stad med hög production som pumpar barracker som man säljer så man kan köpa enheter.

Bästa träningen är väl att lira små banor på emperor och spela enormt aggressivt redan från första början. Inga barbarer heller då dom har en tendens att vara helt sjuka på emperor.
Citera
2008-02-28, 15:55
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Håller mig till Civ 3 . Civ 2 e för fult för min smak :P. Det var ännu inte tid för strategispel på den tiden.

kanske Red alert och Command and conquer men inte empire building.
Citera
2008-02-28, 21:19
Medlem
timpakays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Håller mig till Civ 3 . Civ 2 e för fult för min smak :P. Det var ännu inte tid för strategispel på den tiden.

kanske Red alert och Command and conquer men inte empire building.

För fult? Jag tycker det är riktigt vacker grafik. Tycker alla spel med grafik som ser ut som den är ritad i paint är vacker.

Vad är egentligen grafik mot gameplay?

Men snackar vi civilization och colonization kan jag hålla med om att det börjar bli fult, men ack så charmigt ändå.

http://www.ibiblio.org/GameBytes/issue21/greviews/colon1.gif
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in