Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Ligger det månne rentav i deras natur? Konstkritikern är ju knappast en misslyckad målare och filmkritikern lika lite med nödvändighet en urkukad Bergman-wannabe.
Men litteraturkritikern vars uttrycksmedel är detsamma som deras vars verk han/hon ska bedöma hamnar ju för det mesta i ett naturligt underläge, för vem fan vill vara litteraturkritiker, om man har förmågen att haspla ur sig ens den tunnaste tryckvärda samling poem?
Det surmagade missnöjet över att deras egna förment djuplodande alster endast dög byrålådan till spelar nog in i deras munkmumlande attityd.
Jovisst, minns jag honom, men var inte Excelsior lite av en engångsprodukt? Sanslöst rolig vid första genomläsningen, dum, platt och begränsad vid andra. Jag letade förgäves efter vad jag tyckt varit så kul första gången och till slut stannade det vid att det nog var överraskningseffekten och smaklösheten. Men när det en gång är gjort går det inte att upprepa hur mycket det ens behövts vid första tillfället.
LOB var en falsk Rabelais, en äkta sådan behöver substans för att vara mer än en dagslända.
Håller inte med.
Dock blandas guldkorn med orbajseri. Ordbajseriet fungerar dock då det är absurt dåligt, men då är jag kanske överdrivet possitiv i mitt syn på författaren.
Antingen tycker man nedanstående text av LOB är asrolig eller så tycker man den är platt och infantil. Det finns nog inget mellanting...
"Ulo och Udo hette tre bröder. En av dem hette Pupp,
en annan Pipkorn. Vad skulle hända nu? Jo, en av dem
tog en stor sten. Han skärskådade den länge i ljuset av
en nedgående sol. Därefter tryckte han in den,
med stort besvär, i sitt stjärthål och...
Nä, jag blir nog aldrig någon vidare sagoberättare
för mina söner."
Annars är nog den bästa texten Jorma Hallonens resa till Madeira, s. 83-91
Jag har i övrigt inte speciellt barnslig humor, men LOB's infatilitet träffade mig som 17 åring och träffar mig nu som 35 åring.