Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-02-19, 00:14
  #1
Medlem
Jag har ett tag försökt mig på det här med reggae men förstår mig inte riktigt hur det går till. Okej, all musik inom genren låter ju inte likadant men det finns väl ändå ett samband med mycket. Oskrivna regler som många följer.
Det jag saknar är mest av allt gunget. Trummorna. Takten. Det går bara inte.

Så jag har ett par frågor som skulle kunna hjälpa mig på vägen.
  • Vilken takt är standard? 4/4 verkar svår att jobba med för att få det att låta tungt, skönt och pumpande. (jag har testat olika men inte fått det att låta bra).
  • Baktakt! Vad är det egentligen? Betyder det att t.ex baskaggen slår där det i vanliga fall är en (eller samtidigt) snare?

Okej, det blev inte så många frågor jag kom på men ge mig gärna alla tips ni har. Det verkar ändå vara en ganska svår genre att behärska. Men hey, if it isn't on flashback, it dosnt exist.

Tack!
Citera
2008-02-19, 02:25
  #2
Medlem
Akatsukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [MystERiouZ]
Jag har ett tag försökt mig på det här med reggae men förstår mig inte riktigt hur det går till. Okej, all musik inom genren låter ju inte likadant men det finns väl ändå ett samband med mycket. Oskrivna regler som många följer.
Det jag saknar är mest av allt gunget. Trummorna. Takten. Det går bara inte.

Så jag har ett par frågor som skulle kunna hjälpa mig på vägen.
  • Vilken takt är standard? 4/4 verkar svår att jobba med för att få det att låta tungt, skönt och pumpande. (jag har testat olika men inte fått det att låta bra).
  • Baktakt! Vad är det egentligen? Betyder det att t.ex baskaggen slår där det i vanliga fall är en (eller samtidigt) snare?

Okej, det blev inte så många frågor jag kom på men ge mig gärna alla tips ni har. Det verkar ändå vara en ganska svår genre att behärska. Men hey, if it isn't on flashback, it dosnt exist.

Tack!

Är väl 4/4 som gäller i reggae. Och baktakt förklaras enklast med att man slår på åttondelen efter taktslaget. För att demonstrera:

1-å-2-å-3-å-4-å-

Skulle du alltså slå på din gitarr med ett durackord på dessa små å:n så skulle du få fram ett ganska bra och enkelt reggaekomp. Ger dig en länk jag hittade på google så du får läsa lite mer med att kompa i 4-takt.
http://www.ukulelesolen.se/pdf/att_kompa_i_4-takt.pdf
Citera
2008-02-19, 03:34
  #3
Medlem
rootswallers avatar
jag spelar själv mycket reggae och kan därför relatera väldigt lätt till ditt problem eftersom jag själv varit där

men några tips på vägen mot gunget är:
  • spela i 4/4 (väldigt svårt annars)
  • spela baskagge på 2 och 4 istället för 1 och 3 (som känns naturligt)
  • spela gitarren mellan taktslagen 1å2å3å4å.....(kallas OFFBEAT, ej baktakt)
  • ej raka fjärdedelar på basen, mer gångar med "små uppehåll"

en annan bra grej är att lyssna på väldigt mycket reggae. så du lär dig "vad det riktiga gunget" innebär.
hoppas det var till lite hjälp iaf
Citera
2008-02-19, 10:34
  #4
Medlem
Zumas avatar
Sätt på nån random livelåt med Bob Marley, då hör du hur trummisen gör..
Dynamiken är viktig, tänk på att inte ha samma volym på t.ex. Hi-haten varje slag, och lägg in lite små fills med t.ex. congas. Lyssna och lär, är mitt tips!
Citera
2008-02-19, 15:24
  #5
Medlem
Nu har jag inte spelat så väldigt mycket av det här men det jag hört är att basen(vilket är mitt instrument) ska för det första undvika att spela på första tacktslaget och sen nästan aldrig spela samma not två ggr eftervarandra...jag kan ha fel .....
Citera
2008-02-19, 15:54
  #6
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
Nu har jag inte spelat så väldigt mycket av det här men det jag hört är att basen(vilket är mitt instrument) ska för det första undvika att spela på första tacktslaget och sen nästan aldrig spela samma not två ggr eftervarandra...jag kan ha fel .....

Mja, det är väl snarare viktigt att basen är med på första taktslaget, iallafall om trummisen inte är så jättevan. Det är sjukt svårt att spela reggaetrummor om det inte kommer någon baston på ettan. Sen kan man givetvis skippa tonen ibland om man håller på med någon snygg rytm, men generellt sett ska den vara där. Sen har du helt rätt i att basen spelar mycket basgångar och små snygga grejer, men det är inte jätteviktigt för att få känslan.

Mitt bästa tips för att få till gunget är att alla som spelar faktiskt sitter och gungar (det funkar bättre än man tror...). Vad jag förstår vill du dock göra reggae i datorn, och det blir förstås betydligt svårare. Det handlar ju om pyttesmå förskjutningar av slagen som är grymt svåra att få till på elektronisk väg.
Citera
2008-02-20, 00:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Mja, det är väl snarare viktigt att basen är med på första taktslaget, iallafall om trummisen inte är så jättevan. Det är sjukt svårt att spela reggaetrummor om det inte kommer någon baston på ettan. Sen kan man givetvis skippa tonen ibland om man håller på med någon snygg rytm, men generellt sett ska den vara där. Sen har du helt rätt i att basen spelar mycket basgångar och små snygga grejer, men det är inte jätteviktigt för att få känslan.

Mitt bästa tips för att få till gunget är att alla som spelar faktiskt sitter och gungar (det funkar bättre än man tror...). Vad jag förstår vill du dock göra reggae i datorn, och det blir förstås betydligt svårare. Det handlar ju om pyttesmå förskjutningar av slagen som är grymt svåra att få till på elektronisk väg.
Jasså, tja. jag har väl alltid velat blanda reggea med rock och blues men det har aldrig gått hem hoss mina olika bandmedlemmar, så jag har aldrig riktigt spelat reggea så seriöst.
Tack för infon.

Det där med att sitta och gunga måste jag testa nån gång när jag vill ha gung dock.
Citera
2008-02-20, 00:29
  #8
Medlem
gullgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
Jasså, tja. jag har väl alltid velat blanda reggea med rock och blues men det har aldrig gått hem hoss mina olika bandmedlemmar, så jag har aldrig riktigt spelat reggea så seriöst.

Samma här... Att det alltid ska vara någon som inte gillar reggae.
Citera
2008-02-20, 00:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Samma här... Att det alltid ska vara någon som inte gillar reggae.
ja det är konstigt, kan det finnas något bättre än "sun is shining. makes you want to move, your dancing feet" när man vill slappa (och kanske puffa lite^^)?
Citera
2008-02-20, 11:11
  #10
Medlem
jag läste igenom tråden igår och det var en massa bra saker ni tog upp! Tack!
Gjorde ett försök att få till någon hyfsad takt och jag tror jag börjar komma i närheten av det som kallas gung.

En tunn preview som mest demonstrerar takt.

http://www.2shared.com/file/2872388/...b/ragga_2.html

Det där med att alla sitter och gungar när dom spelar låter ju riktigt tufft och kul faktiskt, men som någon annan påpekade sitter jag framför datorn och programerar skiten istället. Dåligt!

Nu ska jag ge basen ett försök, men det verkar nstan vara det svåraste!?

Tack en gång till
Citera
2008-02-21, 23:35
  #11
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [MystERiouZ]

Nu ska jag ge basen ett försök, men det verkar nstan vara det svåraste!?

nja, om du sitter vid datorn bör det inte bli så jobbigt (förutom att uppfinna en fin basgång). gör ett runt fint basljud med mycket bas, exempelvis skära vid 50Hz och möjligen 1kHz. det är iaf vad jag har hört av reggaeproducenter (bla av han som mixade svenska akademien )
Citera
2008-02-22, 15:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [MystERiouZ]
jag läste igenom tråden igår och det var en massa bra saker ni tog upp! Tack!
Gjorde ett försök att få till någon hyfsad takt och jag tror jag börjar komma i närheten av det som kallas gung.

En tunn preview som mest demonstrerar takt.

http://www.2shared.com/file/2872388/...b/ragga_2.html

Det där med att alla sitter och gungar när dom spelar låter ju riktigt tufft och kul faktiskt, men som någon annan påpekade sitter jag framför datorn och programerar skiten istället. Dåligt!

Nu ska jag ge basen ett försök, men det verkar nstan vara det svåraste!?

Tack en gång till

Grymt skönt att lyssna på, loopar den just nu i playlisten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback