Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-19, 16:16
  #1
Medlem
Som många vet så har bränder i bilar, affärslokaler etc. varit den mest populära metoden hos kulturberikare för att begå försäkringsbedrägerier. I takt med att försäkringsbolagen blivit allt mer restriktiva till att betala ut några slantar till Ahmed och hans uppbrunna tyskimporterade BMW så har istället nya fenomen tagit form och det senaste verkar alltså vara alla dessa mystiska försvinnanden av invandrarfruar.

Finns det någon som med säkerhet kan säga att det inte är så och i sådana fall varför?
Citera
2008-02-19, 16:20
  #2
Medlem
homers avatar
menar du att man skulle få ut pengar om ens käring försvinner o aldrig mer syns av igen?
Citera
2008-02-19, 16:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homer
menar du att man skulle få ut pengar om ens käring försvinner o aldrig mer syns av igen?
Jag menade inte att ge dig några idéer...
Citera
2008-02-19, 16:43
  #4
Medlem
homers avatar
men i så fall kan man knappast få ut pengar från försäkringsbolagen iaf...måste väll hitta kropp o sånt.om du drar iväg utan att tala om de till ngn...så kan tex inte din käring eller föräldrar få ut pengar utav ngt försäkringsbolag.
Citera
2008-02-19, 16:52
  #5
Medlem
Du verkar vara ungefär 14 år gammal så jag tänker inte bemöda mig med att redogöra för hur en dödförklaring går till och vad som kan skynda på det.
Citera
2008-02-19, 18:26
  #6
Medlem
homers avatar
antagligen äldre än dig grabben...
Citera
2008-02-19, 18:27
  #7
Medlem
homers avatar
fast å andra sidan har du inte gett mig ngt svar på ngn fråga...
Citera
2008-02-19, 19:24
  #8
Avstängd
TT Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Jag menade inte att ge dig några idéer...

HAHAHAHHAH
Citera
2008-02-19, 19:28
  #9
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homer
fast å andra sidan har du inte gett mig ngt svar på ngn fråga...


Då kan jag svara dig. Normalt så betalas det inte ut någon ersättning förrens efter tidigast 5 år efter ett försvinnande. Då personen dödförklaras om inga livstecken finns. Men det kan gå snabbare om polisen tror att ett mord föreligger menatt kroppen inte går att hitta. Det skedde vid tsunamikatastrofen. Där dödförklarades folk snabbare än vanligt eftersom man inte kunde hitta alla kroppar.
Citera
2008-02-19, 19:30
  #10
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Som många vet så har bränder i bilar, affärslokaler etc. varit den mest populära metoden hos kulturberikare för att begå försäkringsbedrägerier. I takt med att försäkringsbolagen blivit allt mer restriktiva till att betala ut några slantar till Ahmed och hans uppbrunna tyskimporterade BMW så har istället nya fenomen tagit form och det senaste verkar alltså vara alla dessa mystiska försvinnanden av invandrarfruar.

Finns det någon som med säkerhet kan säga att det inte är så och i sådana fall varför?

En intressant tanke...Faktiskt så har jag inte ens funderat över detta förrens du skrev detta inlägg...kanske det ligger nåt i det? Med tanke på att dom kan flytta "hem" igen och vara borta från Sverige. Efter 5-10 år så kommer dom tillbaka och söker asyl på nytt...i annat namn. Kontrollen hos migrationsverket är ju närmast obefintlig.
Citera
2008-02-19, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homer
fast å andra sidan har du inte gett mig ngt svar på ngn fråga...
Lag (2005:130) om dödförklaring
Förutsättningar för dödförklaring
2 § Om det är utrett att den försvunne är död, får han eller hon dödförklaras omedelbart.

3 § Är det inte utrett att den försvunne är död men finns det med hänsyn till omständigheterna kring försvinnandet och vad som i övrigt är känt en hög grad av sannolikhet för att han eller hon är död, får frågan om dödförklaring tas upp tidigast ett år efter försvinnandet.

Har försvinnandet skett i samband med en naturkatastrof eller en stor olycka eller under liknande omständigheter och finns det en mycket hög grad av sannolikhet för att den försvunne är död, får frågan om dödförklaring enligt första stycket tas upp omedelbart.

4 § I andra fall än dem som avses i 2 och 3 §§ får frågan om dödförklaring tas upp tidigast fem år efter försvinnandet.
Citera
2008-02-19, 19:43
  #12
Medlem
homers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Då kan jag svara dig. Normalt så betalas det inte ut någon ersättning förrens efter tidigast 5 år efter ett försvinnande. Då personen dödförklaras om inga livstecken finns. Men det kan gå snabbare om polisen tror att ett mord föreligger menatt kroppen inte går att hitta. Det skedde vid tsunamikatastrofen. Där dödförklarades folk snabbare än vanligt eftersom man inte kunde hitta alla kroppar.


Tack för svaret!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback